بخش های مختلف یک cms چیست؟

10 / 10
از 1 کاربر

حال در اینجا می خواهیم با بخش های مختلف یک cms آشنا شویم. یک cms بخش های مختلفی دارد، اما 5 بخش مهم آن را در اینجا به شما معرفی می نماییم.

آشنایی با این بخش ها به ما کمک خواهد کرد که طراحی سایت خود را انجام داده و در آن تغییرات دلخواه را انجام دهیم.

1-layout / skin :

در قسمت قالب یا اضافه کردن قالب می توانیم به ویراش قالب خود بپردازیم و چیدمان ابزار صفحات خود را تغییر دهیم.

ما می توانیم از مسیر : امکانات / مدیرت قالب ، به امکانات مدیریتی بخش قالب وب سایت دسترسی پیدا کنیم.

ضمنا باید توجه داشته داشته باشیم که بعضی تغییرات در این قسمت به راحتی قابل اعمال نیست و نیاز به کد نویسی و آشنا بودن به کدهای قالب را دارد. پس اگر مهارت خاصی در این زمینه نداریم، نباید بیشتر از حالت های پیش فرض تعیین شده، مثلا تغییر رنگ یا عکس زمینه و... بر روی قالب، ویرایش انجام دهیم. در بحث طراحی سایت قسمت layout / skin بسیار مهم می باشد، چون کاربران و بازدید کنندگان با این لایه سر و کار دارند و زیبایی و طراحی سایت مناسب و طراحی قالب مناسب باعث جلب نظر آنها خواهد شد.

2- groups / subGroup :

هر وب سایت دارای بخش های مجزایی ست، که در هر کدام از این بخش ها، صفحات مرتبط به هم می تواند قرار داده شود، مثل "سایت Map " بنابرین در سیستم های مدیریت محتوا نیز با ید این بخش بندی انجام شود تا بتوان صفحاتی که می سازیم در نقشه و ساختار وب سایت جای دقیقی داشته باشد. امکانی در این زمینه در بخش cms برای ما قرار داده شده است که به آن دسته بندی مطالب می گویند. ما از بخش دسته بندی می توانیم برای وب سایت خود و مطالب آن دسته بندی با زیر مجموعه های مختلف، بسازیم. همچنین می توانیم بین این دسته بندی ها با لینک ارتباط برقرار نماییم.

3-content :

در طراحی سایت به محتوای قرار گرفته شده بر روی وب سایت content یا محتوا می گویند. ما میتوانیم با رفتن در بخش مدیریت مطالب بر محتوای قرار گرفته بر روی وب سایت مان ویرایش انجام دهیم. و یا می توانیم مطالب جدید خود را بروی صفحه اصلی و یا صفحات زیر مجموعه قرار دهیم. این بخش داری امکاناتی مثل نرم افزار word می باشد که می توانیم به راحتی متن های خود را ویرایش نماییم. همچنین ابزارهای برای قرار دادن عکس های آپلود شده، و ایجاد لینک نیز وجود دارد که در مدیرت بهتر مطالب به ما کمک خواهند کرد.

4- menu :

در نمایش مطالب ساخته شده، اگر آنها را برگزیده کرده باشیم در صفحه اصلی نمایش داده خواهند شد؛ ولی در غیر این صورت باید حتما برای آنها منو و یا لینک تعریف نماییم؛ و یا توسط ماژول های نصب شده، مثل ماژول تبلیغات برای نمایش دادن آن ها اقدام نماییم. می توانیم از طریق مدیرت منو به این قسمت دسترسی داشته باشیم. باید این نکته را در نظر داشته باشیم در قالبی که انتخاب می کنیم و یا آن را طراحی کرده ایم، قسمتی برای منو تعریف شده باشد. بهترین کار ویرایش منوی قبلی موجود بروی قالبهای آماده می باشد.

در طراحی سایت منو ها نکته مهم و اساسی ارتباط وب سایت با کاربران و بازدید کنندگان می باشد، تا بتوانند به راحتی مطالب خود را در وب سایت جست و جو نمایند.

5- modules :

عبارت است از ابزارها و امکانات اضافی که ما بر روی سایتمان داریم. مثلا ابزاری برای نمایش ساعت، تبلیغات، آمار بازدید و... که به بخش مدیریتی وب سایت ما قسمت هایی را برای ویرایش و ایجاد تغییر در این قسمت ها اضافه می نماید. در طراحی سایت برای اضافه کردن ابزار ها و ماژول ها باید آنها را خریداری نماییم. طراحان سایت امروزه برای طراحی سایت های خود دیگر برای بسیاری از امکانات به جای نوشتن کد، از اضافه کردن ابزار ها استفاده می نمایند.  زیرا امر طراحی سایت را سریعتر و بهتر جلو خواهد برد ووب سایت با کیفیت تری اینگونه خواهیم داشت.

 

ارسال نظر و نظرات ثبت شده