تفاوت پردازش ابری و مجازی سازی چیست؟

10 / 10
از 1 کاربر

در مقاله مجازی سازی یا Virtualization چیست؟ به معرفی مجازی ساز ویا Virtualization پرداختیم و همان طور که در آن مقاله قول داده بودیم می خواهیم به بررسی تفاوت رایانش ابری و مجازی سازی بپردازیم. به همین خاطر رایانش ابری یا Cloud Computing را به زبان دیگری معرفی می کنیم.

Administrator\files\UploadFile\116947474.png

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری یعنی استفاده از سرورهای مجازی که به وسیله ی تکنیک مجازی سازی بوجود آمده اند که دارای سیستم عامل ، نرم افزارها و برنامه ها می باشد که از این سرویس برای آنکه کاربران متوجه نشوند به کدام سرور از نظر محل فیزیکی و شبکه ای وصل هستند استفاده می شود. در ساختار ابر کاربرمتوجه نمی شود که چند سیستم عامل، فضای ذخیره سازی ، داده و قدرت پردازش چه قدر است و کاربر ارتباط ورودی خروجی دارد. در رایانش ابری از روش ها و تکنیک های مجازی سازی استفاده می شود چرا که فقط از این طریق می تواند به خواسته ها دسترسی پیدا کند.

رایانش ابری اغلب سرویس های خود را در دو حالت  (SaaS (Software as a Service و (IaaS  (Infrastructure as a Service عرضه می کند.

در رایانش ابری کاربران به جای پرداخت هزینه برای تهیه SAN Storage ، تجهیزات شبکه، پهنای باند و ... می توانند یکی از سرور های رایانش ابری را انتخاب کنند و با پرداخت هزینه بسیار کمتر از این سرویس ها بهره ببرند.

البته با توجه به مقاله تفاوت ابر عمومی و ابر خصوصی هزینه استفاده از هر یک از سرویس ها متفاوت می باشد.

در SaaS همانطور که از نامش پیداست  سرویس های نرم افزاری را به صورت مجازی در زیر شاخه ای از IaaS ارائه می دهد.  کلیه نرم افزار ها و سرویس ها بر روی سیستم مجازی راه اندازی می شود و به صورت Virtual Server در دسترس کاربران قرار می گیرد.

و در آخر باید تاکید کنیم که مجازی سازی یک تکنیک و روش است اما رایانش ابری یک مفهوم است که به وسیله ی تکنیک های مجازی سازی بوجود و مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال نظر و نظرات ثبت شده
hAmed :
2 0
با سلام و عرض ادب با تشکر از تمامی زحماتی که می کشید