رایانش ابری عمومی و خصوصی

10 / 10
از 1 کاربر

بسته به نوع استفاده و کاربرد سرویس رایانش ابری آن ها را به دو دسته ی ابر عمومی (Public Cloud) و ابر خصوصی (Private Cloud) تقسیم می شوند که در این مقاله از طراحی سایت  در این باره توضیح خواهیم داد. از اسامی آن ها مشخص است که در حیطه ابرهای عمومی دسترسی به اطلاعات و محتوای برای همه مجاز است اما در ابر های خصوصی دسترسی به اطلاعات فقط برای برخی از کاربران که مورد تایید فرد یا سازمان باشد مجاز به دسترسی به منابع را خواهند داشت.

Administrator\files\UploadFile\private-vs-public-cloud-solutions.jpg

ابر عمومی یا Public Cloud :

اکثر کاربرانی که از سرویس ابر عمومی استفاده می کنند در عوض خدمات و امکاناتی که دریافت می کنند باید ماهیانه هزینه ای را پرداخت نمایند همانطور که قبلا اشاره کردیم بخاطر ماهیت ابری برای استفاده از این امکانات کاربر احتیاج به تهیه و یا ارتقا سخت افزاری و نرم افزاری ندارد استفاده ار این سرویس ها بسیار مقرون به صرفه است و در صورت احتیاج به امکانات بیشتر سریعا نیاز های کاربر را تامین می کند.

استفاده از این سرویس ها بسیار متنوع است برای مثال شما می توانید برای ذخیره سازی چند فایل مهم تا مقدار بسیار زیادی از حجم اطلاعات از این سرویس استفاده نمایید. همانطور که در مطالب فوق ذکر شده باید ماهیانه مبلغی را برای استفاده از این خدمات پرداخت کرد پس اگر بخواهید اطلاعاتتان در مدت زمان بیشتری در این سرویس ها ذخیره بماند باید بیشتر هزینه کنیم. اغلب از این سرویس ابری عمومی برای داده های پویا استفاده می شود.

ابر خصوصی یا Private Cloud :

اغلب سازمان ها بزرگ از این سرویس ابر خصوصی برای مدیریت اطلاعات استفاده می کنند چرا که بیشتر خدمات ارائه شده برای همین سازمان ها و ارگان ها می باشد. اغلب افرادی که از این سرویس استفاده می کنند سخت افزارهایی برای راه اندازی ابر خصوصی نیز تهیه می کنند. در این سرویس معمولا اطلاعات به هیچ عنوان به اشتراک گذاری نمی شوند و فقط برخی از افراد که توسط خود سازمان تایید شده اند می تواند از منابع اطلاعاتی و خدمات استفاده کند و خود کاربران هستند که این سرویس را مدیریت می کنند بخاطر همین ویژگی  سازمان ها و ارگان ها  با افزودن سرور های و دیگر سخت افزار ها ظرفیت سرویس دهی خود را در ابر خصوصی گسترش دهند. به علت مدیریت مستقلانه این سرویس ها می توان آن ها بسیار توسعه داد. اغلب سازمان ها در همان ابتدا راه اندازی سیستم رایانش ابری از ظرفیت چندین ترابایتی برای ذخیره داده ها استفاده می کنند و در گذر زمان و بر اساس نیاز های سازمان  منابع وسرور های مورد نظر به ابر های خصوصی اضافه میشود.

 Administrator\files\UploadFile\cloud_web3.png

در این سیستم نگهداری اطلاعات بر خلاف ابر عمومی هزینه بر نمی باشد به همین خاطر از ابر خصوصی برای ذخیره سازی و نگهداری اطلاعات سازمان مانند بک آپ ها و آرشیو ها بسیار مناسب می باشد.

ارسال نظر و نظرات ثبت شده