پردازش ابری

8 / 10
از 24 کاربر

اگر می خواهید با سیستم پردازش ابری آشنا شوید می توانید از لیست سمت چپ مقاله مورد نظر خود را در مورد پردازش ابری مطالعه نمایید. سپاس گذاریم از اینکه اگر نظر و مطلبی در مورد پردازش ابری دارید با ما و دوستان خود که این مطلب را مشاهده می نمایند به اشتراک بگذارید.

پردازش ابری( Cloud Computing ) چیست؟

در دنیای امروز با توجه به گستردگی حجم اطلاعات و گستردگی پردازش اطلاعات در حجم وسیع، نیاز به ابر کامپیوتر هایی می باشد.

درست است که در زمینه ی سخت افزار در حال پیشرفت عظیمی در جهان می باشیم، اما محققان دنیای کامپیوتر به فکر این می باشد که این منابع را در حد وسیعی، کوچک نمایند.

برای مطالعه دقیق تر می توانید مقالات شرکت طراحی سایت مبنا را در مورد سیستم پردازش ابری دنبال نمایید.

امروزه مفهومی با عنوان پردازش ابری ( Cloud Computing ) در جهان مورد استفاده قرار گرفته است؛ که کمپانی های بزرگ در زمینه اینترنت با این تئوری که تمام اطلاعاتی که برای افراد جهان زیاد شخصی نمی باشند، به جای ذخیره و حتی پردازش بر روی سیستم های شخصی، بر روی سرورهای کمپانی های آن ها انجام شود؛ و به این طریق سهولت در دسترسی به اطلاعات در هر مکان و هر زمان را ایجاد نمایند و مقدار مورد نیاز هر کاربران را با دریافت هزینه آن در اختیار او قرار دهند.

شرکت google برای این امر مجموعه ی آفینس و چندین نرم افزار پردازش گر که زیاد توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرند، بر روی سرور های خود قرار داده است که کاربران بدون حتی نصب این برنامه ها می تواند به صورت رایگان از این برنامه ها استفاده نمایند، و حتی آنها را بر روی سرور های این شرکت ذخیره نمایند.

البته برای این ذخیره سازی نیز مبلغی را به عنوان اجاره آن فضا از کابران دریافت می نماید.

در واقع با این خلاقیت شرکت های کامپیوتری و طراحی سایت جدید، بستر اینترنت هم جایگزین سخت افزار و هم نرم افزار و هم هارد دیسک ذخیره سازی ما شده اند و فقط کافی ست سیستم، حالا گوشی یا کامپیوتر و لپتاپ به اینترنت وصل شود، در این صورت ما می توانیم همه ی امکانات پردازش مورد نیاز را با فقط خرید یک فضا برروی سرور های نت، داشته باشیم.

در ادامه برای شما دلایل به وجود آمدن سیستم پردازش ابری ( Cloud Computing ) را برای شما عنوان خواهیم کرد و همچنین به توضیح درباره مزایای پردازش ابری خواهیم پرداخت؛ لطفا در ادامه مقالات بخش آموزش پیشرفته ی هاست، سایر موارد مربوط به پردازش ابری را مطالعه نمایید.

در این بخش ها به شما خواهیم گفت که ایده ی سیستم پردازش ابری به خاطر به وجود آمدن چه موضوعی در ذهن خلاقان عرصه فناوری اطلاعات به وجود آمد. 

همچنین تمامی موارد مربوط به اینکه شما می توانید از فناوری پردازش ابری بهره برداری نمایید را برا شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید در آینده ای که ذخیره اطلاعات بر روی سیستم های شخصی معنایی نخواهد داشت، از آن استفاده نمایید و به راحتی با سیستم پردازش ابری ارتباط برقرار نمایید.

لطفا در صورت رضایت از مقالات شرکت طراحی سایت مبنا و همچنین اشتراک گذاشتن مطالب علمی خود با ما در تمام زمینه ها، مقالات علمی خود را برای ما ایمیل نمایید و یا نظرات خود را در بخش نظرات برای ما ارسال نمایید. پیش از این شرکت طراحی سایت مبنا از توجهات بیشمار شما به تمامی مطالب، و همچنین نظرات پر انرژی شما، کمال تشکر را دارد.

پردازش ابری

تصورات اشتباه درباره رایانش ابری

رایانش ابری یک از جدیدترین مباحث دنیای کامپیوتر است که در ایران و جهان به سرعت رو به پیشرفت است و به علت تازگی این فناوری و عدم شناخت کافی به آن  تصورات اشتباه درباره رایانش ابری به وجود آمده است که در این مقاله طراحی سایت به بررسی برخی از آن ها می پردازیم:

Administrator\files\UploadFile\it_photo_101263.jpg

استفاده از رایانش ابری باعث کاهش بهره وری کسب و کار می شود.

بر خلاف این تصور با بکار گیری رایانش ابری باعث بیشتر شدن سرعت فرایند کسب و کار و افزایش بهره بری میشود. از جمله مزایای استفاده از رایانش ابری موجب دسترسی سریعتر سازمان  به داده و اطلاعات و همچنین مجموعه ای از سخت افزار ها می باشد که قبلا چنین چیزی مقدور نبوده است.

در این روش سازمان و یا کاربر با استفاده از یک سخت افزار متصل به انیترنت می تواند اطلاعات خود را به نحوه احسنت مدیریت و کنترل کند و همه ی این ها دلیل بر غلط بودن باور کاهش بهره بری در کسب و کاراست.

رایانش ابری باعث از بین رفتن فرصت های شغلی می شود.

برخی از مردم تصور می کنند که پیشرفت فناوری و تکنولوژی باعث از بین رفتن فرصت های شغلی می شود شاید این حرف تا  حدودی صحیح باشد اما نه در رابطه با فناوری رایانش ابری چرا که این فناوری برعکس باعث ایجاد فرصت های شغلی می شود و تا کنون بیش از 14 میلیون نفر در زمینه رایانش ابری مشغول به کار هستند.

استفاده از رایانش ابر برای مدت طولانی بصرفه نخواهد بود.

بسیاری از افراد استفاده کوتاه مدت از رایانش ابری را پذیرفته اند و از سرویس هاس آن بهره می برند اما برای استفاده بلند مدت آن را نمی پسندند چرا بر این باورند که بسیار هزینه بر است اما اگر با دقت بیشتری به موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم که این هزینه ها نه تنها زیاد نسیت بلکه ارزانتر از فراهم آوردن سخت افزار ها و نرم افزارهاست چرا که هزینه بروز رسانی آنها اصلا کم نیست.

Administrator\files\UploadFile\cloud-accounting.png

تاثیر آب و هوا بر رایانش ابری.

تصور اینکه آب و هوا بر کارایی آب و هوا تاثیر گذار است کاملا نادرست و اشتباه است مگر آنکه بلایای طبیعی مانند سیل،زلزله، توفان های شدید و ویرانگر رخ دهد در آن صورت نه نتها بر روی رایانش ابری بلکه بر روی همه ی زیر ساخت های فناوری آن ناحیه  تاثیر خواهد گذاشت.

دلایل آفرینش سیستم پردازش ابری

با توجه به تعریف ساده و صریحی از سیستم های پردازش ابری برایتان در مقاله پردازش ابری چیست ، گفتیم ؛ حال می خواهیم به توضیح در مورد دلیل به وجود آمدن پردازش ابری برایتان توضیحات مختصر اما کاملی ارائه نماییم.

پردازش ابری با توجه به دردسر های ذخیره ی اطلاعات بر روی هارد دیسک ها که همیشه وجود داشته است، به وجود آمد.

طرح به وجود آمدن پردازش ابری زمانی به فکر مهندسین فناوری اطلاعات خطور کرد که مشکل کم بود حجم برای ذخیره اطلاعات در بین همه استفاده کنندگان از سیستم های کامپیوتری به وجود آمده بود.

همچنین معظل دیگری که در ذخیره اطلاعات وجود داشت بحث از دست رفتن اطلاعات کاربران به علت ورود ویروس بر روی هارد دیسک ها و یا سرقت و یا خرابی و ... برای هارد دیسک های آنها وجود داشت.

سیستم پردازش ابری

تمام این مسائل کارشناسان را برای حل این چالش دست به کار کرد. آنها به این نکته رسیدن که برای حل این مشکل می توانند مردم را به استفاده از فضاهایی که در اینترنت برای اجرای سایت ها اجاره داده می شوند که پیش تر در مبحث هاستینگ با این فضا ها آشنا شده ایم، ترغیب نمایند. البته استفاده از این فضا ها به نحوی باشد که کاربر بتواند با خرید مقداری هارد تمام اطلاعات خود را بر روی آن منتقل نماید و نگهداری از اطلاعات را به عهده شرکت های ارائه دهنده این سیستم ها واگذار نماید.

اما این ایده تا اینجا بسنده نکرده است و بحث آن امروزه به این شکل گسترده شده است که کاربران بتوانند حتی برای پردازش اطلاعات از cpu های قوی شرکت های ارائه دهنده خدمات استفاده کنند و اطلاعات مورد نیاز خود را با آنها پردازش نمایند.

و البته برای رسیدن به همچنین موضوعی نیز کارشناسان این ایده را طرح کردند که کاربران بتوانند از تمام نرم افزار های مورد نیاز خود با استفاده از این فضا و اکانت ایجاد شده استفاده نمایند. یعنی تمام نرم افزار های مورد استفاده کاربران مانند نرم افزار های ورد ، اکسل ، فتوشاپ و... برای آنها بر روی سیستم های شرکت ها نصب باشد و کاربران فقط با استفاده از اینترنت و ورود به حساب کاربری خود بتوانند از تمام این نرم افزار ها استفاده نمایند.

تمام این مسائل با توجه به مشکلات به وجود آمده برای ذخیره اطلاعات آفرینش شده است و در طرحی که نام پردازش ابری ( cloud computing ) را به خود اختصاص داده است در حال اجرا می باشد.

شاید بسیاری از کسانی که با گوشی های سامسونگ و حتی گوشی های دارای سیستم عامل اندروید کار کرده اند، با سیستم پردازش ابری به شکل برنامه dropbox آشنا شده اند؛ این برنامه فضایی در حدود 5 گیگ در اختیار کاربران این گوشی ها بر روی اینترنت برای ذخیره اطلاعات آنها و همچنین به اشتراک گذاری اطلاعات آنها با دوستان خود قرار می دهد؛ که روشی نیز برای ترغیب مردم به فناوری پردازش ابری و آشنایی با آن نیز می باشد.

با توجه به دستگاه ها و ابزار های حرفه ای که امروزه ایجاد شده اند در آینده ای نه چندان دور تمامی ما برای ذخیره اطلاعات خود نیاز به فضاهای بسیار بزرگ برای اینکار داریم. با توجه به اینکه کمپانی های تولید کننده نرم افزار نیز در آینده برای شکسته نشدن قفل نرم افزار های آنها و همچنین کپی نشدن نرم افزار های آنها، به جای فروش سی دی های نرم افزار، قصد دارند در فضاهای پردازش ابری نرم افزار های خود را با دریافت مبلغ اجاره آن در اختیار کاربران قرار دهند.

پس بهتر است از هم اکنون با این نوع سیستم های آینده آشنا شویم که بتوانیم در آینده به راحتی از این نرم افزار ها و فضا ها بهره برداری نماییم.

شرکت طراحی سایت مبنا با توجه به مطالعه علوم روز زمینه فناوری اطلاعات، قصد دارد در مقالات خود، این اطلاعات را در اختیار شما دوستان قرار دهد. لطفا شما نیز در صورت بهره برداری از این مقالات طراحی سایت نام منبع را ذکر و همچنین ما را با نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود در این مسیر راهنمایی نمایید.

مزایای سیستم پردازش ابری

در این مقاله از طراحی سایت برای شما چندین مورد از مزایای فناوری پردازش ابری را عنوان می نماییم تا با سیستم پردازش ابری  آشنایی بیشتری پیدا نمایید.

 دسترسی آسان و انتقال سریع اطلاعات :

شما می توانید در هر مکانی به اطلاعات خود دسترسی پیدا نمایید البته به شرط اینکه شما قابلیت دسترسی به اینترنت را داشته باشید و همچنین می توانید این اطلاعات را با دوستان خود و حتی همکاران و مشتریان خود به اشتراک بگذارید و از طریق فرستادن لینک دانلود به راحتی اطلاعات را به هر جای دنیا انتقال دهید.

به روز رسانی خودکار برنامه ها :
در این سیستم تمامی برنامه های کاربردی بسیار سریع تر از اینکه ما تصور آن را نماییم بروز خواهند شد و در صورت انتشار نسخه جدید از یک برنامه، مسلما نسخه جدید بر روی فضاهای پردازش ابری قرار خواهد گرفت.

قدرت پاسخگوی و پردازش بیشتر:
در سیستم پردازش ابری با توجه به اتصال سرور های اینترنتی به یکدیگر و در دسترس بودن ابر کامپیوتر ها برای پردازش اطلاعات، تمام کار ها با سرعت بیشتری انجام خوهد پذیرفت.

بازیابی اطلاعات و پشتیبانی از اطلاعات :
دیگر نباید نگران از دست رفتن اطلاعات خود باشیم زیرا یکی از فلسفه های به وجود فناوری پردازش ابری ، پشتیبانی از اطلاعات کاربران برای همیشه و جلوگیری از پاک شدن سهوی یا عمدی آنها می باشد.

صرفه جویی در انرژی و حفظ محیط زیست :
با توجه به اینکه در سیستم پردازش ابری هر کاربر مقدار مورد نیاز خود برای پردازش و یا ذخیره اطلاعات را استفاده می نماید، و همچنین در صورت نیاز به اطلاعات به این سیستم ها متصل می شود، می توان گفت کمک شایانی در صرفه جویی در مصرف انرژی این سیستم خواهد نمود.

ریکاروری آسان اطلاعات :
در صورت پاک کردن اطالاعات توسط خود ما از روی اکانت مخصوص مان، این اطلاعات تا تاریخ های مشخصی برای ما باقی خواهند ماند و در صورت نیاز ما می توانیم با درخواست از شرکت های ارائه دهنده ی سیستم پردازش ابری، اطلاعات خود را ریکاوری نماییم. همچنین هرگز نگران از دست رفتن آنها نخواهیم بود، زیرا از تمامی اطلاعات ما پشتیبان وجود خواهد داشت.

نیاز به ساده ترین سخت افزار برای اتصال :
با توجه به اینکه برای استفاده از تمام امکانات بر روی سیستم پردازش ابری فقط نیاز به اتصال به اینترنت کافی می باشد، ما می توانیم با ساده ترین ابزار که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد، به اطلاعات خود و حتی نرم افزار های مورد نیاز خود دست پیدا نماییم، اما در زمان حال به علت عمومی نشدن استفاده از پردازنده ها برای سیستم پردازش ابری، دستگاه مورد  استفاده باید دارای cpu مناسبی برای کمک به پردازش اطلاعات باشد تا ما در سرعت پردازش دچار مشکل نشویم.

 

اینها تنها بخشی از مزایای سیستم پردازش ابری بود که تا به امروز توانسته ایم مطالعه نماییم. در آینده در صورت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای پردازش ابری ، شرکت طراحی سایت مبنا از طریق مقالات آموزشی خود آنها را در اختیار شما قرار خواهد داد.

 مزایای سیستم پردازش ابری

سرویس رایانش ابری dropbox

در مقالات پیشین در رابطه با ماهیت وجودی رایانش ابری ، دلایل آفرینش سیستم های رایانش ابری و مزایای استفاده از آن ها را برای شما بیان کرده ایم و با هم به صورت خلاصه بخشی از آن را بازگو می کنیم.

رایانش ابری یعنی پردازشی که بر اساس اینترنت انجام می شود. برخی از شرکت ها دارای منابع دانش و خدمات هستند که آن ها را در شبکه اینترنتی با یکدیگر به اشتراک می گذارند که هر کاربری در هر نقطه از جهان در صورت دسترسی داشتن به اینترنت می تواند از این خدمات ارائه شده بهره ببرد.  

Administrator\files\UploadFile\cloud_computing_providers.jpg  

برای استفاده از این امکان به هیچ عنوان نیازی نیست شما علم و دانش درباره رایانش ابری داشته باشید و یا اینکه برای استفاده و اتصال احتیاجی نیست از دستگاه خاصی و قویی استفاده کنید و حتی برای ذخیره سازی هیچ نیازی به فلش، هارد اکسترنال و یا دیگر حافظه های جانبی و داخلی نخواهید داشت و یا هنگام نیار به نرم افزاری مانند word نیازی ندارید آن را بر روی دستگاه نصب و راه اندازی کنید کافیست از سرور Google Docs استفاده کنید و همه ی امکانات نرم افزار Office  را در اختیار شما قرار می دهد.

Administrator\files\UploadFile\cloud_swiss_army_knife_nobg.png

شما با استفاده از رایانش ابری در عوض خواسته هایتان هزینه پرداخت می کنید و برای انتقال داده هایتان آسوده خاطر خواهید بود. کافیست از سرویس های ابری تک منظوره ویا چند منظوره بسته به احتیاج تان یکی را انتخاب کرده و یک اکانت ایجاد کنید و از خدمات آن بهره ببرید.

 توجه:  تمامی اطلاعات ذخیره شده و پردازش ها بر روی سرورهای شرکت های ارائه دهنده سرویس رایانش ابری ذخیره می شود.

یکی از سرویس های ابری که کاربران زیادی هم دارد سرویس رایانش ابری Dropbox است. که بیش از 90% کاربران از بخش رایگان آن که 2گیگا بایت استفاده می کنند و روزانه بیش از 1 میلیارد اطلاعات ذخیره می شود.

Administrator\files\UploadFile\Cloud-Computing-Companies-DropBox.jpg

شما با استفاده از این امکان بسیاری از ایمیل هایی را به علت حجم زیاد قادر به ارسال نمی باشید در کمتر از 10 ثانیه می توانید ارسال کنید.

این نرم افزار ابری بر روی موبایل، تبلت، لب تاپ و کامپیوتر های شخصی قابل نصب می باشد و شما با ایجاد یک حساب کاربری می توانید از امکانات آن بهره ببرید.

از دیگر ویژگی های این سرویس به روز رسانی های مناسب و به هنگام می باشد به نحوی که اگر شما یک فایل تا عکس را ویرایش کنید آن تغییرات اعمال شده بر روی همه ی دستگاه ها انجام می شود و در صورت بروز اشتباه از سمت خودتان در ویرایش می توانید به نسخه قبل از تغییرات آن دسترسی پیدا کنید.

همچنین می توانید اطلاعات خود را به آسانی مدیریت کنید و هرکدام از عملیات حذف، کپی، جابجایی، تغییر نام و دانلود بک آپ ها به راحتی اعمال کنید.

رایانش ابری عمومی و خصوصی

بسته به نوع استفاده و کاربرد سرویس رایانش ابری آن ها را به دو دسته ی ابر عمومی (Public Cloud) و ابر خصوصی (Private Cloud) تقسیم می شوند که در این مقاله از طراحی سایت  در این باره توضیح خواهیم داد. از اسامی آن ها مشخص است که در حیطه ابرهای عمومی دسترسی به اطلاعات و محتوای برای همه مجاز است اما در ابر های خصوصی دسترسی به اطلاعات فقط برای برخی از کاربران که مورد تایید فرد یا سازمان باشد مجاز به دسترسی به منابع را خواهند داشت.

Administrator\files\UploadFile\private-vs-public-cloud-solutions.jpg

ابر عمومی یا Public Cloud :

اکثر کاربرانی که از سرویس ابر عمومی استفاده می کنند در عوض خدمات و امکاناتی که دریافت می کنند باید ماهیانه هزینه ای را پرداخت نمایند همانطور که قبلا اشاره کردیم بخاطر ماهیت ابری برای استفاده از این امکانات کاربر احتیاج به تهیه و یا ارتقا سخت افزاری و نرم افزاری ندارد استفاده ار این سرویس ها بسیار مقرون به صرفه است و در صورت احتیاج به امکانات بیشتر سریعا نیاز های کاربر را تامین می کند.

استفاده از این سرویس ها بسیار متنوع است برای مثال شما می توانید برای ذخیره سازی چند فایل مهم تا مقدار بسیار زیادی از حجم اطلاعات از این سرویس استفاده نمایید. همانطور که در مطالب فوق ذکر شده باید ماهیانه مبلغی را برای استفاده از این خدمات پرداخت کرد پس اگر بخواهید اطلاعاتتان در مدت زمان بیشتری در این سرویس ها ذخیره بماند باید بیشتر هزینه کنیم. اغلب از این سرویس ابری عمومی برای داده های پویا استفاده می شود.

ابر خصوصی یا Private Cloud :

اغلب سازمان ها بزرگ از این سرویس ابر خصوصی برای مدیریت اطلاعات استفاده می کنند چرا که بیشتر خدمات ارائه شده برای همین سازمان ها و ارگان ها می باشد. اغلب افرادی که از این سرویس استفاده می کنند سخت افزارهایی برای راه اندازی ابر خصوصی نیز تهیه می کنند. در این سرویس معمولا اطلاعات به هیچ عنوان به اشتراک گذاری نمی شوند و فقط برخی از افراد که توسط خود سازمان تایید شده اند می تواند از منابع اطلاعاتی و خدمات استفاده کند و خود کاربران هستند که این سرویس را مدیریت می کنند بخاطر همین ویژگی  سازمان ها و ارگان ها  با افزودن سرور های و دیگر سخت افزار ها ظرفیت سرویس دهی خود را در ابر خصوصی گسترش دهند. به علت مدیریت مستقلانه این سرویس ها می توان آن ها بسیار توسعه داد. اغلب سازمان ها در همان ابتدا راه اندازی سیستم رایانش ابری از ظرفیت چندین ترابایتی برای ذخیره داده ها استفاده می کنند و در گذر زمان و بر اساس نیاز های سازمان  منابع وسرور های مورد نظر به ابر های خصوصی اضافه میشود.

 Administrator\files\UploadFile\cloud_web3.png

در این سیستم نگهداری اطلاعات بر خلاف ابر عمومی هزینه بر نمی باشد به همین خاطر از ابر خصوصی برای ذخیره سازی و نگهداری اطلاعات سازمان مانند بک آپ ها و آرشیو ها بسیار مناسب می باشد.

استفاده از رایانش ابری در مراکز آموزشی و تاثیرات آن

دانش آموزان و دانشجویان به سمت رایانش ابری حرکت می کنند چه بخش IT بخواهد چه نخواهد.

تصویر اینفوگرافیک زیر علت این کشش دانشجویان و دانش آموزان را به سمت Cloud Computing و تاثیرات مثبت و منفی آن و تغییرات رایانش ابری در آینده را شرح می دهد.

Administrator\files\UploadFile\760x3326xcolleges-cloud-computing-infographic.jpg.pagespeed.ic.tCW48wOOMP.jpg

تفاوت ابر عمومی و ابر خصوصی چیست؟

با توجه به مقاله رایانش ابری عمومی و خصوصی دریافتیم ساختار کاری هر یک از سرویس های ابر خصوصی و ابر عمومی از نظر Host و مدل محاسباتی مشابه اند اما از نظر ارائه خدمات و سرویس دهی با هم متفاوتند.

در آخرین مقاله رایانش ابری شرکت طراحی سایت مبنا (Cloud Computing) اشاره کوچکی به نوع محیط استفاده از ابر های عمومی و خصوصی کردیم. همانطور که گفته شد از ابر های خصوصی در سازمان ها با کنترل مجوز دسترسی کاربران استفاده می شود در حالی که برای استفاده از ابر عمومی احتیاجی به مجوز نیست و همه ی کاربران می توانند از آن اطلاعات بهره ببرند به همین علت به کاربران رایانش ابری قبل از انتخاب یکی از سرویس ها پیشنهاد می شود با توجه به نیازشان یکی را انتخاب کنند.

 اگر خواهان سرویس دهی برای عموم هستند از ابر عمومی (Public Cloud) و اگر خواهان استفاده از سرویس در شبکه ها محلی (LAN) هستند از ابر خصوصی (Private Cloud) استفاده کنند چرا که در این سرویس مدیریت سازمان بر روی منابع سخت افزاری قرار دارد که باعث می شود امنیت، ایزوله سازی و حریم خصوصی کاربرانش را تضمین کند در حالی که ضعف اصلی ابر عمومی عدم امنیت و نداشتن حریم خصوصی برای کاربران است. تنها برتری که ابر عمومی نسبت به ابر خصوصی دارد هزینه ی بسیار کم پیاده سازی است و کاربر فقط هزینه خدمات و سرویس ها راپرداخت میکند در صورتی که کاربران برای استفاده از ابر خصوصی باید تجهیزات سخت افزاری خریداری کنند.

Administrator\files\UploadFile\cloud.png

مجازی سازی یا Virtualization چیست؟

هر زمان اسمی از رایانش ابری (Cloud Computin) به میان می آید نام مجازی سازی (Virtualization) به گوش می رسد. همیشه از این دو کلمه برای بهینه سازی زیر ساخت های فناوری اطلاعات و IT استفاده می شود.

از مجازی ساز برای ایجاد کردن چندین  سرور مجازی بر روی یک سخت افزار استفاده می شود. بعنوان مثال شما میخواهید از نرم افزار هایی استفاده کنید که فقط بر Windows XP اجرا می شود ولی سیستم عامل نصب شده بر روی سیستم شما Windows 7 است و قصد پاک کردن آن را هم ندارید در چنین شرایطی کاربر باید از مجازی سازی استفاده کند و هر دوی سیستم عامل ها را به روی یک سیستم  فیزیکی نصب و اجرا کنند.

Administrator\files\UploadFile\application-virtualization.jpg

یا اینکه قصد نصب نرم افزار تازه ای بر روی سیستم خود دارید اما بعلت عدم اطمینانتان از برنامه و برای جلو گیری از خرابی ویندوز کنونی می توانید آن را در سیستم عامل موجود در مجازی سازی نصب و تست کنید.

و یا اینکه شما مدیر شبکه یک سازمان هستید و قصد گسترش ابعاد شبکه سازمان را دارید به طور حتم الویت شما فراهم کردن سرور های بیشر است که بسیار مشکل و هزینه بر خواهد بود اما با بهرگیری  از مجازی سازی همه ی محدودیت ها و موانع از سر راه شما برداشته می شود و شما می توانید به راحتی و با کمترین هزینه شبکه سازمان گسترش دهید.

مجازی سازی کاربرد های فراوانی دارد اما ما در این مقاله طراحی سایت به بیان این 3 مثال بسنده می کنیم.

همانطور که قبلا گفتیم از مجازی ساز برای ایجاد چندین سیستم مجازی استفاده می شود تا بتوانیم رفع نیاز کنیم. اگر قصد بررسی مجازی سازی را در لایه های معماری داشته باشیم به ترتیب در اولین لایه دستگاه SAN Storage  یا ذخیره سازی اطلاعات قرار خواهد گرفت و در لایه بعدی سخت افزار ها و سیستم ها تامین منابع قرار خواهند گرفت و در آخر سرور میزبان قرار می گیرد.

Administrator\files\UploadFile\virtualization.jpg

از جمله برنامه ها و نرم افزار های پر کاربرد مجازی سازی می توان از Vmware ، Microsoft Hyper-V، Sun xVM و Citrix نام برد. در واقع این برنامه ها همان سرور میزبان (Host Server) در لایه آخر معماری هستند که سیستم مورد نیاز ما را در خود نگهداری می کنند.

 با استفاده از این روش می توان از منابع سخت افزاری موجود به نحو احسنت استفاده کرد و از بروز بسیاری از مشکلات و هزینه ها پیشگیری کرد.

روش مجازی سازی به دودسته Soft Virtualization  (مجازی سازی نرم) و  Hardware virtualization (مجازی سازی سخت یا سخت افزار) تقسیم می شوند.

در مقالات آینده قصد داریم تفاوت رایانش ابری و مجازی سازی را بررسی کنیم.

تفاوت پردازش ابری و مجازی سازی چیست؟

در مقاله مجازی سازی یا Virtualization چیست؟ به معرفی مجازی ساز ویا Virtualization پرداختیم و همان طور که در آن مقاله قول داده بودیم می خواهیم به بررسی تفاوت رایانش ابری و مجازی سازی بپردازیم. به همین خاطر رایانش ابری یا Cloud Computing را به زبان دیگری معرفی می کنیم.

Administrator\files\UploadFile\116947474.png

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری یعنی استفاده از سرورهای مجازی که به وسیله ی تکنیک مجازی سازی بوجود آمده اند که دارای سیستم عامل ، نرم افزارها و برنامه ها می باشد که از این سرویس برای آنکه کاربران متوجه نشوند به کدام سرور از نظر محل فیزیکی و شبکه ای وصل هستند استفاده می شود. در ساختار ابر کاربرمتوجه نمی شود که چند سیستم عامل، فضای ذخیره سازی ، داده و قدرت پردازش چه قدر است و کاربر ارتباط ورودی خروجی دارد. در رایانش ابری از روش ها و تکنیک های مجازی سازی استفاده می شود چرا که فقط از این طریق می تواند به خواسته ها دسترسی پیدا کند.

رایانش ابری اغلب سرویس های خود را در دو حالت  (SaaS (Software as a Service و (IaaS  (Infrastructure as a Service عرضه می کند.

در رایانش ابری کاربران به جای پرداخت هزینه برای تهیه SAN Storage ، تجهیزات شبکه، پهنای باند و ... می توانند یکی از سرور های رایانش ابری را انتخاب کنند و با پرداخت هزینه بسیار کمتر از این سرویس ها بهره ببرند.

البته با توجه به مقاله تفاوت ابر عمومی و ابر خصوصی هزینه استفاده از هر یک از سرویس ها متفاوت می باشد.

در SaaS همانطور که از نامش پیداست  سرویس های نرم افزاری را به صورت مجازی در زیر شاخه ای از IaaS ارائه می دهد.  کلیه نرم افزار ها و سرویس ها بر روی سیستم مجازی راه اندازی می شود و به صورت Virtual Server در دسترس کاربران قرار می گیرد.

و در آخر باید تاکید کنیم که مجازی سازی یک تکنیک و روش است اما رایانش ابری یک مفهوم است که به وسیله ی تکنیک های مجازی سازی بوجود و مورد استفاده قرار می گیرد.

رایانش مشبک ویا Grid Computing چیست؟

رایانش مشبک (Grid Computing) و رایانش ابری (Cloud Computing)  دو کلمه ای هستند که در فناوری های جدید که قابلیت به اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی مابین چندین دستگاه (سرور، کامپیوترو ...) که در محیط اینترنت فعالیت می کنند وجود دارد استفاده می شود.

رایانش مشبک چیست؟

رایانش مشبک (Grid Computing) مدلی از سیستم پردازش توزیع شده (Distributed Processing) می باشد. آن سیستم ها قادر به ارائه سرویس پرازش اطلاعات  می باشند که چه به صورت فیزیکی و یا چه به صورت مجازی به یک شبکه مشخص اتصال پیدا می کنند به این ترتیب قادر خواهند بود که عملیات محاسبات سنگین را پردازش نمایند.

 فناوری رایانش مشبک یا  Grid Computing به گونه ایست که با دانلود کردن محافظ نمایشگر خاص می توانیم به دستگاه اجازه دهیم که حتی در زمانی که از آن استفاده نمی کنیم به اینترنت وصل شود و به سیستم های بزرگ که اغلب تحقیقاتی می باشند اجازه می دهد از منابع و سیستم هایی که استفاده نمی شود بهره ببرند.

 به زبان ساده تر باید بگوییم  رایانش مشبک این قابلیت را به شما می دهد که از سیستم های متصل به شبکه استفاده نمایید، در واقع یک داستگاه قوی و بزرگ با استفاده از سرویس ها و امکانات سیستم ها ایجاد کنیم و بتوانیم انجام عملیات محاسبات بزرگ و پیچیده ای را که یک دستگاه و سیستم به تنهایی از پردازش و محاسبه ی آن عاجز است را پردازش  نماییم.

Administrator\files\UploadFile\grid-computing.jpg

گرید های از اجزای زیر تشکیل شده اند:

  • رابطه کاربری
  • اجزای امنیتی
  • Workload management (مدیریت کنترل کار)
  • Scheduler (زمانبندی)
  • Data management (مدیریت اطلاعات)
  • Resource management (مدیریت منابع اطلاعاتی)

تفاوت رایانش مشبک (Grid Computing) و رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟

با توجه به مقاله رایانش مشبک ویا Grid Computing چیست؟ که به معرفی و تعریف رایانش مشبک پرداختیم این مقاله را ادامه می دهیم.

رایانش مشبک و رایانش ابری هر دو اصطلاحی هستند که برای تکنیک های به اشتراک گذاری منابع داده ها بین سیستم ها و دستگاه های متصل به اینترنت استفاده می شود.

Administrator\files\UploadFile\jpml_grid_vs_cloud.png

شباهت:

برای بیان مفهوم مشترک میان رایانش مشبک و رایانش ابری مثال زیر را مطرح می کنیم:

شما می خواهید چراغ اتاق خود را روشن کنید، در واقع سرویسی که شما میخواهید روشنایی است، برای این کارکافیست کلید چراغ رابزنید و سرویس خود را دریافت نمایید حال این پرسش به وجود میآید آیا لازم است بدانیم کدام نیروگاه برقی برق چراغ اتاق ما را تامین می کند؟

درست است که رایانش مشبک برخی از صفحات و ویژگی های خود را به رایانش ابری داده است اما این امر نباید باعث شود مفهوم این دو را با هم اشتباه بگیرید چرا که تفاوت هایی بین این دو وجود دارد که در مقاله تفاوت رایانش مشبک و رایانش ابری چیست؟شرکت طراحی سایت طرح و پردازش مبنا به این موضوع می پردازیم.

تفاوت:

مهمترین تفاوت که بین رایانش مشبک و رایانش ابری وجود دارد این است که در مشبک دستگاه کاربر در عملیات محاسباتی شرکت می کنند اما در رایانش ابری چنینن نیست و کاربر هیچگونه پردازشی انجام نمی دهد و تنها به ابزار سخت افزاری نیاز دارد تا به اینترنت و یا شبکه ابری وصل شود تا همه ی سرویس های مورد نظر خود را دریافت نماید. به زبان دیگر در رایانش ابری  تمامی سرویس های ارائه شده به وسیله ی سویس دهنده مدیریت می شود و کاربر حداقل کاری که انجام می دهد بر قراری ارتباط با اینترنت که محیط ابر می باشد است. پس جواب پرسش بالا را پیدا کردیم که برای تامین نور نیازی نیست بدانیم کدام نیروگاه برق چراغ اتاق ما را تامین می کند و در ایجا اصلا احتیاجی نیست که بدانیم  در خواست مار ار کدام یکاز سرور ها در کدام منطقه و به چه روش و تکنیکی عرضه می شود و فقط نتیجه برای ما مهم است. مانند سرویس های رایانش ابری Dropbox  که در مقالات گذشته آن را شرح داده ایم. کاربر به هیچ طریقی نمی تواند متوجه شود که فایل مورد نظرش در کجا قرار گرفته است و فقط از خدمات بهره می برد.

چه خطراتی امنیت رایانش ابری را تهدید می کند؟

با ورود رایانش ابری در مدت زمان کمی تغییرات چشمگیری در تجارت و دولت مداری ایجاد کرده است اما این تغییرات خالی از عیب و نقص نبوده و با خود مشکلات امینتی را به دنبال داشته اند.

رایانش ابری دلیل اصلی تاثیر پذیری بیشتر تجارت های مدرن است. با ورود رایانش ابری سرور ها به سوی تفکر ارائه خدمات، مقصود و هدف، طرح و نحوه ی پیاده سازی در سازمان را تغییر داد. اما با خود مشکلات جدید امنیتی به همراه آورد.

رایانش ابری به طور کامل در ایران جا نیفتاده است و شرکت های بسیار کمی هستند که از این فناوری استفاده میکنند. همانند شرکت ایرانسل.

در طی تحقیقات انجام شده 9 خطر امنیتی در رایانش ابری وجود دارد که در ایم مقاله شرکت طراحی سایت مبنا 4 تا از مهمترین آن ها را برای شما بررسی میکنیم:

  • سرقت داده و منابع اطلاعاتی
  • از دست دادن منابع اطلاعاتی
  • دزدیده شدن اکانت و ترافیک
  • API بی اعتبار و نا امن
  • Denial of Servis
  • خیانت همکار
  • استفاده غیر قانونی از  سرویس ابری
  • اندک بودن رتبه دیجیتالی شدن
  • در خطر بودن فناوری هایی که به اشتراک گذاشته شده است

سرقت داده و منابع اطلاعاتی:

هر مدیری از آنکه داده ها و منابع اطلاعاتی اش به دست رقیبانش بیفتد وحشت دارد. در روش های پیشین مسئولان اجرایی شرکت به خوبی از منابع اطلاعاتی خود حفاظت می کردند اما با استفاده از رایانش ابری راه های جدید برای سرقت منابع اطلاعاتی باز شده است.

طی گزارش های اعلام شده ماشین مجازی قادر است با بهره گیری از داده و اطلاعاتی که طی حمله  Side channel timing از یک سرور سرقت میکند، کلید های خصوصی و رمزنگاری شده ی بر روی همان سرور  بر روی یک ماشین مجازی دیگر باز کرده و بخواند. در برخی از مواقع سرقت منابع اطلاعتی بسیار آسانتر صورت میگیرد. اگر به بانک اطلاعاتی چندیدن دسترسی اینترنتی به کاربران نداده باشیم، مهاجم با نفوذ به یکی از کلاینت ها قادر خواهد بود که به اطلاعات تمامی کلاینت ها دسترسی پیدا کند.

Administrator\files\UploadFile\267adf0.jpg

از دست دادن منابع اطلاعاتی:

از دست دادن منابع اطلاعاتی هم برای مشتریان و هم برای کسب و کار تجار دردسر ساز است. برخی از هکر ها به اکانت های مختلف شما مانند فیسبوک، جیمیل و یا اپل حمله کرده و با استفاده از اطلاعاتی که به دست آورده اند قادر خواهند بود به همه ی اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند و آن ها را پاک و حذف نمایند.

چندین دلیل برای از دست دادن منابع اطلاعاتی در رایانش ابری مانند زمانی که شرکت سرویس دهنده ابری از اطلاعات بک آپ نگیرد بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و یا حذف کردن اتفاقی اطلاعات توسط خود شرکت سرویس دهنده ابری و... وجود دارد.

فراموش نکنید که همیشه شرکت سرویس دهنده ابری مسئول حذف اطلاعات نیست پیش میآید کاربری داده ای را در سرویس ابری رمزگذاری کرده و سپس زمر را فراموش و یا گم میکنید و گم کردن رمز یعنی از دست دادن اطلاعات.

خیانت همکار:

یکی از بحث برانگیز ترین  موضوعات این روزها در امنیت خیانت همکار است. به فردی که در حال حاضر و یا زمان گذشته در کارمند سازمانی و یا یکی از شرک های سازمان تجاری بوده و به یکی از منابع اطلاعاتی مانند شبکه، سیستم و یا اطلاعات داشته و یا اینکه هنوز هم دارد و از این دسترسی استفاده سوء کرده باشد و تغییراتی در اطلاعات به وجود آورده باشد همکار خیانتگر یا خیانتکار گفته می شود.

در خطر بودن فناوری هایی که به اشتراک گذاشته شده است:

فراموش نکنید که شرکت های سرویس دهنده ابری سویس های خود را در چند مرحله از زیر ساخت، پلتفرم و برنامه عرضه میکنند. و متاسفانه در تمامی این مراحل و از هر مدلی استفاده شود خطر آسیب رسانی به فناوری های به اشتراک گذاشته شده وجود دارد. برای ممانعت از این اتفاق باید بسیار هوشمندانه عمل کنیم که شامل : پردازش ها، شبکه ، امنیت برنامه و...، حافظه و در آخر کنترل فعالیت ها و عملیات است.

توجه داشته باشید کوچکترین اشتباه در تنظیمات میتواند حادثه ساز باشد.

امیدواریم مقالات طراحی سایت مبنا برای شما عزیزان آموزنده و سودمند باشد.

 

ارسال نظر و نظرات ثبت شده
مفاهیم پیشرفته وب سایت
مقاله کسب درآمد از سایت
مقاله وب سایت های اینترنتی به لحاظ اطلاع رسانی به چه دسته هایی تقسیم بندی می شوند؟
مقاله تجارت الکترونیک چیست؟
مقاله وب سایت های اینترنتی به لحاظ تجاری به چه دسته هایی تقسیم بندی می شوند؟
مقاله مراحل ایجاد یک وب سایت چیست؟
مقاله طراحی سایت چیست؟
مقاله فناوریهای مورد استفاده در طراحی سایت چیست؟
مقاله درآمد شغل طراحی سایت چقدر است؟
مقاله مراحل طراحی سایت
مقاله برنامه نویسی وب سایت چیست؟
مقاله طراحی گرافیکی وب سایت چیست؟
مقاله سیستم مدیریت محتوا در طراحی سایت چیست؟
مقاله 7 روش برای افزایش رتبه الکسا
مقاله Call To Action یا CTA چیست؟
مقاله درباره ی ما شامل چه اطلاعاتی می باشد؟
مقاله Site Links چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟
مقاله چگونه سرچ باکس سایت خود را در گوگل ایجاد کنیم؟
مقاله گوگل چگونه می تواند کلماتی را که به اشتباه تایپ می شود را تشخیص دهد؟
مقاله چگونه جلوی فرار کاربران را بگیریم؟
مقاله وب سایت تعاملی interactive
مقاله چگونه بفهمیم وب سایت ما واکنش گرا است
مقاله پنج اشتباه رایج در طراحی وب سایت تعاملی
مقاله طراحی سایت سه بعدی
مقاله دلایل ریدایرکت در طراحی سایت
مقاله برترین کتابخانه های انیمیشن برای استفاده در طراحی سایت در سال 2016
مقاله مزایای طراحی سایت تعاملی
مقاله اخذ مالیات از فروشگاه های اینترنتی
مقاله گوگل درایو چیست؟
مقاله شبکه ارسال محتوا (CDN) در طراحی سایت
مقاله فناوری های میزبانی وب
مقاله استارتاپ های موفق ایران
مقاله بررسی استارت آپ ایوند
مقاله اینفوگرافیک طراحی سایت رسپانسیو و مزایای آن
مقاله 40 دلیلی که گوگل وب سایت شما را جریمه می کند.
مقاله آیا پیج رنک گوگل مرده است؟
مقاله 5 راه کار جهت پیشرفت چشم گیر رنک الکسا
مقاله الگوریتم page Layout