انواع وب سایت

10 / 10
از 1 کاربر

وب سایت ها را ما می توانیم تا به امروز به سه نسل دسته بندی کنیم؛ البته این نسل ها با توجه به سرعت پیشرفت علم در این زمینه می تواند در آینده خیلی بیشتر شود.

این سه نسل را با هم مطالعه می نماییم:

1-      نسل اول:

نسل اول وب سایت ها زمانی بود که فقط کاربران می توانستند اطلاعات وب سایت ها را مشاهده کنند و امکان تغییرات و ایجاد محتوا در آنها را نداشتند، اطلاعات فقط توسط مدیران وب سایت بر روی آن قرار می گرفت. اصطلاحا این وب سایت ها یک طرفه بودند. امروزه هنوز این نسل از وب سایت ها با توجه به اینکه موج سوم و نسل هوشمند وب سایت ها در جهان عرضه شده اند، در بین شرکت هایی با ساختار قدیمی رواج دارند.

2-      نسل دوم:

نسل دوم وب سایت ها از زمانی ایجاد شد که نیاز به این موضوع که در محتوای سایت باید کاربران نقش داشته باشند، و تغییراتی ایجاد و مطالبی را به ثبت برسانند؛ این نسل از وب سایت ها را وب سایت های مشارکتی نیز می گویند. زیرا در ویرایش و نگارش محتوا هم مدیران و هم کاربران دخالت دارند. در این نسل فناوری های خوبی برای صفحات وب سایت طراحی شد. از این نمونه فناوری آجاکس ( Ajax) که فناوری برای بهبود در بالا آمدن صفحه و آپلود آن بدون بارگذاری کل صفحه بود؛ این نسل نسل رایج اکثرا سایت هایی که ما با آنها سرکار داریم و از آنها استفاده کرده ایم می باشند.

3-      نسل سوم:

نسل سوم که در سالهای اخیر مهندسین فناوری اطلاعات برای طراحی سایت خود به سمت آن رفته اند، تولید وب سایت های هوشمند است که بتوانند مخاطب خود را بشناسند و با آنها ارتباط برقرار کند. وب سایت های تعریف شده در این نسل باید بتواند با توجه به صلیقه و علایق کاربر مطالب و محتوا را در اختیار آنها قرار بدهد و مطابق صلیقه کابر تغییر کند.

ولی استفاده از این وب سایت ها هنوز همه گیر نشده و تعدادی کمی از این وب سایت ها در جهان می توانیم مشاهده کنیم. در برنامه نویسی این وب سایت ها از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده شده است و می توان گفت اختراع این تکنولوژی باعث به وجود آمدن این ایده در طراحی سایت شده است. 

روش های طراحی سایت

در طراحی سایت از دو روش متفاوت برای طراحی سایت استفاده میشود که در زیر به طور مفصل هر یک را به طور جداگانه توضیح خواهیم داد...

1- طراحی سایت به روش استاتیک:

در این مدل از طراحی سایت که به نسل اول طراحی سایت شهرت دارند پس از طراحی و برنامه نویسی وب سایت توسط برنامه نویس و یا شرکت طراحی سایت مدیریت سایت پس از تحویل گرفتن سایت دیگر قادر به ویرایش کردن آن نیست به دلیل آنکه هر تغییری هر چند کوچک نیازمند دانستن علم برنامه نویسی می باشد و در صورتی که مدیریت سایت به این علم آگاه نباشد باید برای تغییرات خود به برنامه نویس و یا شرکت طراحی سایت که سایت را برای او طراحی نموده اند مراجعه و درخواست تغییرات خود را داشته باشد.

از این روش دیگر برای سایت های امروزی استفاده نمیشود و علم طراحی سایت به طراحی سایت داینامیک روی آورده است، از روش طراحی سایت استاتیک تنها برای سایت هایی که تنها جنبه نمایشی دارند استفاده میشود.

در طراحی سایت در این روش که مربوط به نسل اول طراحی وب سایت می باشد، سایت ها به گونه ای طراحی شده اند که بعد از طراحی و نوشتن سایت، دیگر امکان تغییرات و ویرایش و بروز رسانی اطلاعات توسط مدیران سایت وجود ندارد؛ هر گونه تغییر نیاز به دانستن برنامه نویسی تحت نت می باشد و تغییرات باید توسط طراح سایت انجام شود. 

این روش از طراحی امروزه دیگر رواج ندارد چون روش داینامیک کاملا نسبت به این روش برتری دارد و تنها در مورد هزینه ی کمتر طراحی سایت به روش استاتیک، در بعضی موارد که وب سایت فقط جنبه ی نمایشی دارد، از آن استفاده می شود.

در طراحی سایت به روش استاتیک دو نوع و روش وجود دارد :

روش اول نوشتن از طریق فایل های html می باشد. که طراح تمام قسمت ها و مراحل را به صورت کد از ابتدا تا انتها خواهد نوشت. زمان صرف شده برای این کد نویسی بسیار طولانی خواهد بود.

روش دوم روش فول فلش می باشد. در این روش که از اسم آن پیداست طراحی سایت توسط فلش انجام می شود و طراح سایت فایل های html را به صورت فایل های فلش ایجاد و بر روی بستر اینترنت قرار می دهد. مزیت این روش نسبت به قبلی گرافیکی تر بودن آن می باشد.

در طراحی سایت به این روش فقط دو مزیت وجود دارد که نسبت به داینامیک برتری دارد که البته در مقابل مزیت های فراوان داینامیک، این مزیت ها برتری حساب نمیشود.

اول اینکه هزینه راه اندازی وب سایت با این روش بسیار اندک تر از روش داینامیک می باشد.

دوم اینکه چون صفحات و قالب کلی سایت با هم طراحی شده است، تغییر کلی در این سایت ها بسیار ساده تر از روش داینامیک می باشد؛ زیرا در آنجا صفحات به صورت جداگانه طراحی شده اند.

معایب این روش بسیار است. اول اینکه با توجه به هزینه کم طراحی سایت به این روش، هزینه پشتیبانی از آن بسیار بالاتر می باشد؛ ما در اینگونه وب سایت ها نمی توانیم تغییراتی ایجاد نماییم؛ همچنین نمی توانیم با کاربران ارتباط مستقیم بر قرار کنیم و کاربران نیز حق اضافه کردن مطالب به محتوای سایت را ندارد.

2- طراحی سایت به روش داینامیک:

در این نوع از طراحی سایت دست مدیریت سایت برای ایجاد تغییرات مد نظر خود بسیار باز است و خیلی کم به برنامه نویس برای ایجاد تغییرات نیاز پیدا میکند. یک نمونه کوچک از امکانات سایت داینامیک این است که مدیریت آن میتواند برای یک رویداد و یا اتفاق تازه نظر سنجی قرار داده و از مخاطبان سایت خود نظر سنجی نماید.

در طراحی سایت به روش داینامیک، قابلیت در اختیار ما قرار گرفته است که ما بعد از تحویل سایت از طراح سایت، می توانیم با این قابلیت که CMS نامیده میشود و در مبحث CMS که با کلیک در اینجا می توانید با آن آشنا شوید، تغییرات را در وب سایت خود انجام دهیم؛ یا آن را به روز رسانی نماییم و یا به محتوای آن اضافه نماییم.

در این روش برای مدیریت سایت دیگر نیازی به کد نویسی نمی باشد؛ برای کاربران و مدیران سایت می توان سطح دسترسی تعریف کرد؛ حتی مراجعه کنندگان و بازدید کنندگان نیز می توانند مطالب خود را در سایت ثبت نمایند و در اختیار و اشتراک با سایر کابران قرار دهند. مثلا نسبت به یک محصول نظر سنجی قرار دهیم و فیدبک و نظر استفاده کنندگان را از آنها جست و جو نماییم.

همانند وب سایت های استاتیک، دسته دوم وب سایت ها نیز بر دو نوع می باشند. یک نوع آن وب سایت های فلش داینامیک می باشند، که همانند وب سایت های فول فلش، در طراحی خود از نرم افزار فلش استفاده میشود و که با توجه به گرافیکی بودن این وب سایت ها، باعث جلب نظر تماشاچی خواهند شد؛ اما باید این نکته را توجه داشته باشیم که موتور های جست و جو به راحتی نمی توانند محتوای فایل های فلش را بخوانند، در نتیجه نمی توانند به کاربران کمک نمایند که این وب سایت ها را جست و جو کنند، پس وب سایت های ما دارای بازدید کننده کمتر و رتبه ی پایین تری خواهند بود.

نوع دیگر طراحی سایت از نوع داینامیک، مبتنی بر برنامه نویسی می باشد؛ این وب سایت های که امروزه بیشترین طراحی سایت موفق به این روش بوده است، برای موتور های جست و جو خوانا تر بوده و موتور های جست و جو می توانند کمک وافری به ما در پیدا کردن کاربران خود داشته باشند.

می توان برای مثال برای سایت های فلش داینامیک در طراحی وب سایت برای یک آرتیست (بازیگر، ورزشکار، هنرمند و...)  که فقط تنها متن جست و جو شده در وب سایت، نام ایشان می باشد، کاملا مناسب بوده زیرا برای این دسته از مراجعه کنندگان برای طراحی وب سایت ، طرحی گرافیکی از نکات ویژه برای آنها می باشد.

برای مثال سایت های مبتی بر برنامه نویسی میتوان به سایت های که محتوا برای آنها بسیار مهم می باشد اشاره کرد، که البته این محتوا بارها و بارها در موتور های جست و جو سرچ خواهد شد. مثل انواع وب سایت های آموزش، وب سایت های خبری، وب سایت های دانش نامه و... از جمله این وب سایت ها می باشند. 

اگر بخواهیم مزایای این نوع طراحی سایت را نسبت به وب سایت های استاتیک نام ببریم، باید به لیست گسترده ایی اشاره کنیم.

تعدادی از این مزایا را برای شما نام می بریم:

مهمترین مزیت وب سایت های داینامیک این می باشد که دیگر وب سایت توسط خود کاربران قابل تغییر و به روز رسانی می باشند.

می توانیم برای مدیریت وب سایت سطح دسترسی تعیین نماییم.

حتی بازدید کنندگان می توانند نظرت خود را ثبت و حتی محتوایی به وب سایت اضافه کنند.

هزینه پشتیبانی از آن بسیار پایین می باشد؛ اگر وب سایت شخصی باشد، خود ما می توانیم با آموزش اندکی در مبحث  cms  از آن پشتیبانی کنیم.

تنها عیب این نوع طراحی وب سایت نسبت به طراحی سایت از نوع استاتیک، تنها هزینه راه اندازی اولیه می باشد، که این هزینه ی اولیه ارزشمند تر از هزینه های ثانویه ایی می باشد که سایت های استاتیک برای ما خواهند داشت.

برای اینکه یک طراحی سایت خوب و ایده آل داشته باشید باید نکاتی را رعایت نمایید. در واقع طراحی سایت باید به گونه ای انجام شود که دارای استانداردهای تعیین شده  باشد. طراحی سایت خوب به عبارت کلی تر همان طراحی سایت استاندارد است که در آن تمام خصوصیات یک وب سایت خوب و ایده آل رعایت شده است. در این مقاله از مجموع مقالات آموزش طراحی سایت، قصد داریم نکاتی را در زمینه طراحی سایت خوب برای شما کاربران عزیز بیان کنیم. در ادامه ویژگی های یک طراحی وب سایت خوب را ذکر می کنیم.

ویژگی طراحی وب سایت خوب

  • یکی از ویژگی های طراحی سایت که موجب ایده آل شدن آن می شود، دارا بودن نقشه سایت است.
  • منو ساده و دسترسی مشخص به آن یکی دیگر از ویژگی هایی است که باید در هنگام طراحی وب سایت به آن توجه شود.
  • گرافیک و طرح کلی نیز در طراحی سایت بسیار مهم است. طرح سایت باید کاربر پسند باشد. بدین معنی که علاوه بر ظاهر زیبا، دارای حجم پایینی باشد تا خللی در سرعت سایت ایجاد نکند. از استفاده از رنگ های آزاردهنده در طراحی سایت پرهیز نمایید.
  • طراحی سایت خوب معمولا از طریق برنامه نویسی و کد نویسی اختصاصی ایجاد می شود. زیرا در این نوع طراحی وب سایت تمام نکات مهم و اساسی رعایت می شود.
  • سئو یکی از عواملی است که می تواند تعیین کننده خوب بودن و یا نبودن طراحی سایت باشد. در طراحی سایت خوب باید نکات پایه سئو رعایت شود. استفاده از کلمات کلیدی نیز در سئو بسیار مهم است.
  • طراحی سایت داینامیک ، می تواند یکی از نمونه های طراحی سایت خوب باشد. در واقع پنل مدیریتی با کارایی ساده و آسان یکی از ویژگی های بارزی است که باید در طراحی سایت استاندارد اعمال شود. تا مدیر سایت بتواند به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن تغییرات مورد نظر خود را در سایت اعمال نماید.
  • و در انتها، طراحی سایت خوب باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که امکان افزایش رتبه سایت و رسیدن آن به صفحات اول گوگل وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، سایت باید دارای پایه سئو باشد.

شرکت طراحی سایت مبنا از شرکت های فعال طراحی سایت است که می تواند در زمانی کوتاه، سایتی خوب و مطابق با استاداردهای سئو برای شما طراحی نماید. در صورت تمایل به طراحی وب سایت و همچنین سئو و بهینه سازی سایت با کارشناسان ما در شرکت طراحی سایت مبنا در تماس باشید. 

طراحی سایت از جمله فعالیت هایی است که در سال های اخیر به طور چشمگیری توسعه یافته و روز به روز نیز در حال گسترش است. تقریبا امروزه تمام افراد از و کسب و کارها ، حتی کسب و کارهای کوچک نیز به طراحی سایت روی آورده اند. نوع طراحی سایت بسته به کسب و کار شما متفاوت است. با روی آوردن تقریبا تمام مشاغل به طراحی سایت، رقابت بین کسب و کارها افزایش پیدا کرده و از این رو هر کدام که طراحی سایت اختصاصی داشته باشند و طراحی سایت آنها حرفه ای تر باشد قادر به جلب مشتری بیشتری خواهد بود.

شرکت طراحی سایت مبنا از شرکت های طراحی سایت حرفه ای در تهران است که می تواند برآورده کننده تمام نیاز های شما در امر طراحی سایت ، سئو و بهینه سازی سایت و حتی بازاریابی اینترنتی باشد . تیم کاری ما در شرکت طراحی سایت مبنا متشکل از نیروهای متخصص و مجرب در امور مختلف نظیر برنامه نویسی، سئو، گرافیک و بازاریابی می باشند. شرکت طراحی سایت مبنا واقع در خیابان آزادی در تهران است از این رو از فعالیت های ویژه این شرکت می توان به خدمت رسانی و طراحی سایت در تهران اشاره کرد.

البته لازم به ذکر است که علاوه بر کلان شهر تهران، ما آماده ارائه خدمات به شهرها و استان های دیگر در سراسر کشور هستیم. اگر خواستار طراحی سایت حرفه ای و تخصصی هستید می توانید با مشاوران و متخصصان ما در شرکت طراحی سایت مبنا تماس گرفته و در صورت تمایل یک جلسه توجیهی و مشاوره رایگان در مورد طراحی سایت و عملکرد شرکت در طول پروسه برای شما تنظیم می شود که می توانید در آن جلسه به صورت مستقیم با مدیر پروژه و مدیریت شرکت طراحی سایت مبنا در مورد خواسته های خود از طراحی سایت بحث و تبادل نظر داشته باشید.

طراحی سایت به روش فول فلش چیست؟

در طراحی سایت به رو فول فلش، از نرم افزار فلش استفاده می شود.

اینکار باعث زیبایی و گرافیکی شدن در طراحی وب سایت ما خواهد شد، اما در عین حال این گرافیک زیبا و جذاب باعث این نتیجه نیز خواهد شد که وب سایت ما اصطلاحا سنگین شود و دیر تر برای کاربران نمایش داده شود.

البته اصطلاح فول فلش در طراحی سایت استاتیک به کار می رود، در طراحی سایت داینامیک این روش را فلش داینامیک می نامند.

طراحی سایت

این روش طراحی سایت برای ایجاد صفحات وب گرافیکی که قرار است در آن از عکس های متعدد و حتی فیلم و سایر رسانه های تصویری استفاده نماییم مناسب است، البته روشی بهینه نمی باشد! پس بهتر است از روش های حرفه ای طراحی سایت برای حتی اینگونه سایت ها استفاده نماییم.

مزایای طراحی وب سایت واکنش گرا

Administrator\files\UploadFile\mazaya vakonesh pazir.jpg

طراحی  وب سایت واکنش گرا در لاتین Responsive web design نامیده می شود ، گونه ای از طراحی سایت است که هدف آن نمایش مطلوب در تمام دستگاه ها اعم از تلفن همراه ،تبلت و کامپیوتر می باشد ، تا کاربران بتوانند بسته به نیاز خود براحتی به وب سایت دسترسی پیدا کنند.

تمام حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به شرکت طراحی سایت مبنا به آدرس وب سایت www.sitedesign-co.com می باشد.

مزایای داشتن وب سایت واکنش گرا:

افزایش بازدید از سایت ، همچنین افزایش فروش و رونق کسب و کار شما به دلیل استفاده روز افزون مخاطبین سایت از تلفن همراه.

بالا رفتن ترافیک در موتور های جستجوگر . انعطاف پذیری، کلید موفقیت کسب و کار به خصوص کسب و کار آنلاین است .

با طراحی سایت واکنش گرا دیگر نیاز به راه اندازی نسخه موبایل برای وب سایت شما نمی باشد و باعث کاهش هزینه می گردد.

با طراحی سایت واکنش گرا دیگر لازم نیست نگران ورود کاربر با دستگاه های مختلف باشیم چون سایت شما تمام آنها را پشتیبانی می کند.

سرعت بار گذاری این سایتها نسبت به وب سایت های دیگر بسیار بالاتر است.

در استفاده از وب سایت هایی که برای تلفن همراه طراحی شده اند هم مشکلات و هم محدودیت های خاصی و جود دارد که وب سایت های واکنش گرا این مشکلات را ندارند.

یکی از شرکتهایی که در طراحی وب سایت های واکنش گرا می تواند به شما کمک کند شرکت طراحی سایت مبنا می باشد.

با استفاده روز افزون از موبایل و تبلت ، استفاده از سایت های واکنش گرا اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

وب سایت های اینترنتی به لحاظ اطلاع رسانی به چه دسته هایی تقسیم بندی می شوند؟

طراحی سایت از طریق اطلاع رسانی به دو دسته تقسیم می شوند که این دو دسته را برای شما تشریح می نماییم:

1- طراحی وب سایت  اطلاع رسانی داخلی (اینترانت):

در این نوع وب سایت ها اطلاعات برای شبکه داخلی یک سازمان یا شرکت و یا جامعه مجازی خاص طراحی شده اند؛ اغلب این وب سایت ها حتی اگر نمایی خارج از شبکه درونی خود بر بستر اینترنت داشته باشد، باید توسط نام کاربری مخصوص خود و پسورد آن ، وارد وب سایت شده و به اطلاعات آن دسترسی پیدا کرد.

بسیاری از سازمان ها و شرکت های برای کارمندان خود اینچنین اطلاع رسانی می کنند. نمونه ایی از این گونه اطلاع رسانی را می توانیم در سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی، با نام سامانه سجاد دید که اساتید و دانشجویان و مسئولین برای دیدن اطلاعات و خبرهای دانشگاه، وارد این سامانه می شوند و اطلاعات و اخبار را مشاهده می نمایند.

2- طراحی سایت با هدف اطلاع رسانی برون سازمانی یا عمومی (اینترنت):

عموما اکثر سایت های خبری که ما مشاهده می نماییم، جز این دسته از وب سایت های اطلاع رسانی می باشند؛ که اخبار خود را به طور عمومی بر بستر اینترنت قرار می دهند. مثل سایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی یا سایت خبرگزاری فارس و....

وب سایت های اینترنتی به لحاظ تجاری به چه دسته هایی تقسیم بندی می شوند؟

وب سایت ها از لحاظ تجاری به 6 دسته عمده تقسیم می شوند، که شاید ما با آنها در مباحث انواع تجارت که شامل 10 دسته می باشند، آشنا شده باشیم. اما از ده دسته تجارت، 6 دسته آن در تجارت الترونیک یا تجارت از طریق وب سایت ها، می توانیم اشاره کنیم.

1-      تجارت الکترونیک C to C  یا تجارت مشتری با مشتری:

اولین حالت تجارت الکترونیک، تجارت مشتری با مشتری از طریق فروش اینترنتی ( فروش آنلاین ) کالا خود می باشند. در این حالت هیچ گونه واسطه و شرکتی وجود ندارد و مردم عادی یا همان مشتریان، به طور مستقیم با هم در ارتباط اند.

2-      تجارت الکترونیک C to B یا تجارت مشتری با شرکت:

در این حالت تجارت الکترونیک، شخصی عادی خدمات و کالای خود را از طریق وب سایت شخصی خود به شرکت دیگر به فروش اینترنتی می رساند.

3-      تجارت الکترونیک B to C  یا تجارت شرکت با مشتری:

در این حالت از تجارت الکترونیک، شرکت ها خدمات و یا فروش اینترنتی خود را از طریق وب سایت ها در اختیار مشتریان قرار می دهند. این نوع تجارت الترونیک و کسب و کار اینترنتی، امروزه شایع ترین نوع تجارت می باشد. در طراحی سایت اکثر شرکت ها امروزه فروشگاه اینترنتی نیز خواهیم دید.

4-      تجارت الکترونیک B to B  یا تجارت شرکت با شرکت:

ممکن است در بعضی از حالت های تجارت الکترونیک ، شرکتی با شرکت دیگر به طور مستقیم یا غیر مستقیم در ارتباط باشند، و کالا و خدمات خود را در اختیار هم قرار دهند ، و یا از طریق وب سایت همدیگر با مشتریان دیگر ارتباط داشته باشند.

5-      تجارت الکترونیک G to C  یا تجارت دولت با مردم:

یکی دیگر از نمونه های شایع تجارت الکترونیک، تجارت دولت الترونیک  با مردم می باشد. حتما همه ی ما یکبار از خدمات دولت به این روش استفاده کرده ایم. این گونه خدمات را با اسم خدمات دولت الکترونیک می شناسیم. خدمات الکترونیک بانک ها دولتی نیز جز این دسته از تجارت الکترونیک می باشند. ضمنا باید توجه داشته باشیم خدماتی که منجر به فروش اینترنتی یا جابه جایی پول بین مردم و دولت می شود، جز این دسته قرار می دهیم.

6-      تجارت الکترونیک G to B یا تجارت دولت با شرکت ها:

گاها دولت ها خدمات خود را از طریق شرکت های واسطه در اختیار مردم قرار می دهند، و یا برخی شرکت ها تجارت خود با دولت را از طریق وب سایت های دولت انجام می دهند. که به این نوع تجارت الکترونیک، تجارت دولت با شرکت می گویند. 

تفاوت وب سایت و وب پورتال

تقریبا همه افراد تصور می کنند که پاسخ به سوال: "وب سایت چیست؟" را می دانند. اما معمولا تفاوت بین پورتال و سایت را نمی دانند. پرتال در واقع یک نوع سایت است اما با خدمات و محتوای خیلی بیشتر که در این مقاله طراحی سایت به طور مفصل در مورد آنها توضیح می دهیم.

سایت یک شرکت، مجموعه ای از ویژگی ها و اطلاعات آن شرکت در صفحات متفاوت که تحت یک نام دامنه ارائه می شود. یک وب سایت شامل متن، عکس، و ویدئو ها است. یک پورتال، در فرهنگ لغت به عنوان یک دروازه و یا یک نقطه ورود به یک ورودی بزرگ تعریف شده است. بنابراین یک وب پورتال، علاوه بر این که یک وب سایت است، به عنوان یک دروازه به اینترنت نیز عمل می کند.

برای مثال، www.google.com یک سایت است اما به عنوان یک پورتال نیز عمل می کند و مجموعه ای از خدمات وب را نیز به شما ارائه می دهد. یک وب پورتال تنها یک منبع اطلاعاتی قوی نیست بلکه امکان بازیابی داده ها را از منابع گوناگون بازیابی ارائه می دهد.
یک وب پورتال برای یافتن اطلاعات برای کاربران، در یک وب سایت خاص به جستجو می پردازد. به طور کلی شما می توانید برای کسب اطلاعات در یک وب سایت به صورت محدود جستجو کنید اما یک وب پورتال به خودی خود جستجو می کند و تمام اطلاعات را برای کاربران به اجرا می گذارد.

تفاوت وب پورتال و وب سایت ، به طور خلاصه

• وب پورتابل یک نوع وب سایت است اما از نظر محتوا و خدمات از وب سایت معمولی که تنها مطالب خاصی را ارائه می دهد، متفاوت است.

• در حقیقت یک پورتابل، سکوی پرتاب به یک هاست خدمات مبتنی بر وب مانند ایمیل، خرید، بازی، اخبار، آب و هوا و غیره است اما در مقابل یک وب سایت تنها به ارائه اطلاعات در مورد یک شرکت می پردازد.

روش های مختلف طراحی سایت

اگر دنبال یک شرکت طراحی سایت هستید تا سایت شما را طراحی و راه اندازی کنند قبل از آن باید با روش های مختلف طراحی سایت آشنا شوید تا بتوانید انتخابی درست اخذ نمایید.

Administrator\files\UploadFile\software_development_banner.jpg

1) طراحی سایت استاتیک:

با استفاده از HTML به طراحی صفحات می پردازند و توسط طراح داده ها را وارد می شود در این روش طراحی سایت  اطلاعات و داده ها ثابت هستند و خود مالک سایت بدون داشتن علم طراحی سایت استاتیک نمی تواند در محتوا و اطلاعات دست ببرد. هزینه ی این نوع طراحی هنا اغلب بر اساس تعداد صفحات براورد می شود که اگر تعداد صفحات مد نظر شما بیش از 5 صفحه باشد به صرفه نخواهد بود. و در آخر باید بگوییم که این روش طراحی منسوخ شده است.

2) طراحی سایت داینامیک :

در این روش برخلاف روش بالا مالک سایت قادر خواهد بودن بدون نیاز به علم طراحی سایت و شخص طراح سایت محتویات سایت را تغییر دهد. طراحی سایت به روش داینامیک انواع و حالات مختلفی دارد:

  •  استفاده از سیستم های کد باز (open source):

یک سری سیستم های کد باز مانند جوملا، وردپرس، PHPnuke ، dotnetnuke و... در اینترنت وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید طراحی سایت کنید که کاملا رایگان و مجانی است. به علت اینکه این این سیستم ها و کد ها برای رفع نیاز شما ساخته نشده اند در طولانی مدت پاسخ گوی شما نخواهند بود و مجبورمیشوید سایت خود را تغییر بدهید.

  •  طراحی سایت اختصاصی:

در این روش شما با مراجع به شرکت طراحی سایت ،  طراحان سایت آن شرکت سایتی بر اساس نیاز و خواسته های شما طراحی می کنند. توجه داشته باشید شرکتی که انتخاب می کنید اصول بهینه سازی طراحی سایت را رعایت میکند درمگرنه نتیجه دلخواه تان را بدست نمی اورید.

طراحی سایت بهینه سازی شده:

موفقیت یک سایت در گرو عامل مهمی به نام بهینه سازی سایت است. اگر می خواهید از نرم افزار های کد باز استفاده کنید ترجیحا وردپرس را انتخاب کنید چرا که از نظر بهینه سازی شرایط مصاعد و مناسبی دارد اما اگر میخواهید از طراحی سایت اختصاصی استفاده کنید دقت کنید که شرکتی را برگزینید که مسلط بر بهینه سازی و مفاهیم آن باشد. چرا که بهترین و زیبا ترین طراحی سایت را داشته باشید بدون بازدیدکننده هیچ ارزشی ندارد.

برخی از تجار تصور می کنند که بهتر است طراحی سایت خود را به یک شرکت و برای تولید محتوای سایت از یک شرکت دیگر استفاده کنند این یک تفکر نادرست است زیرا این دو مبحث به طور مستقیم با هم در ارتباط هستند. به شما پیشنهاد می کنیم در ابتدا با شرکتی قرارداد ببندید که بر مفاهیم بیهنه سازی تسلط کامل داشته باشد.

در این قسمت از مقالات طراحی سایت می خواهیم شما را با مزایا و معایب طراحی سایت داینامیک آشنا کنیم .
امروزه طراحی سایت های داینامیک به دلیل قابلیت ویرایش ساده و بروزرسانی ، بیشتر مورد توجه درخواست کنندگان طراحی سایت قرار می گیرند . صفحات داینامیک بیشتر محتوا را از یک پایگاه داده فراهم می کند بنابراین ویژگی شما می توانید به راحتی به بروز رسانی وب سایت خود بپردازید زیرا به جای تغییر چند صفحه ، فقط اطلاعات پایگاه داده به روز رسانی می شود .

مزایا و معایب طراحی سایت های داینامیک

در اینگونه طراحی سایت با توجه به زبان های برنامه نویسی پیچیده ای که استفاده می شود امکاناتی نظیر صفحات هوشمند ،فرمها و جستجوهای پیچیده در آن ها امکان پذیر می باشد و پیاده سازی آن به گونه ای است که در حقیقت صفحه ای وجود ندارد و تنها با درخواست کاربر ایجاد می گردد . آدرس صفحات داینامیک اغلب دارای علامت سوال (?) است؛ همینطور وجود علامتهای % ، = ، +، $ یا & در یک آدرس می تواند بیانگر داینامیک بودن آن باشد که به تمام علامتهای بعد از ؟، Query String می گویند. برای مشاهده یک نمونه از صفحات داینامیک، در گوگل کلمه ای را جستجو کنید؛ صفحه نتایج جستجو، یک صفحه داینامیک می باشد.

تنها مشکل این نوع طراحی سایت این است که به اندازه سایتهای استاتیک، گوگل فرندلی نیستند و برخی از موتورهای جستجو قادر به ایندکس نمودن آن نمی باشد و یا فقط برخی از صفحات آن را ایندکس می کنند . زیرا برای ایجاد صفحات داینامیک، می بایست یکسری متغیر انتخاب یا تکمیل شود سپس دکمه ثبت کلیک شود؛ و از آنجا که صفحه ای حقیقی وجود ندارد؛ در نتیجه ممکن است رباتهای موتورهای جستجو قادر به خواندن این گونه از صفحات نباشند.
برخی از طراحان وب ، صفحات داینامیک را طوری پیاده سازی می کنند که موتورهای جستجو امکان دسترسی به آنها را ندارند زیرا توانایی فراهم کردن متغیرهای لازم برای ساخته شدن آن صفحات را در اختیار ندارند . با داشتن این آگاهی در زمینه ی طراحی سایت می توانید سایت مورد نیاز خود را انتخاب کنید .

انواع طراحی سایت بر اساس رابط کاربری وب

امروزه با توجه به افزایش وب سایت ها در همه ی زمینه ها لازم است تا با انواع طراحی سایت بر اساس رابط کاربری وب آشنایی پیدا کرد بنابراین آشنایی با انواع وب سایت بیشتر موردتوجه قرار می گیرد.می دانیم یک سایت می تواند از نظر گروهی از بازدیدکنندگان بسیار خوب و حرفه ای به نظر رسد و از طرف دیگران بسیار بد و ابتدایی. طراح سایت خوب، وبسایت را با سلیقه ی خود نمی سازد بلکه بنابر گروه مخاطبین سایت و آنچه مدیر سایت تمایل دارد طراحی می کند.

طراحی سایت سایت های نامنظم که امروزه یکی از پر طرفدارترین طراحی های جدید دنیای گرافیستان هستند، به سایت هایی گفته می شود که از خصوصیات زیر برخوردارند:
لبه های نامتقارن و نامنظم،رها و کهنه.این نوع خصوصیت سایت را از دیگر وب سایت ها جدا می کند اما باید به این مورد توجه داشته که با وجود این خصوصیات نظم و هارمونی خاصی در این سایت ها وجود دارد که باعث اذیت شدن مخاطب نمی گردد. درواقع این سایت ها با وجود بی قانونی در طرح گرافیک چهارچوب خاصی برای پیاده سازی دارند.

این گونه سایت ها برای هنرمندان ، افراد خلاق و دوستداران طراحی های مدرن و متفاوت مناسب است و برخی از پزشکان، مهندسان، مرتبان و کسانی که با خط کش و نظم ساخت انسان، میانه ی خوبی دارند اصلا آن را نمی پسندند.

طراحی سایت خلوت:اینگونه وب سایت ها در عین ظاهر زیبا بسیار مفهومی هستند از خصوصیات دیگر این گونه وب سایت ها استفاده از المان های کم و گرافیکی و دو یا سه رنگ می باشد به طور کل دارای نظم می باشند و به تمیزی معروفند.و سایت های خلوت متمایز، حرفه ای و مدرن هستند، همچنین پیام "صاحب این سایت مشتاق است" و " صاحب این سایت قابل اعتماد است" را به بازدیدکننده القا می کند.  این گونه سایت ها برای همه مناسب است غیر از کسانی که دوست ندارند تفاوت شایانی با بقیه داشته باشند.

طراحی سایت پر المان:این طراحی طرفدارانش در ایران بیشتر از طراحی سایت دسته های دیگر می باشد. موضوع سایت تعیین می کند وبسایت از چه المان ها و رنگ هایی تشکیل شده یاشد. مثلا اگر موضوع سایت شرقی ، سنتی هنری و ایرانی باشد از انواع المان های بوته جقه، فلورال یا انواع گلیم و بافت آن در سایت استفاده می شود. یا اگر موضوع سایت کودک یا فضایی فانتزی باشد، آیکون های مختلف در جای جای بک گراند و هدر بکار می رود. این سایت ها اگر به درستی طراحی شوند فضایی گرم، پر هیجان را ایجاد می کنند و صاحب سایت را فردی با پشتکار، خونگرم و پر مشغله معرفی می نمایند.

طراحی سایت ساده و استاندارد: این طراحی را خوب می شناسید. اغلب سایت هایی که می بینید از این نوع طراحی بهره بردند. هدری مستطیلی در بالای صفحه، منو در زیر هدر یا به صورت عمودی، همه قسمت ها در سایت قاب و محدوده دارند، معمولا از رنگ های رایج خاکستری، سفید برای بک گراند با طرح های خط یا شیار استفاده می شود. هدر ها شامل جند عکس هستند. البته  این طرح ها می توانند در کمال سادگی زیبا هم باشند و با تلفیق درست رنگ و عکس هدر ، حسی حرفه ای ایجاد کنند. اما ظاهر اینگونه سایت ها یاد بازدیدکننده نمی ماند که برای برخی از صاحبان سایت، اصلا مهم نیست و به مسائل دیگری همچون محتوای با ارزش اهمیت می دهند، که درست هم هست. این سایت ها برای شرکت ها، تجار ، وکلا و مشاغل جدی بسیار مناسب هستند.
با توجه به مقاله بالا و آشنایی پیدا کردن با انواع طراحی سایت بر اساس رابط کاربری وب می توانید وب سایت دلخواه خود را براحتی انتخاب و به طراحی وب سایتی که مربوط به حرفه و خصوصیات شما باشد را انتخاب نمایید.

طراحی سایت ، کاری پیچیده و نسبتا زمان بر است که نیاز به تخصص و آموزش دارد. افراد علاقه مند به طراحی سایت، ابتدا باید جلسات و مقالات مختلف در مورد آموزش طراحی سایت را مطالعه کنند تا بتوانند به طور عملی به طراحی وب سایت بپردازند. راه های مختلفی برای آموختن صفر تا صد طراحی سایت وجود دارد. کلاس های آموزشی برنامه نویسی و طراحی وب سایت می تواند راه حل مناسبی برای آموختن این حرفه باشند. البته کلاس های آموزشی معمولا نیازمند صرف هزینه های زیادی هستند. با این وجود بسیار کاربردی و مفید خواهند بود.

راه دیگری برای شروع این حرفه، تحصیلات دانشگاهی در رشته مرتبط با طراحی وب سایت است که شما را در رسیدن به این هدف کمک می کند. یک روش کم هزینه و کاربردی نیز در آموختن پایه و اساس طراحی سایت وجود دارد که آن، مطالعه مقالات آموزشی طراحی سایت است. این مقالات معمولا به صورت رایگان در اینترنت ارائه می شود.

یکی از وب سایت های مطمئن که شما می توانید به طور کاملا رایگان و کاربردی با استفاده از مقالات آن، طراحی وب سایت را بیاموزید، شرکت طراحی سایت مبنا است. در بخش مقالات طراحی سایت به صورت تفکیکی تمام اطلاعات و ترفندهای طراحی وب سایت ارائه شده است که شما را در آموختن این حرفه راهنمایی می کند. علاوه بر طراحی سایت شما می توانید با مطالعه مقالات مختلفی که در بخش آموزش سئو ارائه شده است به یادگیری سئو و بهینه سازی سایت نیز بپردازید. تمام مقالات ارائه شده در وب سایت شرکت طراحی سایت مبنا از مفاهیم کلی تا آموزش پیشرفته را در برمی گیرد و در واقع روشی برای آموزش صفر تا صد طراحی سایت است.  

تمام مفاهیم و روندهای طراحی سایت از جمله زبان های مختلف برنامه نویسی نظیر php، html، css، asp.net وغیره در این بخش به طور کاملا مفصل توضیح داده شده است. در صورت نیاز به مشاوره در زمینه طراحی سایت با کارشناسان ما در شرکت طراحی سایت مبنا در ارتباط باشید.

پس از طراحی سایت استاندارد و آشنایی با روش های جذب مشتری و همچنین طراحی سایت پرمحتوا و زیبا ، شرکت شما باید خدماتی را به عنوان پشتیبانی برای مشتران خود ارائه کند که از جمله ی این خدمات :

√ افزودن امکانات جدید جهت ارتقای سایت
√ درج متن و تصاویر،ارسال مقاله،معرفی محصولات جدید شرکت ،باکس تبلیغات
√ افزایش امنیت سایت و ارائه ی راهکارهای امنیتی
√ ایجاد صفحات متنوع در راستای کیفیت سایت و افزایش بازدیدکنندگان

تعمیرات سایت

موارد بالا از مهمترین خدمات پشتیبانی می باشد که برخی شرکت ها به دلایلی مانند عدم توانایی در بروز رسانی ،نداشتن تجربه و یا آشنا نبودن به روش های مدیریت کار پشتیبانی را به شرکت مربوطه واگذار می کنند.

امروزه با توجه به افزایش اینترنت و فضای مجازی هر فردی را در کسب و کار خود به فکر وا می دارد که علت نیاز به سایت چییست و چرا باید برای حرفه ی خود سایتی داشته باشد؟در این مقاله در زمینه طراحی سایت می خواهیم بدانیم چرا باید سایت داشته باشیم؟

چرا باید سایت داشته باشیم

هر فردی که نیاز به تجارت الکترونیک را در زمینه ی کاری خود ببیند برای هر نوع فعالیت اقتصادی به یک وب سایت نیاز دارد.هر کسب و کاری هرچند کوچک برای معرفی محصولات و خدمات خود نیاز به یک وب سایت دارد به عبارتی بک سایت می تواند نقش یک بروشور تبلیغاتی را برای شما بازی کند حتی با امکاناتی بسیار بیشتر از یک بروشور ساده. شما با استفاده از یک سایت اینترنتی می توانید به راحتی محصولات خود را به بازدید کنندگان خود معرفی کنید.

همچنین از یک سایت اینترنتی می توان برای ایجاد ارتباط مؤثر میان اعضای یک سازمان هم استفاده کرد به صورتی که هر یک از اعضا در هر جا که باشند بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود از طریق سایت سازمان دسترسی پیدا کنند، از آخرین اخبار مطلع شوند و آخرین تغییرات را مشاهده کنند.

از دیگر مزایای داشتن وب سایت قابل دسترس بودن در شبانه روز می باشد.یک وب سایت به کسب و کار یا سازمان شما این امکان را می دهد که به صورت شبانه روز 24 ساعت هر 7 روز هفته 356 روز سال باز باشد. داشتن یک وب سایت معادل داشتن یک کارمند مشغول به کار تمام ساعت حتی در تمام تعطیلات می باشد.

برای پیشی گرفتن از رقبای خود طراحی سایت حرفه ای می تواند یک مزیت روشن برای شما باشد.با طراحی سایت می توانید بازاریابی خود را گسترش دهید و میزان درآمد خود را بالا ببرید.

بالا بردن اعتبار حرفه ی شما توسط وب سایت یکی دیگر از دلایل داشتن وب سایت می باشد.داشتن یک وب سایت اعتماد مشتری را به کسب و کار شما بهبود می بخشد و از کسب و کار شما یک شرکت محترم و معتبر خواهد ساخت. و تصویر کلی کسب و کار خود را به عموم مردم بهتر جلوه خواهد داد و به نوبه خود باعث افزایش اعتماد مشتریان خود نسبت به سازمان و یا کسب و کار شما خواهد بود.

با توجه به اینکه روز به روز افراد بیشتری به اینترنت دسترسی پیدا می کنند وجود یک وب سایت می تواند شهرت کسب و کار شما را بیش از آنکه شما تصور می کنید بیشتر کند و این خود یک امتیاز برای بدست آوردن درآمد بیشتر می باشد.
وب سایت فقط محلی و منطقه ای نیست بلکه جهانی می باشد اکثر کسب و کار کوچک تنها قادر به بازاریابی در شهر خود و یا محیط اطراف شهر خود می باشند با استفاده از وب سایت شما می توانید کالاهای خود را در سراسر ایران و حتی به کل دنیا عرضه کنید. در صورت تمایل به طراحی سایت با کارشناسان ما در شرکت طراحی سایت مبنا تماس حاصل فرمایید.

می دانیم که در طراحی سایت باید از گرافیک زیبا و مرتبط با موضوع سایت توجه کرد زیرا انجام اینکار می تواند توجه افراد را جلب کند و بازدیدکنندگان را در سایت نگه دارد.در این قسمت از مقالات طراحی سایت می خواهیم به چند نکته انکار ناپذیر در طراحی سایت بپردازیم .در زیر به بیان نکاتی که اجرای آن در طراحی وب سایت ضروری است می پردازیم.

چند نکته انکار ناپذیر در طراحی سایت

√ بارها گفته ایم که انتخاب سایز و رنگ فونت در طراحی سایت بسیار موثر است.اندازه فونت ها نباید از 10 کوچکتر باشد اما این مقدار بیشتر به نوع فونت مورد استفاده شما دارد،همچنین از فونتهای استاندارد کامپیوتر و کدهای HTML نویسی استفاده کنید.
√ با آنکه استفاده از نمایشگرهای بزرگ رونق پیدا کرده اما هنوز بیشتر افراد از کامپیوترهای کوچک،لپ تاب،تبلت و تلفن ها استفاده می کنند بنابراین در انتخاب قالب بهتر است از قالب 800 * 600 استفاده کنید تا افراد بتوانند با استفاده از گوشی های هوشمند از سایت شما بازدید کنند.
√ همانطور که در سایر مقالات گفته شد سعی کنید از جلوه های ظاهری زیبا استفاده کنید و در سایت خود  مقالات مفید قرار دهید تا موتورهای جستجو سایت شما را سایت مفیدی شناسایی کنند.

برای اینکه کاربران را راحتتر به صفحات دیگر سایت منتقل کنیم،بهتر است از نوار مسیریابی استفاده کنید.برای اینکار می توانید از مراحل زیر استفاده کنید:
- در هنگام طراحی سایت ، عناصری که می توان بر روی آن ها کلیک کرد را از عناصری که این قابلیت را ندارند، متمایز کنید. از گرافیک یکسان برای این عناصر استفاده نکنید
- همیشه نوار مسیریابی سایت را در یک نقطه ثابت قرار دهید و جایش را در صفحات دیگر عوض نکنید.

نکته ی مهم در طراحی وب سایت رعایت سادگی می باشد زیرا زیبایی در عین سادگی تنها کلید و الگویی است که می تواند شما را در این مسیر با موفقیت به نقطه پایان برساند.

نکاتی در طراحی سایت های دو زبانه

معمولا افرادی که دارای یک وب سایت هستند یا می خواهند وب سایتی داشته باشند تمایل دارند جهت افزایش مخاطبان خود از وب سایت های چند زبانه استفاده کنند.بنابراین می خواهیم در این قسمت از مقالات طراحی سایت به بیان نکاتی در طراحی سایت های دو زبانه بپردازیم.
بهتر است بدانید که معمولا در کشورهایی که دو زبانه هستند معمولا از سایت های دو زبانه استفاده می کنند.

نکاتی در طراحی سایت های دو زبانه

در طراحی سایت مهم است که بدانید طراحی سایت های دو زبانه در موتورهای جستجو چه تاثیری دارد و اینگونه سایت ها در رتبه بندی موتورهای جستجو چه رتبه ای دارند.در زیر به بیان مواردی در سایت های چند زبانه می پردازیم.

√ در طراحی سایت های دو زبانه از متاتگ ها استفاده کنید،اینکار به موتورهای جستجو اعلام می کند که در وب سایت شما چه زبان هایی ارائه شده است.
√ زبان ها را در قسمت بالا و پایین هم جای دهید و ترجمه کنید و حدالامکان زبان ها را در کنار هم ترکیب ننمایید.
√ صفحات خاص زبان های ارائه شده را مشخص نمایید.
√ با استفاده از لینک ها امکان تغییر زبان را به زبان دیگر را ایجاد کنید.
√ در صفحه ی ورودی سایت یا همان صفحه ی ایندکس لیست زبان های مختلف را قرار دهید تا کاربران در ابتدا بتوانند زمان منتخب خود را انتخاب کنند.

باید توجه داشته باشید که در سایت های دو زبانه باید Linking (لینک دادن) را برای تبدیل یک زبان به زبان دیگر را گسترش دهید.شما می توانید لینکی ارائه کنید که بازدیدکننده را از صفحاتی که در آن حضور دارد به صفحهء دیگر با زبان جایگزین انتقال دهد. و یا اینکه کافی است آنها را به صفحه فهرست هدایت کرده تا افراد بتوانند در صفحهء معادل با زبان های جایگزین حرکت نمایند.
این راه ها بازدیدکننده را به صفحهء اصلی Landing page کشانده به صورتی که قبل از حرکت به سمت جزئیات، پیغام سایت را دریافت نماید اما انجام این کارها ممکن است موردتوجه بازدیدکنندگان نباشد.
هر دو رویکرد برای وب سایت های چند زبانه به خوبی کار می کند، اگر چه حرکت و ناوبری را کمی پیچیده می نماید. در این مورد دو روش مهم برای چگونگی نزدیک تر شدن صفحات زبان های مختلف در وب سایت با یکدیگر وجود دارد:

√ایجاد پوشه هایی برای زبان های جایگزین
√زیر دامنه های معادل

این دو روش می تواند روش مناسبی برای وب سایت های چندزبانه باشد.با احترام به گوگل باید بگوییم که مفروضاتی هستند که بر روی مکان جغرافیایی وب سایت ها که بر اساس نام دامنه استفاده شده آنها (مکان سرور وب سایت) توجه کرده و زبان های مورد استفاده آنها را تا حدودی تشخیص می دهد.
برای اطمینان از اینکه وب سایت محل جغرافیایی درستی را مورد هدف قرار داده، می توانید از ابزار گوگل وب مستر برای تعریف لوکیشن آن استفاده نمایید. اما این ویژگی باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد و همین جستجوی فایل های کمکی برای کسب اطلاعات بیشتر را پر اهمیت می سازد. تا بدانید چه زمانی و چگونه از آن باید استفاده کنید.
بنابراین اگر در حال برنامه ریزی برای طراحی سایت در کشورهایی مانند فرانسه و یا هر کشور چند زبانهء دیگر هستید، باید مطمئن شوید که طراحی سایت دوزبانه شما به روش صحیحی در حال انجام است.

ارسال نظر و نظرات ثبت شده
CIVH :
7 0
مرسی مفید بود، سلیقه( سلیقه)