چهار دسته میزبانی وب چیست؟

10 / 10
از 1 کاربر

فضای که ما بر روی بستر اینترنت اجاره میکنیم حالت های مختلفی دارد، که در مقاله های بعدی در سایت شرکت طراحی سایت مبنا با آنها آشنا خواهید شد، اما به طور کلی میزبانی وب را به 4 دسته ی کلی تقسیم می نمایند که در اینجا با آنها آشنا می شویم:

1-shared IP

در این حالت یک آی پی به چندین دمین یا دامنه سایت داده می شود. یعنی وب سایت ما داری یک شماره ی IP مشترک با چندین  وب سایت دیگر  می باشد. اکثر وب سایت های شخصی و حتی تجاری و شرکتی امروزه از این دسته میزبانی وب استفاده می نمایند. زیرا هزینه ای نسبتا پایین دارد، گرچه امنیت در این حالت بسیار پایین  می باشد. در این حالت همانگونه که از ترجمه آن پیدا است، فضای میزبان وب ما اشتراکی می باشد. ما برای طراحی سایت بهتر باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که اگر قرار وب سایت برای شرکت یا ارگان مهمی ایجاد نماییم، بهتر است است از سرور های اختصاصی و یا آی پی های اختصاصی برای میزبانی وب خود بهره ببیریم.

در لفظ صحیح استفاده مشترک از یک آدرس IP که  متعلق به یک وب سرور اصلی ست برای کلیه دامنه های که در آن وب سرور داری Host یا فضا می باشند.

2-dedicated IP

     در این حالت آدرس آی پی مختص به یک دمین یا دامنه میباشد. ولی فضای استفاده شده هنوز مشترک می باشد.

از این حالت برای دو دلیل عمده استفاده می نماییم :

1-      بالا بردن امنیت وب سایت.

2-      اجرای برخی برنامه ها بر روی وب سایت بدون داشتن IP اختصاصی امکان پذیر نیست.

در طراحی سایت شرکت هایی که تجارت آنها به سایتشان مربوط می باشد این حالت می تواند کمک بزرگی به امنیت وب سایت ما نماید.

3-dedicated server

اگر ما سایتی که قرار است راه اندازی نماییم، بازدید آن بیشتر از حدی باشد که سرور های اشتراکی ارائه می دهند باشند و این امر باعث اختلال در بازدید از وب سایت ما می باشد، در طراحی سایت خود باید به این نکته توجه داشته باشیم که نیاز به ایجاد یک سرور اختصاصی برای سایت خود می باشیم.

در این حالت ما حتی خود به عنوان سرور، می توانیم فضای اضافی خود را به وب سایت های دیگر اجاره دهیم و  خودمان مثل یک شرکت اجاره میزبانی وب عمل نماییم. البته به شرطی که اختلالی برای وب سایت ما ایجاد نشود. ضمنا این امر ممکن است باعث شود امنیت اطلاعات ما به خاطر حضور یک وب سایت غریبه به خطر بیفتد، مگر اینکه ما خودمان قست ایجاد شرکتی در زمینه میزبانی وب داشته باشیم.

البته این نکته را باید مورد توجه قرار دهیم با توجه به بالا بودن هزینه راه اندازی و نگهداری سرور، برای انجام این کار نیاز به مطالعه ی دقیق در زمینه میزبانی وب و دامنه داریم. 

4-mirror IP / server

حالتی ست که همزمان اطلاعات برروی سروری دیگر که همان نسخه پشتیبان است کپی میشود و هزینه بالایی دارد چون به همان اندازه فضای اول باید فضا برای ذخیره اطلاعات داشته باشیم. و همچنین سایت از چندین سرور مختلف پشتبانی می شود. مثلا سایت گوگل چندین سرور مختلف در نقاط مختلف جهان دارد، که به خاطر حضور بازدید کننده فراوان، یک یا حتی دو سرور کفایت حضور همزمان این تعداد کاربر را دارا نمی باشد. پس اینگونه سرور ها ایجاد شده اند که هر کابر را به نزدیک ترین و خلوت ترین سرور انتقال دهد.

این گونه سرویس را  که به صورت توزیعی  ارائه می شود در اصطلاح mirror server می گویند.

که یک سایت در این حالت ممکن است چندین IP  نیز داشته باشد.

ارسال نظر و نظرات ثبت شده