مجازی سازی یا Virtualization چیست؟

10 / 10
از 2 کاربر

هر زمان اسمی از رایانش ابری (Cloud Computin) به میان می آید نام مجازی سازی (Virtualization) به گوش می رسد. همیشه از این دو کلمه برای بهینه سازی زیر ساخت های فناوری اطلاعات و IT استفاده می شود.

از مجازی ساز برای ایجاد کردن چندین  سرور مجازی بر روی یک سخت افزار استفاده می شود. بعنوان مثال شما میخواهید از نرم افزار هایی استفاده کنید که فقط بر Windows XP اجرا می شود ولی سیستم عامل نصب شده بر روی سیستم شما Windows 7 است و قصد پاک کردن آن را هم ندارید در چنین شرایطی کاربر باید از مجازی سازی استفاده کند و هر دوی سیستم عامل ها را به روی یک سیستم  فیزیکی نصب و اجرا کنند.

Administrator\files\UploadFile\application-virtualization.jpg

یا اینکه قصد نصب نرم افزار تازه ای بر روی سیستم خود دارید اما بعلت عدم اطمینانتان از برنامه و برای جلو گیری از خرابی ویندوز کنونی می توانید آن را در سیستم عامل موجود در مجازی سازی نصب و تست کنید.

و یا اینکه شما مدیر شبکه یک سازمان هستید و قصد گسترش ابعاد شبکه سازمان را دارید به طور حتم الویت شما فراهم کردن سرور های بیشر است که بسیار مشکل و هزینه بر خواهد بود اما با بهرگیری  از مجازی سازی همه ی محدودیت ها و موانع از سر راه شما برداشته می شود و شما می توانید به راحتی و با کمترین هزینه شبکه سازمان گسترش دهید.

مجازی سازی کاربرد های فراوانی دارد اما ما در این مقاله طراحی سایت به بیان این 3 مثال بسنده می کنیم.

همانطور که قبلا گفتیم از مجازی ساز برای ایجاد چندین سیستم مجازی استفاده می شود تا بتوانیم رفع نیاز کنیم. اگر قصد بررسی مجازی سازی را در لایه های معماری داشته باشیم به ترتیب در اولین لایه دستگاه SAN Storage  یا ذخیره سازی اطلاعات قرار خواهد گرفت و در لایه بعدی سخت افزار ها و سیستم ها تامین منابع قرار خواهند گرفت و در آخر سرور میزبان قرار می گیرد.

Administrator\files\UploadFile\virtualization.jpg

از جمله برنامه ها و نرم افزار های پر کاربرد مجازی سازی می توان از Vmware ، Microsoft Hyper-V، Sun xVM و Citrix نام برد. در واقع این برنامه ها همان سرور میزبان (Host Server) در لایه آخر معماری هستند که سیستم مورد نیاز ما را در خود نگهداری می کنند.

 با استفاده از این روش می توان از منابع سخت افزاری موجود به نحو احسنت استفاده کرد و از بروز بسیاری از مشکلات و هزینه ها پیشگیری کرد.

روش مجازی سازی به دودسته Soft Virtualization  (مجازی سازی نرم) و  Hardware virtualization (مجازی سازی سخت یا سخت افزار) تقسیم می شوند.

در مقالات آینده قصد داریم تفاوت رایانش ابری و مجازی سازی را بررسی کنیم.

ارسال نظر و نظرات ثبت شده