معرفی کامل دیسک های Blu-ray

8 / 10
از 15 کاربر

در این مقاله از مجموعه مقالات مختلف در زمینه طراحی سایت ، قصد داریم اطلاعاتی را در  مورد دیسک های blue ray اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. وقتی چندین سال پیش صحبت از دیسکهای نوری، DVD به میان آمد خیلی ها باور نمی کردند که بتوان بر روی یک دیسک نوری چندین گیگابایت اطلاعات ذخیره کرد ولی بعد از آنکه دیسکهای  DVDبه بازار آمد و تقریبا در دسترس همگان قرار گرفت این موضوع برای مردم عادی شد. اکنون با گذشت چندین سال از آن زمان شاهد ورود دیسک های جدیدی به بازار هستیم که توانایی ذخیره اطلاعاتی در حدود چند برابر DVD را دارند و این موضوع به ما این نوید را می دهد که در آینده نه چندان دور، شاهد ورود دیسکهایی با حجم فوق بالا و ویژگیهای دوچندان باشیم.

blu-ray

از اواسط دهه ۹۰، با ظهور یک تکنولوژی جدید، صوت و تصویر دیجیتال به خانه های سراسر جهان پاگذاشت. این تکنولوژی، همانا ظهور پدیده نوپای رسانه CDهای دیجیتال و پس از آن DVD بود که تحولی عظیم در صنعت چند رسانه ای و صوت و تصویر ایجاد کرد. اکنون و در حال حاضر با پیدایش دیسک های Blu-ray یا (به اختصار) BD ها، این صنعت در آستانه تحولی دیگر قرار دارد این دیسک ها با توانایی بالایی که در ذخیره اطلاعات دارند.

تاریخچه

پس از اینکه شرکت شوجی ناکمورا ( Shuji  Nakamura) توانست نسخه آزمایشی دیود لیزر آبی را ابداع کند،  که این باعث آغاز مرافعه تجاری طویلی گردید.

در سال ۲۰۰۲، دو شرکت سونی و فیلیپس بعد از مدتها همکاری در ساخت دیسک های نوری، تکنولوژی جدیدی را که بر اساس پرتوهای لیزر آبی کار می کند، HD-DVD و  Blu-ray نامگذاری نمودند البته HD-DVD متعلق به فیلیپس بود که سرانجام قافیه را باخت و فرمت HD-DVD قبل از اینکه واقعاً مورد استفاده عملی قرار گیرد، از صحنه محو شد که علت آن هم عدم حمایت شرکت های بزرگ فیلم سازی از این فرمت بود. بدین ترتیب فرمت Blu-ray حاکم بلامنازع میدان شد.

دیسک هایBlue ray توسط انجمن دیسک Blue ray، گروهی از شرکتهای ارائه دهنده لوازم الکترونیکی، سخت افزار کامپیوتر(computer hardware) و شرکت های تولید کننده تصاویر متحرک ایجاد گردید.

دیسک های Blu-rayچیست؟

لوح های فشرده Blu-ray Disk یا BD : نام یک نوع دیسک نوری است که نسل جدید لوح های فشرده و حافظه های نوری ذخیره رسانه ها هستند که با هدف ذخیره ویدیو های High-Definition با کیفیت فوق عالی در دست ساخت قرار گرفته اند و برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ آماده عرضه محصولات کمپانی های فیلم سازی بر روی این لوح های جدید و فوق کیفیت شدند.

نام Blu-ray برگرفته از Blue بخاطر رنگ آبی لیزری که در آن مورد استفاده قرار می گیرد و ray به معنای پرتو (پرتو لیزر) می باشد. دلیل حذف e پایانی در کلمه Blue این است که طبق نظر تولید کنندگان آن، یک لغت عادی و روزمره نمی تواند یک علامت تجاری باشد!

این نسل جدید از حافظه های نوری همان طور که از نام   Blu-ray مشخص است، به دلیل کمتر بودن طول موج اشعه لیزر آبی و بنفش ( که در حدود ۴۰۵ نانومتر است و در قیاس با طول موج DVD که از اشعه مادون قرمز استفاده می کند و در حدود ۶۵۰ نانومتر است )، به خواندن و رایت اطلاعات بر روی دیسک می پردازند که بدین ترتیب اطلاعات بسیار حجیم تری بر روی این نسل جدید لوح های فشرده که نسلی از دی وی دی ها هستند جای می گیرند.

به طور متوسط هر دیسک Blu-ray در حدود ۵ برابر یک DVD عادی ۴٫۷ گیگابایتی در خود اطلاعات ثبت می کند ! بنابراین Blu-ray های تک لایه در حدود ۱۵-۳۰ گیگابایت حافظه و Blu-ray های دولایه در حدود ۵۰ گیگابایت حافظه می توانند در خود جای دهند که ارقام بسیار قابل توجهیست ! در دیسک صد گیگابایتی لایه سومی برای ظرفیت بیش‌تر افزوده شده است.

با اینکه ویژگی های Blu-ray مشخص و نهایی شده اند، اما مهندسین همچنان در حال توسعه آن هستند. Blu-ray چهار لایه با ۱۰۰ گیگابایت فضا، شش لایه و ۲۰۰ گیگا بایت فضا، دیسک هایی هستند که کار بر روی آنها شروع شده و در حال تحقیقات و پیشرفت است. توسعه لایه ها حتی تا ۱۰ لایه اما با ۲۵۰ گیگ نیز مطرح شده، اما مشکل تولید آن، پایین بودن تکنولوژی دیسک خوان های امروزی عنوان شده.

به طور متوسط بر روی یک Blu-ray Disk دو لایه در حدود ۹ ساعت فیلم با کیفیت فوق عالی HD (High Definition) و در حدود ۲۳ ساعت فیلم با کیفیت بالایSD (Standard-Definition) ذخیره می شود!

BD ها نه تنها ظرفیت بالاتری نسبت به DVD های رایج دارند، بلکه همراه خود قابلیت جدیدی را نیز عرضه می کنند که در آن می توان به اینترنت متصل شده و قسمتهای جنبی بیشتری از فیلم (مانند زیرنویس و پخش با زبانهای مختلف) را دانلود کرد.

طرز کار دیسک های Blu-ray

این نوع دیسک ها،صوت و تصویر دیجیتال را در حفره های (Pits) نگهداری می کنند(شیارهایی حلزونی از مرکز دیسک به سمت لبه ، مانند CD و DVD ) و لیزر آبی جهت خواندن این اطلاعات ، قسمتهای کناری این حفره ها (یعنی بر آمدگی ها) را بر روی دستگاه ضبط و پخش می خواند. در حقیقت هر چه یک دیسک بتواند حجم بالاتری از اطلاعات را در خود ذخیره کند، این روزنه ها باید کوچکتر و بهم فشرده تر باشند. روزنه های کوچکتر و در نتیجه برآمدگی های کوچکتر ، طبیعتا به لیزری با دقت بیشتر برای خواندن نیاز دارند.

طول موج کوچکتر، پرتو را قادر می سازد با دقت بیشتری روی دیسک متمرکز شده و اطلاعات ضبط شده در روزنه هایی را بخواند که تنها ۱۵ میکرون طول دارند، که دو برابر کوچکتر از روزنه های موجود بر روی یک DVD است.

اندازه کوچکترین نقطه ای که لیزر توانایی تمرکز روی آن را دارد به وسیله تجزیه یا پراش نور محدود می شود و به طول موج نور و روزنه عددی (شعاع همگرایی نور) که نور از آن عبور میدهد و لنزی که برای تمرکز استفاده می شود، بستگی دارد. با کاهش طول موج و افزایش روزنه عددی از ۰٫۶ به ۰٫۸۵ و نازکتر کردن لایه پوششی برای جلوگیری از آثار ناخواسته نوری، پرتو های لیزر توانایی تمرکز بیشتر در یک نقطه را پیدا خواهد کرد. این امر باعث امکان ذخیره بیشتر در سطح یکسان را می دهند.

آشنایی با  Player، دیسک ها، اتصالات

تمام پخش‌کننده‌های Blu-ray قادر هستندDVD  ها را بخوانند و با پردازنده داخلی خود، مجددا با کیفیت بهتری پردازش کنند. دستگاه Blu-ray حتی برای نمایشDVD ‌ها هم مفیدتر است.

تقریبا تمام پخش‌کننده‌های Blu-rayری یک پورت اترنت دارند تا به شبکه متصل شوند. بسیاری از شبکه‌های Wi-fi نیز پشتیبانی می‌کنند، بنابراین می‌توان از طریق یک کابل شبکه که به اینترنت متصل است،‌ از قابلیت‌های Blu-rayری زنده و به‌روزرسانی سخت‌افزارهای هر دستگاه نیز بهره‌مند شد.

قابلیت‌های وب:

اکثر پخش‌کننده‌ها از اینترنت برای دسترسی به محتوای تصویری و صوتی استفاده می‌کنند. می‌توان با کمک همین Blu-rayری‌ها و در حالی که به مبل پذیرایی خود تکیه زده‌اید، پیکاسا، نت‌فلیکس، Vudu،Pandora و Slacker  را به‌طور کامل چک کنید. برخی از سازندگان همچون سامسونگ و ویزیو، از ویجت‌هایی پشتیبانی می‌کنند که اخبار، آب و هوا و دسترسی به سایت‌هایی چون فیس‌بوک و تویتر را از طریق تلویزیون فراهم می‌کنند.

دو قابلیت موجود در دیسک‌های Blu-ray:

نمایش جایزه و دیسک  Blu-ray زنده.
نمایش جایزه (Bonus View) قابلیت تصویر در تصویر است و هنگامی فعال می‌شود که پخش‌کننده شما از دکودر صدا و تصویر دیگری نیز برخوردار باشد. (تقریبا تمام دستگاه‌هایی که در دو سال اخیر تولید شده‌اند، از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.) دیسک‌های Blu-ray ‌زنده نیز از محتوای قابل دانلود یا محتوای وب پشتیبانی می‌کنند.
برخی از پخش‌کننده‌ها نشان BD-Live Ready‌ دارند. هنگام خرید این دستگاه‌ها به‌‌یاد داشته باشید که این پخش‌کننده‌ها از حافظه داخلی برای پشتیبانی از این قابلیت برخوردار نیستند، اما می‌توان از یک حافظه جانبی همچون USB دیسک‌ها برای فعال‌سازی چنین قابلیتی استفاده کرد.

اتصالات:

تمام پخش‌کننده‌های Blu-ray از کابل HDMI استفاده می‌کنند و می‌توانند از طریق همین یک کابل، صدا و تصویر را منتقل کنند. پورت HDMI می‌تواند از وضوح تصویر Blu-rayری، به‌علاوه انواع فرمت‌های صوتی (از جمله Dolby True HD  و DTS-HD) پشتیبانی کند. فقط چند شرکت سازنده، کابل HDMI را داخل بسته می‌گذارند.

مزایای دیسک های Blu-ray:

یکی از تفاوتهای بزرگ بین تکنولوزی Blu-rayبا دیگر فناوریها در ضخامت لایه

پلاستیکی است که در دیسک نوری به کار می رود . در دیسکهای DVD  معمول و HD-DVD ، ضخامت این لایه در حدود ۰/۶ میلی متر است ( ۶۰۰ میکرو ) که به وسیله یک لایه پلیمری و فرعی پوشانده شده است .در صورتیکه در دیسکهای Blu-ray ، این لایه تنها در حدود ۰/۱ میلی متر ضخامت دارد که به وسیله لایه های فرعی بسیار نازکی پوشانده شده است .

در نتیجه به علت نازک بودن لایه های دیسک Blu-ray :

1) در این فناوری ، پخش شدن و پراکندگی امواج لیزر کمتر خواهد بود و بنابراین ثابت انتقال و دریافت داده با تداخل و نویز کمتر ، امکان پذیر است .
۲) کمبود مواد و نازکی لایه ها باعث افزایش نفوذ پذیری لیزر و همچنین موجب ایجاد نقاط نازکتر و کوچکتر بر روی سطح دیسک می شود که این عامل باعث افزایش میزان ذخیره سازی اطلاعات بر روی هر لایه از دیسک می شود و به همین دلیل دیسکهای Blu-ray دارای ظرفیت بالاتری نسبت به DVD و HD-DVD هستند .

-ضبط برنامه های تلویزیونی کیفیت بالا (HDTV) بدون افت کیفیت.
- حرکت و جهش آنی به هر نقطه از دیسک.
- ضبط یک برنامه، همزمان با پخش برنامه ایی دیگر روی دیسک.
- امکان ایجاد play list.
- ویرایش و مرتب کردن برنامه های ضبط شده روی دیسک.
- جستجوی خودکار برای فضای خالی روی دیسک، جهت جلوگیری از ضبط بر روی برنامه های قبلی

معایب دیسک های Blu-ray:

اگرچه کاهش ضخامت دیسک باعث افزایش ظرفیت در دیسکهای Blu-rayگردیده ست ، این عامل باعث ایجاد مشکلاتی نیز می شود :

۱) در دیسکهایBlu-ray به علت کاهش ضخامت دیسک ، مقاومت آن در برابر خراش ها و ضربه ها کم شده است و در صورت ایجاد خراش بر روی دیسک و یا هرگونه برخورد کوچک ، شاهد اختلال در بازیابی اطلاعات خواهیم بود .

۲) یکی دیگر از عیوب دیسکهای Blu-rayنزدیک بودن لنز به صفحه دیسک است که این عامل سبب اختلال در کار لنز درایو ها  می شود . زیرا در صورتی که به طور ناگهانی ضربه کوچکی به درایو وارد شود ، باعث تماس بین دیسک و لنز خواهد شد و در کار درایو و دیسک ، ایجاد اختلال خواهد کرد .

( اخیرا شرکت TDK نوع جدیدی از دیسکهای نوری خود را که در مقابل آسیبها مقاوم است ، به بازار عرضه نموده و آنرا Armor Platingنامیده است بر طبق گفته  TDK این دیسها مقاومتی در حدود ۱۰۰ برابر دیسکهای معمولی دارند ).

ارسال نظر و نظرات ثبت شده
:
6 0
مطلب بسیار کاربردی و مفید بود دستتون درد نکنه
آموزش طراحی سایت
مقاله هدف از طراحی سایت
مقاله فرآیند هایی که وب سایت می بایست از آنها حمایت کند
مقاله مخاطبین وب سایت
مقاله مینیمالیسم اصل اساسی در طراحی وب سایت
مقاله اصولی که باید در طراحی وب رعایت کرد
مقاله مقدمه آموزش طراحی سایت
مقاله آموزش html در کنار آموزش طراحی سایت
مقاله آموزش css در کنار آموزش طراحی سایت
مقاله آموزش سئو در کنار آموزش طراحی سایت
مقاله نکاتی راجع به طراحی فروشگاه اینترنتی
مقاله بهینه سازی حجم صفحات وب و تاثیر آن بر طراحی سایت
مقاله اصول استفاده از رنگها در طراحی سایت
مقاله فرمت های گرافیکی در طراحی سایت
مقاله اشتباهات رایج در طراحی سایت
مقاله المانهای آزار دهنده در طراحی وب سایت
مقاله ویژگی های یک وب سایت موفق
مقاله نحوه تعمیر و نگهداری سایت
مقاله روش پیدا کردن اولین مشتری در طراحی سایت
مقاله تفاوت http با https در امنيت اطلاعات
مقاله هفت دلیل برای موفقیت وب سایت
مقاله روش هایی برای جذب بازدیدکننده وب سایت
مقاله فایرباگ چیست و کارکردن با آن چگونه می باشد؟
مقاله مزایا و معایب طراحی سایت های داینامیک
مقاله می خواهم طراح وب شوم
مقاله بازاریابی از طریق موتورهای جستجو
مقاله ریشه همه مشکلات رمز عبور:بگو نه به کلمات عبور به اشتراک گذاشته شده
مقاله چگونه در دنیای دیجیتال ارتباط خود را با مشتری مدیریت کنیم
مقاله معرفی کامل رشته فناوری اطلاعات
مقاله چگونه اقدام به برنامه ریزی استراتژیک کنیم
مقاله فناوری اطلاعات و موارد استفاده آن در مدیریت کسب و کار
مقاله طراحی یک چشم انداز عملی برای زندگی شما
مقاله وب سایت خود را به SSL مجهز کنید
مقاله هوشمندی تجاری چیست
مقاله مدیران پروژه موفق چه ویژگی هایی دارند
مقاله معرفی کامل دیسک های Blu-ray
مقاله هفت نکته کلیدی برای موفقیت در بازاریابی جهانی
مقاله نکات بازاریابی اینترنتی و بازاریابی ایمیل
مقاله اهمیت شبکه های اجتماعی در بازاریابی اینترنتی
مقاله Bounce Rate چیست و چگونه عمل می کند
مقاله مزایا و معایب سایت های فلش
مقاله اینفوگرافیک در طراحی سایت
مقاله W3C چیست ؟
مقاله تجارت و کسب و کارهای اینترنتی
مقاله انواع طراحی سایت بر اساس رابط کاربری وب
مقاله دلایل عدم مطالعه محتوای وب سایت
مقاله تفاوت طراحی وب سایت و توسعه وب سایت
مقاله معماری در طراحی سایت و افزایش سود دهی
مقاله طراحی سایت روان یا Liquid Design
مقاله هفت روش دریافت نظر و کامنت در پست های وب سایت
مقاله مزایا و معایب پست مهمان در طراحی سایت
مقاله آموزش ساخت شناسه ایرنیک
مقاله آموزش تنظیم رابطه های مجاز دامنه در ایرنیک
مقاله چند نکته انکار ناپذیر در طراحی سایت
مقاله نکاتی در طراحی سایت های دو زبانه
مقاله نکات مهم برای جذب بازدید کننده
مقاله طراحی سایت واکنش گرا
مقاله اشتباهاتی که نباید در طراحی وب سایت مرتکب شد
مقاله نحوه افزایش سرعت ایندکس مطالب جدید سایت
مقاله علل عدم موفقیت وب سایت
مقاله CMS و مزایای استفاده از آن
مقاله اهمیت صفحه ی اصلی سایت در ترافیک وب سایت
مقاله چگونه یک وب سایت موفق داشته باشیم؟
مقاله چرا باید سایت داشته باشیم؟
مقاله چگونگی بیان درخواست به طراح سایت
مقاله چند نکته ساده که هر طراح وب باید بداند!
مقاله نکات طراحی سایت در سال 2014
مقاله اهمیت گالری تصاویر در وب سایت
مقاله جیمیل به شما پیشنهاد توقف دریافت ایمیلهای اسپم را می دهد
مقاله معرفی سرویس OptinMonster (کاربران را در سایت خود نگاه دارید)
مقاله چطور یک کامنت عادی برای من 650 دلار سودآوری کرد؟
مقاله برای مدیریت حرفه ای یک وبسایت به چه نیازمندید؟
مقاله گوگل درصدد ساختن آینده ای با دختران کدنویس است
مقاله معیارهای انتخاب طراح سایت
مقاله Hero header در طراحی سایت
مقاله استفاده از فضای منفی در طراحی سایت
مقاله اصول طراحی سایت برای نوجوان
مقاله طراحی سایت با دکمه های نامرئی
مقاله اینفوگرافیک چیست؟
مقاله تکنیک های طراحی سایت Infinite Scrolling
مقاله روند طراحی سایت در 2015 چگونه خواهد بود؟
مقاله بهترین ابزارهایی که برای طراحی سایت میتواند از آن ها استفاده کرد
مقاله نکات امنیتی که در طراحی سایت باید رعایت شوند
مقاله تکنیک آپلود کردن تصاویر به صورت فونت در طراحی سایت
مقاله طراحی سایت با فرمت فلش
مقاله طراحی سایت برای موبایل
مقاله روش های مختلف طراحی سایت
مقاله مقایسه سرعت اجرایی php با asp.net
مقاله مشتری جهنمی
مقاله طراحی سایت با RUP
مقاله طراحی سایت با روش پارالاکس
مقاله تاریخچه طراحی سایت (اینفوگرافیک)
مقاله با 6 قدم در گوگل سایتز سایت خود را به صورت رایگان بسازید
مقاله تفاوت بین توسعه دهندگان وب و طراحان سایت
مقاله کارت ویزیت طراح سایت
مقاله بیماری هایی که ممکن است یک طراح سایت به آن ها مبتلا شود.
مقاله نرم افزار موبایل یا سایت ریسپانسیو، کدام بهتر است؟
مقاله آموزش طراحی سایت ریسپانسیو و واکنشگرا
مقاله متا تگ viewport و استفاده از آن در طراحی سایت ریسپانسیو
مقاله مدیا کوئری و استفاده از آن در طراحی سایت ریسپانسیو
مقاله گوگل و طراحی متریال
مقاله چه مواردی در طراحی سایت برای کاربر آزار دهنده است؟
مقاله طراحی سایت کاربر پسند و کاربردی
مقاله ساخت Favicon
مقاله بهترین روش یادگیری طراحی سایت
مقاله چگونه یک طراح وب و یا شرکت طراحی استخدام کنیم؟
مقاله 20 گام برای پیاده سازی یک وب سایت عالی
مقاله بهترین دوره های آنلاین طراحی سایت
مقاله استفاده از تجربه بازی های رایانه ای در طراحی وب سایت
مقاله رفع مجازات گوگل
مقاله بهترین نوع فایل تصویر برای استفاده در وب سایت چیست؟
مقاله قرار دادن نقشه گوگل در سایت و شخصی سازی آن
مقاله نام و کد هگزا دسیمال رنگ ها برای استفاده در برنامه نویسی وب سایت
مقاله 10 اشتباه مهلک در طراحی سایت
مقاله کاربرد css در طراحی سایت
مقاله عوامل موثر در کیفیت طراحی سایت
مقاله ترکیب html و css در طراحی سایت
مقاله شغل های همگام با طراحی سایت
مقاله تفاوت وب سایت و وب پورتال
مقاله معایب پارالاکس در طراحی سایت
مقاله طراحی سایت اپن کارت
مقاله تم کلی طراحی سایت در سال 2016-2017 : تمایز
مقاله روند بد منظر در طراحی سایت 2016
مقاله طراحی سایت فروشگاهی بر پایه پرستاشاپ
مقاله ایجاد افکت سه بعدی در طراحی سایت
مقاله مقایسه طراحی سایت اپن کارت و پرستاشاپ
مقاله XSLT در طراحی سایت
مقاله نکاتی برای شروع طراحی سایت
مقاله راه های ایندکس کردن صفحات وب سایت توسط گوگل
مقاله چه عواملی به طراحی سایت اعتبار می بخشد؟
مقاله کیدل : موتور جستجو مناسب برای کودکان
مقاله 20 فونت برتر برای استفاده در طراحی سایت
مقاله مثال هایی از طراحی سایت آزار دهنده
مقاله 7 قانون در طراحی سایت موثر
مقاله 5 ابزار طراحی سایت جدید در سال 2016
مقاله عوامل تعیین کننده هزینه طراحی سایت
مقاله در شرکت طراحی سایت مبنا از چه تکنولوژی هایی برای طراحی سایت استفاده می شود؟
مقاله ابزار AMP چیست؟
مقاله نکاتی برای تبدیل شدن به یک استاد طراحی سایت
مقاله ساخت و طراحی سایت در گوگل
مقاله صفر تا صد طراحی سایت
مقاله طراحی سایت وردپرس
مقاله طراحی سایت تک صفحه ای
مقاله نرم افزار طراحی سایت
مقاله طراحی سایت فلت
مقاله هنگام طراحی سایت جدید از چهار اشتباه ساده طراحی سایت اجتناب کنید
مقاله معرفی کتاب طراحی سایت واکنش گرا و تطبیقی
مقاله علائم نیاز به طراحی سایت جدید
مقاله نکاتی مفید برای طراحی سایت جدید
مقاله تفاوت UX و UI در طراحی سایت
مقاله آنچه که باید در طراحی سایت بدانید
مقاله به منظور افزایش امنیت طراحی سایت چه باید کرد
مقاله تاثیر بلاگ در طراحی سایت
مقاله چگونه هزینه طراحی سایت را کاهش دهیم
مقاله نقش ویدئو در طراحی سایت
مقاله اصول طراحی صفحه بندی سایت
مقاله الگوریتم Rank Brain
مقاله طراحی سایت مستقل
مقاله مقایسه طراحی تخت و متریال دیزاین در طراحی سایت
مقاله روند طراحی سایت در سال 2017
مقاله 5 روش جدید در طراحی سایت در سال 2017
مقاله نکات روانشناسی ساده در طراحی سایت
مقاله اینفوگرافیک طراحی سایت رسپانسیو چیست
مقاله مقایسه فریم ورک بوت استرپ با متریال دیزاین
مقاله طراحی سایت بر مبنای احساسات
مقاله طراحی سایت سئو محور
مقاله فضای منفی در طراحی سایت
مقاله باید ها و نباید ها در طراحی سایت
مقاله درطراحی سایت از رنگ سبز طبیعی استفاده کنید
مقاله طراحی فروشگاه اینترنتی مناسب چه افرادی است؟
مقاله تاثیر طراحی فروشگاه اینترنتی در کسب در آمد
مقاله طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی