تفاوت رایانش مشبک (Grid Computing) و رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟

10 / 10
از 3 کاربر

با توجه به مقاله رایانش مشبک ویا Grid Computing چیست؟ که به معرفی و تعریف رایانش مشبک پرداختیم این مقاله را ادامه می دهیم.

رایانش مشبک و رایانش ابری هر دو اصطلاحی هستند که برای تکنیک های به اشتراک گذاری منابع داده ها بین سیستم ها و دستگاه های متصل به اینترنت استفاده می شود.

Administrator\files\UploadFile\jpml_grid_vs_cloud.png

شباهت:

برای بیان مفهوم مشترک میان رایانش مشبک و رایانش ابری مثال زیر را مطرح می کنیم:

شما می خواهید چراغ اتاق خود را روشن کنید، در واقع سرویسی که شما میخواهید روشنایی است، برای این کارکافیست کلید چراغ رابزنید و سرویس خود را دریافت نمایید حال این پرسش به وجود میآید آیا لازم است بدانیم کدام نیروگاه برقی برق چراغ اتاق ما را تامین می کند؟

درست است که رایانش مشبک برخی از صفحات و ویژگی های خود را به رایانش ابری داده است اما این امر نباید باعث شود مفهوم این دو را با هم اشتباه بگیرید چرا که تفاوت هایی بین این دو وجود دارد که در مقاله تفاوت رایانش مشبک و رایانش ابری چیست؟شرکت طراحی سایت طرح و پردازش مبنا به این موضوع می پردازیم.

تفاوت:

مهمترین تفاوت که بین رایانش مشبک و رایانش ابری وجود دارد این است که در مشبک دستگاه کاربر در عملیات محاسباتی شرکت می کنند اما در رایانش ابری چنینن نیست و کاربر هیچگونه پردازشی انجام نمی دهد و تنها به ابزار سخت افزاری نیاز دارد تا به اینترنت و یا شبکه ابری وصل شود تا همه ی سرویس های مورد نظر خود را دریافت نماید. به زبان دیگر در رایانش ابری  تمامی سرویس های ارائه شده به وسیله ی سویس دهنده مدیریت می شود و کاربر حداقل کاری که انجام می دهد بر قراری ارتباط با اینترنت که محیط ابر می باشد است. پس جواب پرسش بالا را پیدا کردیم که برای تامین نور نیازی نیست بدانیم کدام نیروگاه برق چراغ اتاق ما را تامین می کند و در ایجا اصلا احتیاجی نیست که بدانیم  در خواست مار ار کدام یکاز سرور ها در کدام منطقه و به چه روش و تکنیکی عرضه می شود و فقط نتیجه برای ما مهم است. مانند سرویس های رایانش ابری Dropbox  که در مقالات گذشته آن را شرح داده ایم. کاربر به هیچ طریقی نمی تواند متوجه شود که فایل مورد نظرش در کجا قرار گرفته است و فقط از خدمات بهره می برد.

 

ارسال نظر و نظرات ثبت شده