چگونه یک طراح سایت استخدام کنیم؟

10 / 10
از 1 کاربر

شما نیاز به یک وب سایت بزرگ دارید، درست است؟ هر کس این کار را انجام می دهد.
اما اگر شما در هنر طراحی وب سایت و یا توسعه تخصص ندارید، نیاز به استخدام طراح یا شرکت طراحی برای تکمیل کار خود خواهید داشت. اگر شما تا به حال این کار را انجام نداده اید ممکن است کمی دلهره آور باشد. اما ما می توانیم به شما کمک کنیم.
در مقاله ی چگونه یک طراح وب و یا شرکت طراحی استخدام کنیم؟ برخی از سوالات که باید پرسیده شوند و تمام چیزهای لازم برای استخدام یک طراح وب سایت و یا شرکت طراحی را در اختیار شما قرار می دهد، بنابراین شما می توانید تا حد امکان استرس خود را در مورد این موضوع از بین ببرید.

چگونه یک طراح وب و یا شرکت طراحی استخدام کنیم؟

شروع کنید (قبل از اینکه با کسی صحبت کنید)

قبل از شروع برسی فرم طراحی و یا تماس با شرکت ها، شما باید انتظار خود از وب سایت را درک کنید . آیا پروژه شما دارای طراحی سایت جدید است یا طراحی مجدد؟ برنامه زمانی شما برای راه اندازی چقدر است؟ و در مورد خطوط و جدول زمانی واقع بین باشید. در حالی که یک وب سایت ساده احتمالا می تواند در یک دوره کوتاه تکمیل شود، در مقیاس بزرگتر در یک پروژه پیچیده تر می تواند نیازمند صدها ساعت کار باشد.

تمرینات خود را حل کرده و به این سوالات پاسخ دهید:

1. چه چیزی نیاز دارید؟ آیا طراحی سایت بخشی از برنامه بازاریابی شما است؟
2. آیا نام تجاری مواد و دستورالعمل سبک خودتان را دارید؟
3. چه نوع محتوایی را برای قرار گرفتن در سایت برنامه ریزی کرده اید؟ آیا در دسترس طراح برای کار است؟
4. اهداف وب سایت شما چه هستند؟
5. مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
6. چه چیزی در مورد وب سایت شما و محتوای آن منحصر به فرد است؟

چگونه یک طراح وب انتخاب کنید؟

زمانی که به این سؤالات پاسخ دادید، در واقع نیاز به پیدا کردن فردی دارید که کار را شروع کند. دو راهی دیگری در اینجا وجود دارد - کار کردن با یک طراح وب فردی یا مستقل و یا یک شرکت طراحی.

برای اکثر افراد، انتخاب به حوزه کار، زمان و بودجه محدود می باشد. طراحان وب مستقل می تواند گزینه خوبی برای پروژه های کوچکی که می تواند انجام شوند باشند؛ شرکت یا گروه های طراحی کوچک در صورت نیاز به نگهداری طولانی مدت و مراقبت از وب سایت می توانند بهتر فعالیت کنند.

در واقع پیدا کردن شخصی برای کار _با یک فرد یا یک شرکت_ از طریق صحبت کردن با افرادی که می شناسید آغاز می شود. از صاحبان وب سایت هایی که قبلا این کار را انجام داده اند، راهنمایی بگیرید. در شبکه های اینترنتی پرس و جو کنید و ببینید که چه کسانی طراحی وب انجام داده اند. همچنین در محدوده تجارت یا کسب و کار خود برای پیدا کردن یک لیست از طراحان وب و مراجع انها جستجو کنید.

مصاحبه طراحان و شرکت طراحی سایت

شما هرگز بدون انجام فرآیند مصاحبه یک کارمند استخدام نخواهید کرد، و همین امر برای استخدام طراح سایت نیز صدق می کند. کار طراح (یا شرکت طراحی) ملاحظه کنید، منابع را بررسی کنید و از صحت انتخاب خود اطمینان حاصل کنید.

باید به دنبال هشت نکته برای هر کاندیدا باشید:

1. نمونه کار: شما باید نمونه کارهای طراحی را استخدام می کنید دوست داشته باشید. بسیاری از طراحان دارای یک سبک مشخص هستند و یا در یک تکنیک خاص نسبت به دیگران بهتر هستند. طراح باید با نوع کار و یا سایت مورد نظر شما مطابقت داشته باشد.

2. منابع: منابع را درخواست و آنها را بررسی کنید. آیا پروژه های انجام شده توسط این طراح به خوبی پیش رفته و یا دارای نظر مشتری هستند؟ به دنبال یک طراح یا شرکت باشید که در کسب و کار سه تا پنج سال سابقه داشته باشد.

3. تجربه: پتانسیل رزومه طراح وب را بررسی کنید. با مصاحبه با هر یک از کارجویان، مواردی را که می تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد و یا نگران کند را مشاهده خواهید کرد. در مورد حوزه کاری و ارتباط آن با پروژه خود سوال بپرسید. با کارفرمایان قبلی متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها صحبت کنید.

4. زمان: چه دوره زمانی را در مقابل کاری که طراح باید ارائه دهد در نظر دارید؟ آیا شما فرد عجولی هستید ؟ بنابراین به یک طراح که بتواند این کار را انجام دهد نیاز دارید. قبل از استخدام یک طراح اطمینان حاصل کنید که زمان مورد نیاز برای پروژه شما را دارد.

5. خلاقیت: یاد بگیرید چگونه یک طراح و یا شرکت طراحی کار می کند؟ قیمت و دامنه پروژه شامل چه چیزهایی است؟ آنچه در ارتباطات در طول مسیر اتفاق خواهد افتاد را درک کند، توقعات شما برای انجام پروژه را برطرف کند.

6. آموزش و تربیت: اصالت یک طراح سایت را چک کنید. طراحی یک وب سایت خوب به معنی داشتن مدرک علوم کامپیوتر نیست. آیا طراح وب شما دارای برخی از انواع طراحی و دانش فنی است؟ کجا آموزش دیده است؟

7. مهارت های ارتباطی: کسی را استخدام کنید که به راحتی می توانید با او ارتباط برقرار کنید. اگر برای انجام پروژه نیاز به ملاقات رو در رو دارید بهتر است کسی را استخدام کنید که نزدیک به محل کار شما نزدیکتر باشد.

8. به برداشت اول خود اعتماد کنید: آیا این طراح وب به کسی که می تواند شما را در پروژه همراهی کند، شباهت دارد؟ به خاطر داشته باشید که باید زمان زیادی را با هم کار کنید و در طول پروژه با م ارتباط برقرار کنید، شما باید توانایی کار با یکدیگر را داشته باشید.

نوع سایتی را که بدست خواهید آورد را در نظر بگیرید

درباره وب سایت خود بیشتر از نظر فنی بیشتر فکر کنید. آیا شما به محض اتمام سایت صاحب آن خواهید بود؟ چه نوع چارچوبی باید داشته باشد؟ آیا شما قادر به استفاده و نگهداری آن خواهید بود؟

این ملاحظات خیلی مهم هستند، به خصوص اگر شما در حال استخدام بر اساس هر پروژه هستید و یک شخص یا یک شرکت برای شما یا شرکت شما به طور دائم کار نخواهد کرد.

موضوعات زیر را در نظر بگیرید:

• آیا شما صاحب وب سایت و نام دامنه خود هستید؟ ( تقریبا برای همه، جواب مثبت خواهد بود.)

• آیا شما توسعه شخصی را ترجیح می دهید و یا یک چارچوب کاری استاندارد و یا باز؟ اگر شما خواستار یک وب سایتی هستید که تغییر نمی کند و یا وب سایتی که نیاز به به روز رسانی دارد، توسعه شخصی بهتر خواهد بود. اگر شما قصد داشتن یک وب سایت تعاملی، قابل به روز رسانی، ویژگی های تغییرپذیرهستید، یک چارچوب استاندارد با سیستم های مدیریت محتوا مشترک، مانند وردپرس در نظر بگیرند.

• چگونه شما پس از اتمام فرآیند طراحی سایت از آن حفظ و یا نگهداری می کنید و آن را فعال نگه میدارید؟

به اندازه بودجه خود فعالیت کنید

• در نهایت، شما باید در مورد بودجه و پرداخت فکر کنید. چه نوع طراح وب سایتی را شما می توانید استطاعت کنید؟ چگونه حقوق آنها را پرداخت می کنید؟

• بودجه پروژه را از شروع کار تنظیم کنید و مشخص کنید که بودجه در چه حوزه کاری استفاده می شود. شرایط قرارداد و پرداخت ها را قب از انجام هر کار یادداشت کنید.

• می دانیم که محدوده هزینه گسترده ای برای انجام این نوع کار ها وجود دارد. شما می توانید طراحان وب با حقوق کمتر از 25 دلار در هر ساعت و یا صدها دلار در ساعت پیدا کنید. شما باید هزینه ها را بر اساس نوع پروژه خود مقایسه کنید.

• در مورد چگونگی برنامه ریزی برای پرداخت به سایت نیز به همین صورت فکر کنید. پرداخت های متعدد مثل جدول زمانی و یا نقاط عطف خاص به جای پرداخت نیم قبل از شروع پروژه و نیم پس از اتمام آن در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

استخدام طراح وب و یا شرکت طراحی می تواند یک چالش باشد، اما در برخی موارد یک فرصت عالی برای جستجوی یک کار بزرگ نیز است، صحبت با افراد خلاق صحبت کنید و مشخص کنید که برای طراحی یک سایت جدید برنامه ریزی کرده اید یا طراحی مجدد یک سایت.
در طراحی سایت شما به دنبال چه چیزی هستید؟ آیا شما نظر دیگری دارید؟ افکار خود را به صورت نظراتی با ما به اشتراک بگذارید.

مشتری جهنمی

البته منظورمان همه ی مشتری ها نیست ! فقط بلانسبت بعضی از مشتری ها، بعضی از مشتری ها  فقط تعداد کمی از مشتری ها این گونه هستند که تغییرات جزئی شان به تغییرات کلی منجر می شود تا طراحی سایت به چشم خودشان بیاید، چرا که در آن سایت طراحی شده علایق مادرشان را در نظر گرفته نشده است!!!!!

 Administrator\files\UploadFile\مشتری جهنمی.jpg

چگونگی بیان درخواست به طراح سایت

معمولا هنگامی که افراد به فکر طراحی سایت برای حرفه ی خود می افتند با این سوال روبرو هستند که چگونه خواسته ی خود را به طراح منتقل کنند.احتمالا متوجه شده اید که تبدیل ایده هایتان به کلمات گفتاری و نوشتاری، کاری بسیار مشکل می باشد ،چنانچه نتوانید با زبان صحیحی با طراح وب سایت تان تعامل برقرار کنید، طراح سایت تان قادر نخواهد بود تا از استعدادهای خود در طراحی استفاده کند.در اینجا می خواهیم تا به چگونگی بیان درخواست به طراح سایت بپردازیم.

چگونگی بیان درخواست به طراح سایت

دادن آزادی کامل به طراح وب سایت و نظارت شما تنها بر مطالب سایت، معمولا بهترین کاری ست که می توانید انجام دهید.برای انجام اینکار می توانید نسبت به توضیح کلی سایت اقدام کنید مثلا می توانید درباره ی محصولات و یا سایر ویژگی هایی که وب سایت داشته باشد بگویید و انتخاب رنگ و ظاهر سایت را به طراح بسپارید.

در این راستا می توانید وب سایت یا وب سایت هایی که می خواهید شبیه آن را داشته باشید به طراح نشان دهید تا طراح وب سایت با خواسته ی شما آگاهی پیدا کند.
پس از اینکه خواسته های خود را به طراح وب سایت گفتید منتظر نظرات طراح باشید و کمی هم به پیشنهادات برنامه نویس عمل کنید.وقتی وی از اصطلاحات فنی استفاده می کند، معنی آنرا از وی بپرسید. وقتی جلسه ای را با وی به اتمام می رسانید، مطمئن باشید که همه چیز را هر دو طرف بخوبی متوجه شده اند. بیاد داشته باشید که هنگامیکه طراح وب سایتی از درجه حرارت یک رنگ حرف میزند، در مورد پیش بینی دمای هوای روز آینده حرف نمی زند. بیاد داشته باشید که شما از طراح وب سایت استفاده می کنید چون نیاز به سایتی حرفه ای دارید و خودتان نمی توانید آنرا بسازید. درنتیجه، وقتی شرکت طراحی سایت به شما می گوید چیزی که می خواهید کار نخواهد کرد یا بهترین راه رسیدن به هدفتان نمی باشد، به حرف وی اعتماد داشته باشید. به هر حال شما بخاطر مهارت طراح وب سایت به وی پول می دهید. سعی نکنید به وی بگویید چطور کارش را انجام دهد.

بسیار نرمال خواهد که بخواهید طراح سایت تان در هر مرحله پیش از انجام هر مرحله از شما اجازه بگیرد بطوریکه بتوانید به وی بگویید هدف مرحله قبلی هنوز تمام نشده است. همچنین، چنانچه واقعا از بخشی از طراحی سایت خوشتان نمی آید و می خواهید که تغییر کند، خیلی فوری به طراحان بگویید. نگذارید همه چیز تمام شود و سپس تصمیم بگیرید که بگویید از فلان چیز خوشتان نمی آید.

شما با آنچه که در طراحی وب سایت نیاز به انجام است موافقت کرده اید و شرکت طراحی سایت نیز قیمتی را به شما داده است. تغییرات کوچک و باگ ها نیز در این قیمت در نظر گرفته شده اند. ولی، تغییرات بزرگ دیگر یا اصلاحات در طراحی در این قیمت در نظر گرفته نشده اند. اطمینان حاصل کنید قراردادتان چه چیزی را شامل می شود، و نیز پس از ارائه کامل سایت، چه میزان تغییرات پس از آن رایگان می باشد.

چطور یک کامنت عادی برای من 650 دلار سودآوری کرد؟

یادداشت نگارنده (مترجم):

زمانیکه مشغول کار بر روی این متن بودم، به این نیز توجه کردم که این متن می تواند منهای ایجاد جرقه در اذهان بسیاری از شما خوانندگان محترم، یک نوع تبلیغ نیز برای قالب های X شود که حقیقتا انقلابی در صنعت طراحی سایت می باشد.

به همین دلیل در صورتی که تمایلی بر طراحی سایت بر پایۀ این قالب ها داشتید می توانید با همکاران من با شمارۀ 0216123 واحد طراحی سایت تماس بگیرید. برای اطلاعات بیشتر توضیحاتی که در پایان همین متن می آید را مطالعه نمایید.

مطلبی که در ادامه می آید تنها یک متن خشک و ساده و ترجمۀ صرف نیست. تمام همت خود را گماردیم تا با یک چارت بندی حرفه ای و مدرن، مطلب را به صورت چند رسانه ای تقدیمتان کنیم که بی شک برای ماندگاری، پیاده سازی ایده های خلاقانه یاری رسان خواهند بود.

مطالب درج شده از منابع متفاوت گردآوری و بدان ها داده های دیگری اضافه شده اند که در پی نوشت همین مطلب، منابع مورد نظر درج خواهند شد.


آیا فکر کرده اید که یک کامنت (دیدگاه) در یک وبلاگ می تواند برای شما پول بسازد و سودآور باشد؟ خب، در حقیقت این اتفاق برای من افتاد و اگر شما هم چنین چیزی را بخواهید، شدنی است. در این مطلب که به نوعی می تواند راهنما هم باشد، من با شما تمام مراحلی که منجر به سودآوری من از یک کامنت شد را برایتان شرح می دهم.
من هفتۀ گذشتۀ در ارتباط با راهنمای مدیریت نظرات وبلاگ نوشتم و اگر شما خواننده وبلاگ من باشید می دانید که تنها به کامنت های با کیفیت، سطح بالا و معنادار اجازۀ انتشار می دهم. من یک سیاست مشخصی را برای تایید کامنت ها برای خود ساخته ام که باعث افزایش و ارتقای سطح مطلب خواهد شد همچنین مشوقی خواهد بود برای سایر خوانندگان وبلاگ که کامنت های سطح بالا و مرتبط با مطلب درج کنند.
روز گذشته مطلبی را در ارتباط با قالبهای سوییفت وردپرس منتشر نمودم که شامل محبوبترین قالب های وردپرس بود و کامنت های متعددی از مردم گرفتم که تلاش داشتند قالب ها را امتحان کنند و در واقع با کاور کردن آنها، به صورت مجانی به دست آورندشان. امروز کامنت دیگری از یکی از خوانندگان بلاگ به نام راسپال دریافت کردم که اطلاعاتی درمورد یک سری از همین قالب های محبوب وردپرس به نام X می داد. این یک نام بسیار دسته اول برای یک قالب وردپرسی است، نه؟

کامنت 1

اسم این مجموعه قالب از همه بیشتر برای من جالب بود. اطلاعاتی از آنها نداشتم پس شروع به تحقیق درموردشان کردم. زمانی که مشغول تحقیقات بودم متوجه شدم که این قالب های ویژه امتیاز و رنک شماره 2 در سایت ThemeForest را داراست و این کار بسیار بزرگی بود. به علاوه این قالب در دسته بندی قالب های مدرن و چیزی بود که بسیاری از ما بدان نیاز خواهیم داشت.
نمایی کلی از یکی از این قالب ها:

یکی از قالب های X

حال چطور کامنت مذکور برای من پولساز شد!؟
تحقیقاتم را در این زمینه ادامه دادم و به صفحۀ اختصاصی قالب های X مراجعه کردم که به صورت اختصاصی طراحی شده بود. به امکانات آنها نگاه کردم. همۀ آنچه که نیاز بود را یافتم. امکاناتی نظیر Flat UI, Google Authorship و طراحی واکنشگرا و این ها برای افرادی مثل شما و من بدون هیچ نوع نیازمندی به مهارت های فردی ایجاد شده اند. در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد اما ابتدا بگذارید به همان موضوع کامنت برگردیم.
سریعا سراغ فرم تماس رفتم و با سازنده تماس گرفتم و درخواست کپی قالب را برای بازنگری فرستادم. این دقیقا متن ایمیلی است که برای او ارسال کردم (به بزرگی خودتان غلطهای املایی را نادیده بگیرید):

ایمیل نخست

در حدود 15 دقیقه بعد پاسخی گرفتم و آنها بیشتر از خودم خوشحال بودند که درخواست کپی قالب را داده بودم. این پاسخیست که برای من فرستادند.

ایمیل دوم

و این هم پاسخ بعدی من به طراحان:

ایمیل سوم

و این آخرین پیامی است که بین کایل و من پیش از گفتگو در اسکایپ رد و بدل شد:

ایمیل آخر

و در نهایت در حدود 5 دقیقه پس از گفتگوی ایمیلی ما، من با کایل شروع به گفتگوی تلفنی در اسکایپ کردم که یکی از اعضای گروه بازاریابی سایت Theme.co بود که در 30 دقیقۀ اول در ارتباط با کارشان گفتگو کردیم و او تعریف کرد که چطور این قالب ها را ساخته اند و در پشت این طراحی ها چه گذشته است.
زمانی که در حال گفتگو درمورد قالب بودیم صحبت را به سمت موضوع تبلیغات کشاندم و از او در مورد گزینه های تبلیغاتی که برای شناساندن بیشتر این سری قالب در نظر گرفته اند پرسیدم. او هم در پاسخ به من گفت که در وبلاگ من چند قسمتی را که هنوز برای تبلیغات اشغال نشده را دیده است. در همین حین من متوجه شدم که صفحۀ مورد نظر او را چند ماهی است که به روز رسانی نکرده ام. صفحه ای که برای تبلیغ بنری در سایدبار وبلاگ خودم وجود دارد و 650 دلار ارزش گذاری شده بود. خب این خیلی بد بود اگر قیمت ها را در لحظه به روزرسانی می کردم، پس از کایل خواستم تا به من اجازه دهد که از فروش رابطه ای هم استفاده کنم و بنرشان را در سایدبار بلاگ قرار دهم که او هم مشتاقانه پذیرفت.
در عرض چند دقیقه او برای من یک فایل گرافیکی فرستاد و همچنین مبلغ مورد نظر را به حسابم از طریق PayPal واریز کرد.

مبلغ واریز شده

این تمام اتفاقی بود که در یک ساعت اتفاق افتاد که حاصل یک کامنت محدود و در واقع معنادار بود.
نکتۀ پایانی:
کلیت این داستان در مورد این نیست که چطور 650 دلار از فروش مستقیم آگهی به دست آورید اما به شما نشان می دهد که چطور با چنین ایده های مشابهی برای خود پولسازی کنید. اول و در مرحلۀ نخست کامنت های بلاگتان را بسیار جدی بگیرید و همینطور اگر کامنت می گذارید، واژگان را هوشمندانه انتخاب کنید.
تنها نصیحتم این است که پیش از درج کردن هر کامنتی اطمینان حاصل کنید که این کامنت مرتبط با پست درج شده است. به علاوه زمانی که کسی در وبلاگ شما در مورد چیز جدیدی را کامنت می کند آن را جدی بگیرید. تحقیق کنید و بخوانید. ممکن است چیزی در آن کامنت برای شما جالب باشد. همیشه بدانید که در سایت یا بلاگتان صفحه ای برای تبلیغات دارید و مکانش را مشخص کنید که بازاریابان و صاحبان مشاغل بتوانند گزینه های تبلیغاتی در بلاگ شما را بیابند.


معرفی قالب های سری X (آپدیت مارچ 2014)

انقلاب قالب های X

و اما سری X

چند منظوره در یک طراحی

 

کاملا واکنشگرا

 

ساخته شده با نیازهای مهندسین بازاریابی اینترنتی

 

امکانات ویژۀ جدید (آپدیت جدید) بدون نیاز به حتی یک خط کدنویسی

 

دارای قابلیت عملکرد خودکار سئو و بهینه سازی

 

سازگاری کامل با تمام مرورگرهای اینترنت اکسپلورر 9، 10، 11، فایرفاکس، سافاری، اپرا و گوگل کروم

اینها نمونه هایی از امکاناتی است که سری X دارا هستند. جالب است بدانید که سری X به صورت پیشفرض به همراه یک فروشگاه کامل اینترنتی با قابلیت یونیک سازی و تغییر کامل قالب و در نتیجه متمایز نمودن آن از سایر وبسایت ها را داراست.

همانطور که در ابتدای متن آمد، شما می توانید برای طراحی سایت خود و استفاده از این سری جدید، با تلفن ها و یا ایمیل آدرس شرکت طراحی سایت مبنا تماس بگیرید. مشاورین ما به طور کامل پاسخگوی شما خواهند بود.

معیارهای انتخاب طراح سایت

امروزه با افزایش تعداد شرکت های طراحی سایت ، انتخاب یک شرکت مناسب برای بازاریابی موفق از طریق اینترنت بسیار مشکل شده است . متاسفانه شرکت های زیادی در این زمینه وجود دارند که با کمترین امکانات و هزینه زیاد برای مشتریان سایتی را طراحی میکنند که کاربر سایت ،  پس از مدتی سایت خود را رها کرده و به شکست میخورد.

در شرکت طراحی سایت طرح و پردازش مبنا ،  ما مشتریان زیادی را میبینیم که با داشتن سایت ، به شرکت مراجعه میکنند و تقاضای طراحی وب سایت مجدد دارند . اما مشکل چیست؟

چه ملاک هایی را باید مشتریان عامه برای شرکت طراحی سایت خود در نظر بگیرند ؟

گزینه اول : مهمترین و در واقع هدف اصلی هر مشتری از طراحی سایت ، کسب مشتریانی از این طریق میباشد. 

این هدف با کسب رتبه بیشتر در گوگل امکان پذیر است .اما چه شرکتی میتواند شما را در این زمینه به موفقیت برساند ؟شما با بررسی نمونه کارهای مختلف هر شرکت میتوانید ، آمار سئو و کلمات کلیدی هر سایت را مورد بررسی قرار دهید.

این نکته را در نظر داشته باشید که خود شرکت طراحی سایت شما ، چه رتبه ای را در گوگل دارد؟

Administrator\files\UploadFile\building-a-website-image.jpg

شرکت طراحی سایت طرح و پردازش مبنا ، با داشتن رتبه برتر گوگل در کلمه طراحی سایت ، اکثر مشتریان خود را از طریق جستجوی گوگل بدست آورده است .

سایر کلمات حائز اهمیت در زمینه طراحی سایت نیز مهم میباشد.

شرکت طراحی سایت طرح و پردازش مبنا ، در تمامی این کلمات رتبه های اول تا سوم را دارا میباشد.

طراحی فروشگاه اینترنتی     لینک 1

طراحی سایت شرکتی          لینک 1

طراحی سایت پزشکی          لینک 3

طراحی سایت نیازمندی        لینک 2

گزینه دوم : طراحی سایت شرکت را مورد بررسی قرار دهید.

شما بایستی جنبه های مختلف یک سایت را مورد بررسی قرار دهید ، این گزینه ها میتواند شامل طراحی گرافیکی ، زیبایی در طراحی و منحصر به فرد بون این طراحی سایت ، رتبه سئو ، سازگاری سایت با انواع مرور گر ها و ... باشد . پس مطمئن باشید شرکتی که نتوانسته باشد برای خودش کاری انجام بدهد ، برای شما هم نمیتواند انجام دهد .

گزینه سوم : نمونه کارها و موفقیت آنها را بررسی نمایید.

شما میتوانید با تماس گرفتن با صاحبان وب سایت ها ، متوجه شوید که آیا مشتریان این شرکت از نحوه خدمات و پشتیبانی آنها راضی هستند یا خیر ؟ در واقع میتوانید نمونه کارها را از لحاظ زیبایی گرافیکی و از همه مهمتر بررسی رتبه گوگل آنها مورد بررسی قرار دهید .شما ممکن است یک سایت فلش و یا سایت خارجی خیلی زیبا از لحاظ گرافیکی را بپسندید ولی بایستی این نکته را در نظر داشته باشید که رعایت اصول سئو مهمترین قدم در کار طراحی وب سایت میباشد .

گزینه چهارم : خدمات پس از فروش و پشتیبانی شرکت را مورد بررسی قرار دهید.

یک شرکت خوب پس از گرفتن کار و عقد قرار داد تا پایان کار مشتری را راضی نگه میدارد . شرکت طراحی سایت بایستی مرتبا سلامت سایت شما را مورد بررسی قرار دهد

از خدمات شرکت طراحی سایت طرح و پردازش مبنا ، این میباشد که بعد از تحویل سایت بک لینکهایی را  برای شما ثبت میکند تا سایت شما پشتوانه محکمی در موتورهای جستجوگر گوگل داشته باشد .

گزینه پنجم : هدف خود از راه اندازی سایت را مشخص کنید

به اولین چیزی که باید فکر کنید این است که خواسته شما از ایجاد سایت و تجارت آنلاین چیست؟ باید هدف خود را مشخص کنید تا بتوانید معیار های موفقیت خود دریابید.
بعنوان مثال اگر سایت فروشگاه اینترنتی است باید بر روی بازگشت سرمایه گذاران و تغییر در روند بازار فروش و حفظ مشتریان دائم و قدیمی فوکوس شود.
اگر دارای یک شرکت نوپا و تازه تاسیس هستید و می خواهید نام برند خود را به مشتریان معرفی کنید، باید بر روی ارائه اطلاعات و معرفی محصولات و مهمتر از آن "ارتباط با ما" و "درباره ما" تمرکز کنید.
پس کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا هدف خود را تعیین کنید و از شرکتی که برای همکاری انتخاب کرده اید بخواهید نمونه کار های خود را که در آن به نحو احسنت عمل کرده اند را به شما نمایش دهند و روند مراحل تولید خود را شرح دهند. این به معنای آن است که آن شرکت توانایی درک نیاز های تجارت شما را داشته باشند.

گزینه ششم : قیمت را در نظر بگیرید

حتما این ضرب المثل را شنیده اید که می گوید "هر چقدر پول دهی همان قدر آش می خوری" مراقبت باشید که قیمت پایین برخی از شرکت های طراحی شما را گمراه نکنند زیرا ممکن است از لحاظ مالی و زمانی به شما ضرر برسانند ولی این گفته به این معنا نیست هرچه هزینه بیشتری برای سایتتان قرار دهید باز دهی بیشتری برایتان خواهید داشت بلکه تنها باید ارزش واقعی سایتتان را مورد بررسی قرار دهید و همان قدر هم هزینه کنید.
حال این سوال پیش می آید که چگونه هزینه طراحی سایت را تخمین بزنیم؟
کافیست از شرکت مورد نظر درخواست کنید که دلایل ارزش واقعی کار خود را به شما ارئه دهند و بر اساس آن تعیین قیمت کنند.

گزینه هفتم : شما بایستی پنل مدیریتی خود را داشته باشید !!!

منظور از سابقه شرکت قدمت تاسیس شرکت نیست چرا که یک شرکت تازه تاسیس روش ها و تکنیک های جدیدتر و بهینه تری نسبت به رقبای مسن تر خود داشته باشند. مهم آن است که تا چه حد با صنعتی که شما در آن فعالیت می کنید آشنایی دارند و قدرت مانورشان چگونه است و آیا مشتریان گذشته تا چه حد از فعالیت آن ها رضایت داشته اند.
برای این منظور از شرکت مورد نظر درباره ی تکنولوژی مورد استفاده اش سوال بپرسید و خواهان معرفی مشتریان رضایتمند و موفقشان به شما شوید.

گزینه هشتم : سابقه کاری شرکت طراحی سایت را بپرسید

دنیای طراحی سایت مدام در حال تغییرات است و همیشه چالش های جدیدی برایمان به همراه می آورد. با توجه به این روند توسعه بهتر است شما هم در جریان باشید که شرکت طراحی سایتی که با شما همکاره می کند درباره چه سخن می گوید و در حال انجام چه عملی است.
شرکت مذکور باید شما را به طور کامل پاسخ گوی شما باشند و شما را در جریان انجام فعالیت های خود قراردهند. اگر شما در حین مذاکرات دچار سردرگمی شدید بدانید که مقصر شرکت طراحی وب سایت شماست نه شما!

گزینه نهم :این نکته را در نظر داشته باشید ورود اطلاعات سایت بر عهده مشتری میباشد ، نه شرکت طراحی سایت !!!

اولین چیزی در راه اندازی سایت به ذهنمان میرسد قسمت ظاهری سایت و آپشن های آن است و اکثر مدیران به تولید محتوا مناسب نمی اندیشند و آن را نادیده می گیرند.
مشاوره سایت شما باید اطلاعاتی در رابطه با مشتریان، حوزه فعالیتان از شما کسب کنند. چرا که یک شرکت طراحی سایت باید ارزش محتوا و ارائه ی صحیح محتوا سایت را بداند. باید بطور واضح بیان کنید که چه نوع اطلاعاتی در دسترس کاربران شما قرار گیرد. فراموش نکنید که تولید محتوا بر عهده شماست نه طراح سایت چرا که کسی بهتر از خودتان نمیتواند اطلاعاتی در حوزه کاری شما ارائه دهد.

گزینه دهم : مهارتهای مختلف شرکت طراحی سایت را مورد بررسی قرار دهید 

به این مسئله بیندیشید که چه توقعاتی از شرکت طراحی سایت دارید منظور فقط کسب رتبه اول نتایج گوگل و افزایش بازدید نیست البته این ها هم از اهمیت خاصی برخوردارند. به بیان دیگر به اهدافی همچون افزایش میزان فروش آنلاین، گسترس نام برند خود در فضای مجازی اینترنت، ارائه اطلاعات و تولید محتوای مفید به کاربران و افزایش درآمد از تبلیغات فکر کنید.
شرکت طراحی سایتی که با آن همکاری می کنید باید به شما اطلاع دهند که از ابزاری برای اندازه گیری تعداد بازدید استفاده می کنند و باید در جریان روند فروش شما قرار گیرند تا بتوانند یک راه حل مناسب جهت بهبود و توسعه سایت شما پیدا کنند.

گزینه یازدهم : نظرات مشتریان و میزان رضایت آنها را مورد بررسی قرار دهید

بعد از مشخص کردن هدف و انتظرات نوبت به تعیین مسیر برای دستیابی به آن ها میرسد. از شرکت طراحی سایت بخواهید درباره ی وب و تکنیک های موفقیت آمیز در آن با شما سخن بگویند چرا که این عمل باعث می شود تصمیمات بهتر و درستی را اخذ نمایید که منجر به افزایش بازدیدکنندگان و افزایش فروش می شود.

 گزینه دوازدهم : با شرکت طراحی سایت در ارتباط باشید و از آنها بخواهید تا شما را مشاوره کنند 

یک شرکت سایت طراحی معتبر و حرفه ای بعد تحویل سایت از ادامه حیات سایت و سلامت سایت ایجاد شده مراقبت و نگهداری می کند و در صورت نیاز تغییرات ظاهری و افزودن امکانات جدید با دریافت هزینه معقول و مناسب سایت شما را ارتقا می بخشند.
در رابطه خدمات پس از فروش و پشتیبانی سوال بپرسید زیرا در صورت استفاده از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی شرکت طراحی سایت، شما برای کوچکترین تغییرات به آن ها نیاز پیدا می کنید و از طرفی با دسترسی کامل به کد های سایت و مدیریت کامل از آن ه بی نیاز می شوید.

مدیران پروژه موفق چه ویژگی هایی دارند

شرکت‌هایی در اجرای پروژه‌های خود موفق هستند که همگام با افزایش سرمایه‌گذاری برای توسعه IT و طراحی سایت ، برای تربیت مدیران‌ پروژه حرفه‌ای و مسئولیت پذیر نیز اقدام کنند. سازمان‌ها باید بدانند سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند کلید پیروزی در رقابت و تفاوت آن‌ها با سایرین باشد.
مدیریت‌ پروژه چه مربوط به پروژه‌های IT باشد یا نه، کار دشواری است و نیازمند برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرای دقیق. اما این روند در پروژه‌های IT دشوار‌تر نیز هست زیرا دنیای فناوری اطلاعات دائما درحال تغییر است و به تناسب آن اهدافی که برای پروژه‌های آن تعریف می‌شود نیز به سرعت تغییر می‌کند و مدیران پروژه در این حوزه دائما با شرایط جدید روبه‌رو هستند از طرفی چون با عناصر محسوس سروکار ندارند سرمایه‌گذاران و تیم اجرایی آن می‌توانند از سراسر جهان باشند اجرای کارآمد و احاطهٔ کامل بر جزئیات پروژه دشوار‌تر است.

مدیران پروژه موفق چه ویژگی هایی دارند

مراحل مدیریت پروژه‌های IT

۱. آغاز به کار:

در این مرحله هدف از پروژه مشخص می‌شود و نظارت بر اینکه آیا امکانات لازم برای رسیدن به آن اهداف در دسترس هست یا نه. آشنایی با محیط کسب‌و‌کار و شناسایی نقص‌ها و کمبود‌ها در نیز در این مرحله انجام می‌گیرد.

۲. طرح‌ریزی:


پس از مشخص شدن هدف، برنامه‌ریزی باعث می‌شود جزئیات لازم برای عملی شدن پروژه به گونه‌ای موثر در کنار هم قرار گیرند. نکتهٔ قابل تامل این است که برنامه‌ریزی دقیق ممکن است بخش قابل توجهی از زمان کل پروژه را به خود اختصاص دهد اما لازم است این کار انجام گیرد چون برنامهٔ ضعیف روند پروژه را بیشتر به تعویق می‌اندازد. در این فاز از مدیریت‌ پروژه تمام عناصر شامل بودجه، منابع، جدول زمان-بندی، ریسک‌های احتمالی و فعالیت‌هایی که افراد ملزم به انجام آن هستند مشخص می‌شود.

۳.اجرا:

در این مرحله برنامه‌ای که در بخش قبل تدوین شده به اجرا درمی‌آید. موفقیت در این مرحله به میزان توانایی در مدیریت منابع انسانی و برقراری روابط موثر با کارکنان وابسته ‌است.

۴. کنترل و نظارت:

یک پروژه هرچقدر خوب برنامه‌ریزی شده ‌باشد بازهم در روند اجرا با نقص‌هایی روبه‌رو می‌شود. به همین دلیل است که نظارت کامل بر روند اجرای پروژه برای یافتن سریع مشکلات حتی اگر اطمینان داشته ‌باشیم همه‌ چیز طبق برنامه پیش می‌رود ضروری است زیرا شناسایی سریع مشکلات منجر به حل سریع آن‌ها می‌شود. از طرفی در این مرحله باید همهٔ جزئیات اجرا به لحاظ زمانی و بودجه به طور مرتب مورد بررسی قرار گیرد.

۵. پایان:

پایان یک پروژه باید به لحاظ رسمی و قراردادی مطرح و مورد پذیرش طرف‌ها قرار گیرد.
باید توجه داشت که هر پروژه‌ای با محدودیت منابع مالی، زمان تحویل و اهداف روبه‌رو است و مهم‌ترین وظیفهٔ مدیرپروژه نیز این است در این سه حوزه به‌گونه‌ای موثر تعادل ایجاد کند.
بهترین مدیران پروژه کسانی هستند که همیشه‌ کارهای خود را به موقع، در محدودهٔ بودجه‌ تعیین شده و با کیفیتی فرا‌تر از انتظارات سرمایه‌گذاران تحویل می‌دهند. این مدیران پروژه دریافته‌اند که داشتن مهارت‌های رهبری و توانایی در برقراری ارتباطات موثر برای آنان حتی از برخورداری از ابزارهای پیشرفتهٔ پیگیری پروژه نیز مهم‌تر است. باتجربهترین مدیران پروژه فهمیده‌اند که اگر نتوانند جنبه‌های انسانی را در به اجرا در آوردن پروژه‌ها تقویت کنند، دیگر اهمیتی ندارد که چقدر در متدولوژی و ابزارهایی که به کار می‌گیرند خبره باشند، اگر نتوانند نیازهای مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران یا سهامداران را به‌درستی مدیریت کنند ممکن است پروژه را به سرانجام برسانند اما احتمالا خواسته‌های آنان به‌طور مطلوب برآورده نشده و این موجب نارضایتی آنان می‌شود.

اما چه مهارت‌هایی لازم است که به یک مدیر پروژه درجه یک تبدیل شوید؟

شرکت Intellilink از شرکت‌های موفق در مشاوره و آموزش به مدیران است که با بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های مدیران پروژهٔ موفق در داخل شرکت خود و در میان مشتریانش به شش ویژگی مشترک در میان بر‌ترین مدیران پروژه دست یافته است.

آن‌ها دریافتند مدیران پروژه موفق:
۱. دارای بصیرتی خاص در آینده‌نگری هستند.

مدیران ‌پروژهٔ ماهر می‌توانند مشکلاتی را که تحویل به‌موقع پروژه، بودجه و رضایت کاربران را به خطر می‌اندازد پیش‌بینی و برطرف کنند.
توانایی مدیر پروژه در اینکه کارهای تیمش را به نسبت اهمیت آن‌ها اولویت‌بندی کند از حیاتی‌ترین ویژگی‌های یک مدیرپروژهٔ موفق است.

۲. منظم هستند و فکری سازمان‌یافته‌ دارند.

این یکی از ویژگی‌های بارز یک مدیرپروژهٔ موفق است و باعث می‌شود بر تمام جزئیات تصویری که از کل روند پروژه دارد تمرکز کند و نیز بتواند به اولویت‌بندی در انجام مسئولیت‌هایش بپردازد. در هر پروژه کارهای بسیار زیادی هست که باید انجام شود و نمی‌توان توقع داشت که یک تیم تمام آن‌ها را به بهترین نحو انجام دهد و همه چیز را تحت کنترل خود داشته ‌باشد. بنابراین توانایی مدیر پروژه در اینکه کارهای تیمش را به نسبت اهمیت آن‌ها اولویت‌بندی کند از حیاتی‌ترین ویژگی‌های یک مدیرپروژهٔ موفق است.

۳. می‌دانند چگونه رهبری کنند.

مدیر پروژه باید توانایی تعامل و تاثیرگذاری مناسب بر اعضای تیم و سرمایه‌گذاران پروژه را داشته‌ باشد. تا زمانی که بسیاری از اعضای تیم به ارائهٔ گزارش عملکرد نمی‌پردازند، مدیرپروژه باید بتواند راه‌هایی برای ایجاد انگیزه در کارکنانی که به‌ صورت مستقیم یا غیرمستقیم در موفقیت پروژه نقش دارند بیابد. همچنین در زمان‌هایی که نیاز به تجدیدنظر در بودجه وجدول زمان‌بندی تحویل پروژه است، مدیر پروژه باید بتواند در این باره اطمینان کافی را در میان حامیان مالی و کارکنان خود ایجاد کند.

۴. به‌خوبی ارتباط برقرار می‌کنند.


مدیران پروژه موفق به‌گونه‌ای موثر از ایمیل، جلسات و گزارش وضعیت کارکنان خود برای اینکه دیگران را در جریان ایده‌های خود قرار دهند، تصمیمات لازم را بگیرند و مشکلات را برطرف کنند استفاده می‌-کنند. آن‌ها همچنین می‌دانند که باید با هر گروه از کارکنان خود دربارهٔ ابعادی از پروژه که برایشان بیشترین اهمیت‌ را دارد صحبت کنند.

۵. واقع‌بین هستند.

گاهی مدیران پروژه خیلی تحلیلی عمل می‌کنند یعنی قبل از هر اقدامی به تحلیل کامل اوضاع می‌-پردازند و این باعث کند شدن روند اجرای پروژه می‌شود. یک مدیر پروژهٔ خوب باید بتواند با امکانات موجود هرچند کامل نباشد، بیشترین کارایی را از تیم خود دریافت کند.

۶. حس همدردی دارند.

موفقیت مدیر پروژه به اعضای تیم او وابسته است پس تا نداند چه چیزهایی در کارکنان ایجاد انگیزه می‌کند نمی‌تواند به نحوی مطلوب بر آنان تاثیر بگذارد. مدیران باید نگرانی‌هایی را که افراد تیم در روند انجام پروژه دارند شناسایی و آن‌ها را برطرف سازند.

برای مدیریت حرفه ای یک وبسایت به چه نیازمندید؟

اگرچه که همچنان طراحی سایت برای بسیاری از صاحبان مشاغل و صنایع یک موضوع ناشناخته و نیازمند برون سپاری و سفارش دادن به شرکت هاییست که در این زمینه فعالیت می کنند می باشد اما برای به روز نگاه داشتن یک وبسایت قوی و برای آنکه در یک تجارت به خصوص موفق باشد می بایست علوم متفاوتی چون گرافیک را به خوبی به کار گیرند و بیاموزند. در غیر این صورت باز هم این وظیفه بر دوش فعالان وب و متخصصین امر در حوزه های مختلف طراحی سایت ، کد نویسی، گرافیک، استراتژی و سئو خواهد بود.

1- به یک گرافیست خوش ذوق نیازمندید

برای نمونه به این تصاویر نگاه کنید:

vector photo

vector photos

این نوع تصاویر را تصاویر وکتور می گویند و غالبا در طراحی گرافیکی سایتها و برای جلوه های ویژه و رساندن معنا و مفهومی خاص استفاده می گردند. منبع و بانک بزرگ این نوع تصاویر تارنمای شاتر استوک می باشد که البته به خاطر موارد مشخص امکان خرید این نوع تصاویر از این سایت نیست به همین جهت تنها با یک جستجوی ساده در گوگل -تصاویر وکتور- به سیل عظیمی از این تصاویر دسترسی خواهید داشت.

شما برای تزیین وبسایت خود و جدا نمودن آن یک صفحۀ ایستا و خسته کننده نیازمند استفادۀ بهینه از نرم افزارهای فوتوشاپ، کرل، XNView و نرم افزارهای مشابه خواهید بود. علاوه بر آن با استفادۀ صحیح از پلاگین های این نرم افزارها به خصوص فوتوشاپ می توانید خالق آثاری دیدنی در وبسایت خود باشید.

2- به یک استراتژیست خوش فکر نیازمندید

وبسایت شما چه وظیفه ای دارد و دلیل طراحی سایت آن چیست؟ برای فروش محصولاتتان؟ معرفی شرکت‎تان؟ جذب آگهی؟ سرویس وبلاگ نویسی؟ سرویس ارائه کنندۀ فیلم و موسیقی؟ معرفی هنرهای دستی؟

در هر حالتی که باشید و هر نوع وبسایتی که داشته باشید نیازمند یک یا چند مشاور استراتژیست هستید که در رسیدن به هدفتان موفق گردید. اینکه برای مثال Call to Actionsها را چگونه و کجا قرار دهید و در طراحی یک فایل Call to Actions چه چیزهایی را قرار دهید که کاربر سایت شما را به سوی آنچه که می خواهید تشویق کند. توجه داشته باشید که مخاطبین و کاربران سایت شما به هیچ عنوان مجبور نیستند که بر روی Call to Actionsها و یا هر جای دیگری از سایت شما کلیک کنند. حتا تحت تاثیر یک فروشندۀ حقیقی که روبرویشان ایستاده باشد نیستند و اگر یک در هزار بر اساس شرایطی چون کمبود اعتماد به نفس، ظاهربین بودن و حرفهای فروشندۀ حقیقی قرار بگیرند، در اینترنت و در وبسایت شما هیچکدام اینان صدق نمی کنند چراکه مخاطب می تواند با یک جستجوی ساده چندین و چند سایت دیگر را در زمینۀ کاری شما بیابد و همه چیز را به طور کامل بررسی کند.

نقش استراتژیست موفق سایت شما برای نگاه داشتن مخاطب در این سایت بسیار چشمگیر خواهد بود. اوست که می تواند با ارائۀ فکر و اندیشۀ مدرن، تاثیر رنگ ها، جایگزاری ها، اجناس قابل فروش و... در سایت مذکور مشخص و خط فکری منحصر به فردی را به آن تزریق نماید. این منحصر به فرد و یونیک بودن بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال به تارنماهای گوناگون در زمینه های متفاوت دقت کنید. هر کدام که ایدۀ جدیدی را طرح ریزی و پیاده کرده اند، ده ها برابر موفق تر از آنانی هستند که تنها طرح را کپی و یا حتا بدان چیزی جدید را اضافه کرده اند.

3- به یک سئو کار با تجربه نیازمندید

باز هم این یک واژه شما را تنها با یک جستجوی ساده به ده ها سایتی می رساند که هر کدام مدعی در سئوی اصولی سایت هستند.

ابتدا این را بدانید که تمامیت سئو دارای 2 بخش مجزاست:

1) کدنویسی سایت که با دانش کدنویس می بایست مواردی چون درج واژگان کلیدی در تگ Title و سایر بخش های مورد نظر رعایت گردند.

2) مطالعۀ منابع سئو که در مقالات پیشین ذکر شد و عمل به آنها که نیازمند هیچگونه کدنویسی ندارد.

بخش اول در اختیار وبمستری که به کدنویسی تسلط ندارد و تنها وظیفه اش به روز رسانی وبسایت است مربوط نمی گردد و شما به عنوان شخص یا گروهی که قصد ایجاد یک وبسایت را دارید، می بایست کار  طراحی سایت  را به شرکتهایی بسپارید که از نحوۀ کدنویسی آنها مطلع هستید و بر اساس سابقۀ کاری و اعتبارشان به آنها به عنوان کارفرما، پروژه ای واگذار می نمایید.

اما در ارتباط با بخش دوم! تمام این بخش در دست شماست و اگر شما تنها سرمایه گذار و یا مدیر پروژۀ سایتتان هستید، نیازمند یک سئوکار با تجربه هستید که با ابزاری چون گوگل وبمستر و گوگل آنالیتیکس آشنایی کامل داشته باشد؛ بداند لینک های داخلی چیست، چگونه از تگ ها در متون استفاده کند و مواردی همچون تفاوت میان لینک های دنبال کننده و غیر دنبال کننده را بداند. (Example: rel="nofollow" or follow)

در پایان اگر تصور می کردید که ایجاد یک سایت و مدیریت آن آسان است، درست فکر کرده اید! بله! اما مدیریت یک سایتی که قصد بهترین بودن در میان هم ردیفان و رقبای خود را دارد نیازمند موارد فوق می باشد تا شما را از هر نظری بهترین سازد وگرنه تنها صحبت از رتبۀ #1 گوگل بودن تنها صحبت است. شما باید با مدیریت نوین، مدرن و به روز سایت آشنا باشید!

چند نکته ساده که هر طراح وب باید بداند!

همه ما میدانیم که وب سایت ها بلوک های ساختمانی اینترنت را تشکیل می دهند. با پیشرفت و توسعه راهکارهای بازاریابی ، صحبت از بازاریابی آنلاین به میان آمد و طبیعتا این وب سایت ها بودند که اولین رسانه های بازاریابی آنلاین شدند. در کشاکش و تاخت و تازسایت ها برای جذب مخاطب و مشتری ، برنده میدان،  سایتی است  که بتواند مخاطب را به وجد آورده  و بستر را برای حفظ او فراهم کند.

طراحی وب سایت یکی از ارکان بازاریابی آنلاین است. به عنوان یک رسانه بصری تقریبا همه شرکت های بازاریابی آنلاین از یک تیم متخصص و حرفه ای استفاده کرده که به طور مداوم می کوشند تا برنده این عرصه باشند. به طبع کار یک تیمی یک شرکت طراحی سایت ، در جذب مشتری بسیار می تواند تاثیر گذار باشد.

چند نکته ساده که هر طراح وب باید بداند

گاهی اوقات در امر طراحی سایت جزئیات کوچکی هستند که به راحتی نادیده گرفته می شوند که اگر در طراحی لحاظ شوند به راحتی میتوان یک طراحی وب خوب را از یک طراحی وحشتناک متمایز کرد.

 مخاطبانتان را بفهمید و برای آنها طراحی کنید !

حتی طراحان حرفه ای هم گاهی فراموش می کنند که آنطرف تر ، در آنسوی قاب شیشه ای صفحه نمایش یک انسان واقعی نشسته است که حس میکند ، می بیند و درک می کند. هرگز یک سایت را به خاطر طراحی ، طراحی نکنید ! واضح تر بگویم ؟ واضح ترش می شود که یک صفحه بی جان و غیرقابل درک را تقدیم مخاطب نکنید چون شما که به پول خود میرسید . از روح خود در کالبد سایت بدمید و به آن جان بدهید.

همیشه برای مخاطب خود طرح بزنید ، وقت بگذارید  تا مخاطب را به طور کامل بشناسید . جای دوری نخواهد رفت اگر از خود بپرسید که مخاطب از سایت شما چه می خواهد ؟ چه سلیقه ای را می پسندد ؟ از چه رنگی لذت خواهد برد ؟ چه چیزی دوباره او را به سایت شما بازخواهد گرداند ؟ چه فعل و انفعالی باید رخ دهد که از مخاطبان ثابت شما بشود ؟

شما به عنوان یک طراح وب به پاسخ این سوالات مهم بیشتر از شروع کار بر روی یک پروژه طراحی نیاز خواهید داشت .

تجربه کاربری

بین طراحی سایت و طرح زدن روی کاغذ و نقاشی تفاوت از زمین تا آسمان است . هر فرد عاقل و بالغی یک نقاشی را از دیدگاه خودش دیده و تفسیر می کند . نقاشی می تواند آمیخته ای از شکل ها ، چهره ها یا اجسام گوناگون باشد که گاه ترکیب به جا و بی نقص این اشکال می تواند بر روی روان مخاطب سوار شده و احساسات وی را برانگیزد ، اما آن طرف گود یک سایت دانلود ، فقط یک سایت دانلود است و هیچ تفسیر دیگری در مورد آن پذیرفته نخواهد بود.
پس باید بدانید که با طراحی خود چه تفسیری را میخواهید به مخاطب القا کنید .
طراحان حرفه ای وب می دانند که چگونه یک طرح می تواند یک تجربه کاربری (User Exprience) بسازد و یا به کل تمام آن را نابود کند . یک طرح بندی خوب باید جلوه های بصری جذاب و خلاقانه داشته باشد بدون اینکه خوانایی محتوا ، سادگی و پویایی سایت را به خطر اندازد .

 یک تجربه بصری مثبت از خود به جا بگذارید !

یک تیم طراحی سایت  و شرکت طراحی سایت خوب باید بتواند بدون به خطر انداختن محتوا ، چشم ها را قلقلک دهد . در درجه اول فعالیت های بصری و طراحی خوب صفحات وب ، باید با قلاب خود مخاطب را هدف قرار داد . یک وب سایت خوب باید قابلیت این را داشته باشد که یک داستان بصری چشم نواز را روایت کرده و یک تجربه مثبت و به یاد ماندنی را به بیننده  هدیه کند .

شما به عنوان یک طراح حرفه ای باید قادر باشید تصاویر را به خوبی با هم بیامیزید و بدانید که تنها و تنها از طریق ایجاد همین تجربه مثبت است که مخاطبان و مشتریان باز هم به سایت شما باز خواهند گشت پس درها را باز بگذارید !

از عوامل مهم دیگری که باید مد نظر داشته باشید ، استفاده از یک تایپو گرافی مناسب است .

فونت خود را Arial  ، Tahoma و یا Helvetica انتخاب نکنید ! فونت های شیک دیگری هم وجود دارند که زندگی را برای سایت به ارمغان خواهند آورد.

مطالب به کلمات نوشته شده محدود نمی شوند ، به طور معقول گرافیک و دیگر عناصری صوتی و بصری هم میتواند در میخ کوب کردن مخاطب نقش بسزایی داشته باشد.

این را بیاد داشته باشید که محتوای مهم با استفاده از زیبایی شناسی مناسب در کنار خلاقیت و ابتکار همیشه برجسته تر شده و به چشم خواهد آمد.

20 گام برای پیاده سازی یک وب سایت عالی

در این لیست کوتاه از مراحل طرح ریزی یک وب سایت عالی، هدف انتقال اطلاعاتی است که هر سازنده وب سایت جدید که در سازمان های دیجیتالی کار می کند، قبل از شروع یک پروژه جدید باید بداند و انجام دهد، و آنچه را که باید در طول پروژه به آن توجه داشته باشد.تمام حقوق مادی و معنوی این مقاله طراحی سایت متعلق به شرکت طراحی سایت مبنا به آدرس وب سایت www.sitedesign-co.com می باشد. 
20 گام برای پیاده سازی یک وب سایت عالی در زیر توضیح داده شده است:

20 گام برای پیاده سازی یک وب سایت عالی

1. فکر خود را روی کاغذ اجرا کنید

این موضوع به نظر واضح می رسد اما من اغلب طراحان را دیده ام که مستقیم وارد فتوشاپ می شوند و بدون فکر کردن بر روی مشکل تلاش برای حل آن دارند. طراحی در مورد حل مشکلات است و این مشکلات از طریق گرادینت ها و یا سایه ها حل نمی شود بلکه از طریق یک طرح خوب و یک سلسله مراتب مشخص حل می شود. در مورد محتوا، طرح و عملکرد قبل از شروع کردن به کشیدن سایه ها فکر کنید.فراموش نکنید که در صورت خواهان طراحی سایت حرفه ای هستید حتما این موارد را باید رعایت کنید.

2. طراحی یک چارچوب سطح بالا را شروع کنید

زمانی که من می خواهم چشم اندازی از یک پروژه را ایجاد کنم، اولین کاری که انجام می دهم، ایجاد یک چارچوب (بدنه) سطح بالا است که همه مشکلات طراحی را حل میکند. چارچوب (بدنه)، UI است که محتوا را احاطه می کند و به اجرای فعالیت ها و حرکت ها در آن کمک می کند. این شامل حرکات و کامپوننت هایی مانند ستون های فرعی و میله پایین است.

3. به PSD یک شبکه اضافه کنید

قبل از شروع به طراحی هر چیزی در فتوشاپ شما به یک شبکه مناسب برای شروع با آن نیاز دارید. هیچ بهانه معتبری برای شروع کردن بدون اضافه کردن شبکه وجود ندارد، و اگر اینکار را نکنید، من به شما اطمینان می دهم که طراحی شما خوب به نظر نخواهد رسید.
گراید به شما کمک می کند که بخش های مختلف طرح را سازمان دهی کنید؛ شما را در انتخاب سایز های صفحات خاص راهنمایی خواهد کرد، و به شما در ایجاد قالب های واکنشی کمک می کند.

4. فن چاپ ( تایپوگرافی) خود را انتخاب کنید

بررسی انواع مختلف نوشتار و رنگ ها بخشی از مرحله کشف یک پروژه است. من استفاده از بیش از دو نوع نوشتار مختلف در یک وب سایت را توصیه نمی کنم، اما واقعا این بستگی به ماهیت وب سایت دارد که نشان می دهد شما می توانید از نوشتار بیشتر یا کمتر استفاده کنید. به طور کلی فونتی را انتخاب کنید که خواندن متن های طولانی با ان آسان باشد و در عناوین و دعوت به همکاری ها بیشتر قابل تغییر باشد.

5. رنگ تم خود را انتخاب کنید

در طول فرآیند انتخاب مجموعه فونت های مورد استفاده شما می توانید رنگ مورد استفاده برای UI، پس زمینه، و متن را نیز انتخاب کنید. از لحاظ رنگ ها، توصیه می کنم از مجموعه ای محدود از رنگ ها و تن ها به طور کلی برای رابط کاربری استفاده کنید.
به طرح سایت هایی مانند فیس بوک، توییتر، Quora، و Vimeo توجه کنید. به جز UI هیچ گونه محدودیت رنگی برای تصاویر و یا جزئیات گرافیکی نیست تا زمانی که اجزای کامپوننت ها در آن ها دخالت نکنند.

6. طرح را تقسیم بندی کنید

هر بخش در سایت شما نیاز به بیان یک داستان ، یک دلیل و نتیجه نهایی برای کاربر دارد. طرح احتیاج دارد که به محتوا در برجسته کردن قسمت های مهم داستان کمک کند.به ساده ترین طرحی که می توانید برای یک هدف ساده تصور کنید، فکر کنید و شروع به اضافه کردن اجزای مورد نیاز آن کنید. در نهایت به این نتیجه خواهید رسید که حفظ سادگی آن چقدر مشکل است.

20 گام برای پیاده سازی یک وب سایت عالی

7. تجدید نظر در بیان

تجدید نظر در الگوهای تعاملی تاسیس شده در هر یک از اجزا و مشاهده این موضوع که چگونه می توانیم آن را بهبود ببخشیم، مهم است.

8. خودتان را به چالش بکشید

من تمام طراحان را تشویق می کنم که در هر پروژه ای خودشان را به چالش بکشند. نوآوری همیشه به عنوان یک اصل در پروژه مطرح نیست و بستگی به ما دارد که طرحی مرتبط را طراحی کنیم. نمونه هایی از چالش های مختلف می تواند شامل استفاده از یک سیستم شبکه جدید، ایجاد یک کامپوننت جدید، و یا حتی چالش های جزئی مانند اجتناب از حالت های ترکیبی و یا استفاده از یک رنگ خاص باشد.

9. به جزئیات توجه کنید

این بیانیه اخیرا زیاد استفاده شده است اما همیشه در محصول نهایی قابل رویت نیست. بسته به مفهوم پروژه، که "علاقه" می تواند به روش های مختلف ظاهر شود.
می تواند یک تعامل کوچک، یک انیمیشن غیر منتظره و یا لمس زیبایی مانند یک شیب ملایم در یک دکمه و یا یک حرکت دقیق اطراف یک جعبه در پس زمینه باشد. اما به طور کلی این تماس ها ضروری و همچنین طبیعی است اگر شما واقعا از آنچه انجام می دهید لذت ببرید.

10. تمام اجزا را طوری طراحی کنید که بتوانند در رقابت طراحی به تنهایی ارائه شوند

باید اعتراف کنم که این قطعه از توصیه های من نیست. من آن را در گذشته در Fantasy Interactive شنیده بودم و تعجب کردم که این بیانیه چقدر روشن و صحیح است. هر جزء باید طوری طراحی شود که حتی به تنهایی به عنوان بهترین جز باشد. این به این معنی است که هما اجزاء یک سایت به یک اندازه اهمیت دارند.

11. کار خود را بهبود ببخشید

غیر از در نظر گرفتن زیبایی شناسی برخی چیزهای رایج هستند که به منظور ایجاد یک نمونه کار واضح وصحیح باید از آنها اجتناب کرد. برخی چیزها هستند که زمانی که می خواهید کارتان را بهبود ببخشید باید مراقب آنها باشید؛ شامل شیب باندهای حاصل، لبه های تار، گزینه های ارائه فونت (برخی از فونت ها بسته به اندازه آنها در یک حالت خاص به بهترین نحو نمایش داده می شوند)، و حرکاتی که با پس زمینه بد ادغام می شوند.
این ها فقط نمونه های اولیه اندکی در مورد این مسئله هستند اما در واقعیت فهرست آنها بی پایان است. همیشه طراحی خود را به عنوان یک کل نگاه کنید اگر همه چیز خوب کار می کرد و سپس هر جزء را به صورت جداگانه و با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کنید.

12. فایل PSD خود را مرتب کنید

این موضوع (همراه با استفاده از یک شبکه) یکی از مهم ترین بخش های مشاوره هنگام طراحی با فتوشاپ است. با وجود اندازه پروژه و تعداد طراحانی که بر روی آن کار می کنند، شما نیاز دارید که فایل خود را تمیز نگه دارید. این کار، صادرات بخش های مختلف، افزایش سرعت فرایند طراحی و کار با فایل های به اشتراک گذاشته شده با طراحان دیگر را آسانتر می کند.

13. بهترین سناریو را طراحی کنید اما برای بدترین شرایط آن را مستعد کنید

به عنوان طراح، وظیفه ما حل مشکلات از طریق محدودیت های متفاوت است. ما نیاز به ساخت یک سایتی داریم که نه تنها در سناریوی ایده آل، بلکه در بدترین حالت نیز کار کند.

14. طراحی شما را آزار می دهد تا زمانی که از آن متنفر هستید

هر زمان که من یک طراحی را به پایان می رسانم احساس غرور می کنم، و احساس می کنم که بخشی از زندگی من است. من از آن عکس می گیرم، آن را در دستگاه های مختلف بررسی می کنم، از آن تصاویر پس زمینه تهیه می کنم و حتی آن را چاپ می کنم و روی دیوار می چسبانم.

در طول این فرایند من به نقطه ای می رسم که در آن من از طراحی خودم متنفر می شوم؛ هر اشتباهی که در آن وجود دارد را می بینم و درنهایت آن را تغییر می دهم. علاقه نداشتن به کار قبلی نشانه بلوغ است، و به این معنی است که شما در نهایت از اشتباهات خود شما درس می گیرید.

15. از صرف وقت بیش از حد در یک مفهوم قبل از به اشتراک گذاری آن با مشتری اجتناب کنید

هنگامی که یک مفهوم تعاملی و یا یک طراحی "چشم انداز و احساس ' پیشنهاد می شود، شما نیاز دارید که اطمینان حاصل کنید که شما و مشتری هر دو در سریع ترین زمان ممکن در یک صفحه هستید. به محض این که این اتفاق افتاد و مفهوم اولیه تصویب شد شما می توانید کمی استراحت کنید و شروع به تولید کنید.

اما اگر مفهوم اولیه منتشر شد و کاربر به آن علاقه ای نداشت، شما باید بازخورد کافی را به مفهوم دوم در جدول معطوف کنید.

16. بهترین دوست توسعه دهنده خود باشید

توسعه دهندگان افراد خلاقی هستند و دوست دارند شغل خود را به اندازه شما دوست دارند. اما آنها همیشه در یک پروژه از همان ابتدا وارد نمی شوند و اغلب اوقات تنها زمانی که مفهوم مشخص می شود و نقش خلاقانه آنها بیان می شود، شروع به کار می کنند. این فرایند اشتباه است. بهترین ایده ها توسط تیم توسعه ارائه می شود، بنابراین مطمئن شوید که از همان ابتدای پروژه با شما همراه هستند. اشتراک گذاری مفاهیم و هیجان با آنها در نهایت منجر به ایده ها و اجرای بهتر می شود.

17. ارائه

به همان اندازه که ایجاد کارهای بزرگ مهم است ارائه آن نیز مهم است. بهترین طراحی شما ممکن است نادیده گرفته شود اگر شما به درستی آن را ارائه ندهید. همیشه به خاطر داشته باشید که آنچه که کاملا برای شما مشخص استممکن ممکن است برای کسی که برای اولین بار طرح شما را می بیند واضح نباشد.

18. همه ایده های خود را دوست داشته باشید ولی بیش از حد به آن ها وابسته نباشید

به عنوان یک طراح شما نیاز به اعتقاد راسخ به آنچه که انجام می دهید، دارید، اما باید در نظر داشته باشید که در صورت نیاز بتوانید به سرعت ایده خود را به درستی تغییر دهید. فراموش نکنید که بیش از یک راه حل منحصر به فرد وجود دارد.

19. طراحی خود را در طول فرایند توسعه پیگیری کنید

برخلاف باور عمومی، کار شما زمانی که PSD و style- sheet ها تحویل داده می شود، پایان نمیابد. شما باید در تمام طول توسعه پروژه، طرح خود را از طریق توسعه دهندگان پیگیری کنید.

20 گام برای پیاده سازی یک وب سایت عالی

20. پیشرفت کار خود را نمایش دهید

به عنوان بخشی از جامعه طراحان، همه ما دوست داریم نه تنها نتایج نهایی بلکه پیشرفت کار خود را هم ببینیم. هنگامی که یک پروژه انجام شد و شما تایید مشتری / تهیه کننده آن را گرفته اید، در صورت امکان یک مطالعه موردی با کار در حال پیشرفت ایجاد کنید. با این کار شما به دانش جامعه کمک کرده اید و در عوض بازخورد ارزشمندی دریافت می کنید.

نوشته شده توسط: Claudio Guglieri

کسب درآمد از سایت

یکی از مهمترین ویژگی هایی که وب سایت و طراحی سایت می تواند برای ما داشته باشد باشد، ویژگی کسب درآمد از طریق وب سایت می باشد.

لطفا مقاله درآمد زایی از وب سایت را مطالعه نمایید، سپس به ادامه این مقاله و انواع وب سایت ها از لحاظ در آمد زایی بپردازید. 

کسب درآمد از سایت

وب سایت ها به دو طریق برای ما باعث کسب در آمد خواهند شد:

1-      کسب درآمد از طریق مستقیم توسط وب سایت ها:

در این گونه وب سایت ها معمولا همانگونه که از معنی کلمه مستقیم پیداست، ما از طریق فروش مستقیم کالا به صورت آنلاین کسب درآمد می کنیم؛ حتی این تجارت می تواند از طریق خدماتی باشد که ما به کاربران خواهیم داد؛ و یا حتی اطلاعاتی که در اختیار آنها قرار می دهیم.

2-      کسب درآمد از طریق غیر مستقیم توسط وب سایت ها:

 در این روش مال از طریق وب سایت اقدام به فروش و یا ارائه خدمتی به کاربران را برای کسب درآمد انجام نخواهیم داد.

در وب سایت ما به واسطه اطلاعاتی که وجود دارد توسط کاربران زیادی بازدید خواهد شد، و این کار باعث می شود بنگاه های تجاری در زمینه وب سایت ما، از ما بخواهند برای آنها تبلیغات انجام دهیم که منجر به کسب درآمد برای ما خواهد شد.

و یا ما از طریق وب سایت خود باعث ارتباط مشتریان با شرکت و بنگاه تجاری دیگری خواهند شد. 

چگونه اقدام به برنامه ریزی استراتژیک کنیم

با وجود آنکه تامین بهداشت، آموزش و رفاه ملی از جمله مسوولیت های دولت به شمار می آید، ولی امروزه برای تولید خدمات در این زمینه ها، روز به روز از سازمان های خصوصی و غیر انتفاعی، بیشتر استفاده می شود. این در حالی است که به دلیل تغییرات و دگر گونی های عظیم وپیوستگی ها و وابستگی های متقابل، مرز های بین بخش های دولتی، خصوصی و غیر انتفاعی در حال از بین رفتن است و هیچ سازمان یا موسسه ای به طور کامل مسوولیت امر خاصی را عهده دار نمی باشد. ابهام روزافزون محیطی مستلزم آن است که سازمان های دولتی و غیر انتفاعی (و همچنین جوامع) بر خلاف گذشته به شکل استراتژیک تفکر واقدام کنند.

با ارائه این مطلب آموزشی در بخش مقالات طراحی سایت قصد داریم تا ابتدا به بیان تعاریفی در خصوص برنامه­ ریزی، اشکال مختلف برنامه ­ریزی، برنامه ­ریزی استراتژیک یکی از مهم ترین برنامه های سازگار با دنیای پرتحول امروز، اجزای مهم برنامه­ریزی استراتژیک، تدوین برنامه عملیاتی به عنوان یکی از گام های اساسی در تحقق اهداف تعیین شده، بپردازیم.

پس از آن به تعریف برنامه عملیاتی، نحوه تهیه و تدوین آن پرداخته و پس از حصول آشنایی و اطلاع کافی از مبانی علمی و تئوریک بحث بتوانیم برنامه عملیاتی را برای حوزه کاری خود طراحی کنیم.

باید بدانیم برنامه ریزی استراتژیک خود به خود هدف شمرده نمی شود و صرفاً مجموعه ای از مفاهیم است برای یاری دادن به رهبران در اتخاذ تصمیم های مهم و دست زدن به اقدامات مهم.

مباحث مورد بحث :


√ برنامه ریزی چیست؟
√ اشکال مختلف برنامه ریزی
√ برنامه ریزی استراتژیک چیست؟
√ اجزای اساسی برنامه ریزی استراتژیک
√ برنامه عملیاتی چیست؟
√ نحوه طراحی و تدوین برنامه عملیاتی چگونه است؟
√ تعیین شاخص های سنجش و پایش عملکرد
√ پایش عملکرد به منظور حصول اطمینان از دستیابی به اهداف

برنامه ریزی


از زمانی که بشر به فردای خود اندیشید، برای آینده هدف تعیین کرد و بدین ترتیب فرایند برنامه ریزی آغاز شد.
برنامه ریزی گذر از یک گام به گام بعدی نیست بلکه فرایندی خلاق است و می تواند پیش از تصمیم نهایی چندین مرتبه تغییر و بازبینی گردد.
برنامه­ریزی یعنی انتخاب اهداف درست و انتخاب مسیر، راه، وسیله و روش درست برای تامین هدف. به عبارتی در برنامه ریزی، اهداف و اقدامات لازم برای مواجهه با تغییرات و عوامل نامطمئن پیش بینی می شود.
برنامه ریزی فرایندی است که همه تلاش ها و فعالیت ها را در راستای هدف، راه رسیدن به آن و چگونگی طی مسیر، ترکیب و ادغام می کند.
برنامه ریزی ترسیم شمایی از گذشته برای تصمیم گیری در زمان حال برای انجام اقدامی در آینده می باشد.

برنامه ریزی سه شکل اساسی دارد:

 استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی
برنامه ریزی استراتژیک اهداف، خطوط کلی و رسالت سازمان را در بلندمدت تعیین می کند، جامعیت داشته و در سطح عالی سازمان، چارچوبی برای برنامه ریزی تاکتیکی و عملیاتی می باشد، از نظر زمانی بازه بلند مدت را شامل می شود و چتری برای کل سازمان می باشد.
برنامه ریزی تاکتیکی به مسائلی مربوط می شود که برای رسیدن به اهداف در سطوح میانی سازمان مطرحند و دسته ای از فعالیت های مرتبط با اجرای یک استراتژی را به تصویر می کشد.
برنامه ریزی عملیاتی شامل فعالیت ها و گام های ویژه ای جهت رسیدن به اهداف تعیین شده می باشد.به عبارتی برنامه ریزی عملیاتی شامل اقدامات تفصیلی برای رسیدن به اهداف است. این نوع برنامه ریزی در سطح مدیریت های اجرایی مطرح است و با اهداف مشخص، محدود و عینی سروکار دارد.

برنامه ریزی استراتژیک چیست؟

پس از جنگ جهانی دوم عدم اطمینان، عدم ثبات و محیط های متحول بیش از پیش خود را نشان داد و آنچه به عنوان راه حل ارائه شد همانا برنامه ریزی استراتژیک بود.
برنامه ریزی استراتژیک بستر و چارچوبی برای عملی کردن تفکر استراتژیک و هدایت عملیات برای رسیدن به هدف و نتایج مشخص می باشد. به عبارتی برنامه ریزی استراتژیک تلاشی سازمان یافته برای تصمیم گیری بنیادین و انجام اقدامات اساسی است که سرشت و سمت گیری فعالیت های سازمان را در چارچوب قانونی شکل می دهد.
برنامه ریزی استراتژیک اهداف، خطوط کلی و رسالت سازمان در بلند مدت را تعیین می کند، جامعیت دارد، در سطح عالی سازمان می باشد، از نظر زمانی بلند مدت است و چارچوبی برای برنامه ریزی تاکتیکی و عملیاتی است.

فرایند برنامه ریزی استراتژیک شامل موارد زیر می باشد:

√ مراحل پیش برنامه ریزی
√ برنامه ریزی
√ اجرا
√ ارزیابی

مرحله پیش برنامه ­ریزی شامل ارزشیابی سازمان است که در ارزشیابی سازمانی به رسالت، دورنما، اصول، اهداف اختصاصی و استراتژی سازمان توجه می شود. پس از توجه به تمامی این موارد، تدوین برنامه آغاز می شود و با تکمیل برنامه به تخصیص منابع پرداخته و وارد مرحله اجرا می شویم. پس از اجرا، پیشرفت کار پایش می شود تا مشخص شود تا چه میزان به اهداف تعیین شده نائل آمده ایم.

مراحل برنامه ریزی استراتژیک:

√ ارزیابی محیط داخلی و خارجی
√ تدوین رسالت، دورنما
√ تعیین اهداف کلی و اهداف اختصاصی
√ شناسایی مشکلات استراتژیک
√ تهیه و تدوین برنامه عملیاتی
√ تدوین استراتژی
√ تعیین شاخص های پایش
√ پایش عملکرد

می توانیم این ۸ مرحله را به زبان دیگر هم بیان کرد:

√ توافق در باره فرآیند برنامه ریزی استراتژیک
√ روشن ساختن دستور های سازمان
√ روشن ساختن رسا لت و ارزش های سازمان
√ ارز یابی محیط خارجی
√ ارزیابی محیط داخلی
√ شناسایی مسایل استراتژیکی که سازمان با آن مواجه است
√ تدوین استراتژی ها برای مدیریت مسایل
√ تبیین چشم انداز سازمانی موثر برای آینده

“لورنج”معتقد است هربرنامه ریزی استراتژیک باید به این چهار پرسش اساسی پاسخ دهد:

√ به کجا می رویم؟ (فلسفه وجودی)
√ چگونه می خواهیم به مقصد برسیم؟ (استراتژی)
√ امکانات ما برای اقدام چیسگت؟ (بودجه)
√ چگونه آگاه می شویم که در مسیر درست حرکت می کنیم؟ (کنترل)

پیش از آنکه بطور مفصل به بیان هر یک از مراحل برنامه ریزی استراتژیک بپردازیم و گام چهارم را که همانا تهیه و تدوین برنامه عملیاتی می باشد بطور جامع به بحث بگذاریم، ابتدا لازم دانستیم به بیان تفاوت برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی بپردازیم.

تفاوت برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی:

برنامه ­ریزی استراتژیک :  این نوع برنامه، در سطوح عالی سازمان طرح­ریزی می شود و تاکید آن روی اثربخشی و منافع آتی سازمان است، ساختار منعطف و متناسب با تغییرات را در نظر می­گیرد، تابع ارزش ها، ایدئولوژی ها، سیاست ها و استراتژی های حاکم بر جامعه است و اغلب بر عهده سیاست مداران و مقامات عالی کشوری می­باشد، در پی حل مسائل اساسی جامعه و رشد و توسعه کلی جامعه است، مبتنی بر پیش بینی بوده و بر حسب کلیت و وسعت اهداف، اتکا به آینده نگری، امید، امکانات احتمالی دارد و طرز تفکر و نگرشی گسترده و جهت دار دارد.

برنامه ­ریزی عملیاتی: برنامه ریزی عملیاتی در سطوح میانی و پایه سازمان مطرح است، تاکید روی کارایی و بازدهی دارد، تاکید بر منافع فعلی سازمان دارد، ساختار سازمان و محیط با ثبات نسبی را در نظر می گیرد، روش های کار قبلاً تجربه شده و دستاوردهای گذشته موجود خواهد بود، مخاطره کمتری دارد، شامل اقدامات تفصیلی تر برای رسیدن به اهداف است، در سطح مدیریت های اجرایی مطرح است، با اهداف مشخص، محدود، معین، عینی و دست یافتنی سروکار دارد و بازه زمانی کوتاه مدت را در بر می گیرد، مبتنی بر تجربیات قبلی است و با اطمینان بیشتری همراه است.

پیش از آنکه به تدوین برنامه عملیاتی بپردازیم می بایست رسالت سازمان را تعیین کنیم، آنگاه دورنما (چشم انداز) سازمان را مشخص نموده و به بیان اهداف کلی و اختصاصی بپردازیم. پس از تعیین استراتژی مناسب به عنوان مسیری جهت رسیدن به اهداف، فعالیت های مقتضی بصورت گام به گام بیان می شود. سپس شاخص های پایش تعیین گردیده و در آخر نیز عملکرد انجام شده، پایش می شود.

حال هر یک از اجزای برنامه ریزی استراتژیک را به اختصار توضیح می دهیم:

رسالت:

رسالت همان فلسفه وجودی سازمان و نقطه آغازین برنامه استراتژیک است. بیانگر ماهیت و مفهوم فعالیت­های سازمان است، قصد سازمان و تعهدات فلسفی سازمان را بیان می دارد و در آن به موضوعات زیر اشاره می شود:

اصول، ارزش­ها و فلسفه وجودی سازمان، هویت کار، هویت سازمان، وجه تمایز سازمان با سایر سازمان ها، مشتری سازمان، محصول یا خدمت ارائه شده از سوی سازمان

چرا نیاز به رسالت داریم؟


√ به علت تدوین مقاصد مهم، روشن و مرتبط
√ به علت کسب حمایت در خارج از سازمان، ایجاد چارچوبی برای تصمیم گیری و ایجاد تعهد در کارکنان

نمونه ای از بیانیه رسالت:

گسترش بهداشت و سلامت مردم از طریق برنامه ریزی، پیشگیری و آموزش، رهبری فعال و پر تلاش در سیاست گزاری، ارزشگزاری و اطمینان از دانش و نوآوری

دورنما (چشم انداز)

چشم ­انداز عبارتی است فلسفی که نشان می­دهد چگونه مایلید مشتری، کارکنان و ذینفعان به شما بنگرند. چشم انداز عاملی انگیزشی است برای تلاش جهت توسعه در آینده.

چشم انداز ادامه روند فعالیت­های سازمان در آینده است و نشان می دهد که آینده سازمان چگونه خواهد بود. دورنما چشم اندازی است به آینده، نهایتی است برای سازمان، آرمانی است برای سازمان، جنبه الهامی و چالشی دارد.

ابتدا بایستی رسالت تدوین شود و سپس دورنما زیراکه اول باید فلسفه وجودی سازمان و وظایف ذکر شود و سپس به آینده اندیشید. رسالت با تعهد همراه است و حالت استمرار دارد و برای مدتی طولانی بدون تغییر باقی می ماند درحالیکه دورنما جنبه وعده و آرزو دارد نه تعهد.

نمونه ای از بیانیه دورنما:

دپارتمان بهداشت آمریکا متعهد است به انجام تلاش در جهت تامین پیشرفتی که سلامت مردم را در محیطی آرام فراهم کند.

اهداف کلی (نهایی):

اولین سطح از سلسله مراتب اهداف هدف نهایی است که همه سازمان با امکاناتش برای نیل به آن بسیج می شود. این اهداف جهت گیری سازمان را مشخص می کند و حلقه اتصال رسالت و دورنمای سازمان به مرحله اجرا است.

مراحل تعیین هدف:

√ مدیران و برنامه ریزان ضمن مطالعه و پیش بینی، فهرستی از اهداف تهیه می­کنند
√ اهمیت هر هدف ارزیابی می شود تا روشن گردد که چه هدفی برای هر دوره زمانی بایستی انتخاب شود
√ برنامه اجرایی طراحی می شود
√ در صورت امکان برنامه های جانشین پیش بینی می شود تا جایگزین برنامه هایی شود که با مشکل روبرو می شوند.

اهداف ویژه (اختصاصی)

اهداف ویژه اهدافی هستند که مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، قابل اعتماد و دارای بازه زمانی مشخص می باشند. این در حالی است که رسالت، دورنما و اهداف کلان قابل اندازه گیری نیستند. یک هدف اختصاصی مناسب باید امکان پذیر، قابل قبول، قابل انعطاف، قابل دستیابی، قابل سنجش، انگیزاننده و متمرکز کننده تلاش ها باشد.

پس از تعیین اهداف بایستی اولویت بندی اهداف صورت گیرد:

ضرورت تعیین اهداف این است که به مدیر کمک می کند تا در جریان برنامه­ های رشد و توسعه آگاهانه تر، مشخص­تر، دقیق تر، واقع گرایانه­تر روبرو شود، سازمان خود را بهتر با محیط تطبیق دهد، هماهنگی بین تصمیمات و تصمیم گیرندگان ایجاد کند و از این اهداف به عنوان استانداردهایی برای کنترل استفاده کند.

مشکلات استراتژیک

به­ منظور تعیین مسائل و مشکلات استراتژیکی که می­بایست برای آنها برنامه ­ریزی نمود، راهکارهای مختلفی وجود دارد از جمله راهکار مبتنی بر هدف و راهکار سناریو. راهکار مبتنی بر هدف بدین شکل است که ابتدا پیشرفت فعالیت بررسی می شود و با هدف دلخواه تعیین شده مقایسه می گردد تا مشخص شود که آیا به هدف نزدیک شده ایم یا خیر. اگر به هدف نرسیده ایم یا از آن فاصله گرفته ایم درواقع مشکل استراتژیک شناسایی می شود. راهکار بعدی راهکار سناریو است که طی آن سازمان تصویر آرمانی یا بهترین آینده را ترسیم می کند و تاکیدش بر آن است که سازمان چگونه باید از جایگاه کنونی به آرمان و هدف مشخص شده در آینده برسد.

مسائل و مشکلات استراتژیک را می­توان بطور عملی از طریق روش های زیر تعیین نمود:


√ ارزیابی محیط داخلی
√ ارزیابی محیط خارجی
√ بررسی برنامه های کوتاه مدت یا برنامه سال­های آتی سازمان
√ بررسی برنامه های بلند مدت
√ استفاده از نمودار استخوان ماهی به­منظور یافتن علل مشکل
√ استفاده از بارش افکار brain storming

پس از مشخص نمودن مسائل استراتژیک نوبت به اولویت بندی مسائل می رسد. در این مرحله ابتدا بر روی معیارهایی که برای اولویت بندی بکار می رود، توافق صورت می گیرد. آنگاه به معیارها وزن می دهیم و برای هریک از مسائل استراتژیک ضریبی بین ۱ تا ۵ می­دهیم. سپس آن عدد را در ارزش یا وزن معیار ضرب کرده تا وزن مشکل مربوطه بدست آید. بدین ترتیب مشکلی که اهمیت بیشتری دارد با توجه به وزن داده شده به مسائل استراتژیک، مشخص می شود تا در اولویت توجه و اقدام قرار گیرد.

برنامه عملیاتی:

برنامه عملیاتی یک اقدام قهرمانانه است که کمک می­کند رویاها و تصوراتمان به واقعیت تبدیل شود. برنامه عملیاتی روشی است که شما را اطمینان می بخشد تا چشم انداز سازمانتان را بطور دقیق و روشن مشخص کنید، همچنین روشی را توضیح می دهد که گروه شما بکار می گیرد تا استراتژی ها را به تحقق اهداف منتهی کند. یک برنامه عملیاتی شامل مجموعه ای از گام های عملیاتی است که انجام می گیرد تا به اهداف از پیش تعیین شده مان برسیم.

هر گام عملیاتی می بایست اطلاعات زیر را در برگیرد:

√ چه اقداماتی می بایست انجام شود
√ چه کسی مسئول انجام اقدامات تعیین شده می شود
√ چه زمانی هر یک از اقدامات و فعالیت ها بایستی انجام گیرند و هر فعالیت تا چه زمانی بطول می انجامند
√ چه منابعی نیاز است تا اقدامات و فعالیت های مربوطه انجام پذیرد
√اطلاعات حاصل به چه کسانی باید منتقل شود؟


گام های طراحی برنامه عملیاتی

در گام اول برای طراحی و تدوین برنامه عملیاتی، اهداف و مقاصد سازمان را تعیین می کنیم.

اهداف کلی تلاش ما را به سمت آینده متمرکز می­کنند. چارچوبی برای تفصیلی ­تر کردن برنامه ریزی بوده و اختصاصی تر از رسالت هستند. نتایج مطلوبی هستند که بعد از سه تا پنج سال حاصل می شوند. بیانگر جهت گیری کلی سازمان هستند، مشکلات و موضوعات اولویت دار را نشان می دهد. بیانگر اولویت ها و نتایج حاصل از ارزیابی داخلی و خارجی هستند و در پاسخ به مسائل و مشکلات استراتژیک تعیین می شوند. بیانگر شکاف بین وضع فعلی و مطلوب هستند. قابل سنجش بوده اما کلی تر از مقاصد هستند. در راستای عملکردهای کلیدی سازمان بوده و چالشی می باشند.

به منظور تعیین هدف ابتدا به ارزیابی اطلاعات حاصل از ارزیابی محیط داخلی و خارجی می پردازیم. سپس پس خوراندهای دریافتی از ذینفعان را ترکیب می کنیم. به تحلیل شکاف بین خدمات موجود و مطلوب می پردازیم. برای نیل به اهداف و نتایج مطلوب جهت گیری می کنیم و آنگاه به اصلاح و طراحی اهداف سازمان می پردازیم.

در گام دوم مقاصد و اهداف اختصاصی سازمان را تعیین می کنیم. مقاصد، اجزای قابل سنجش تر و اختصاصی تر برای نیل به اهداف هستند، کمی بوده و بهتر می توان در چارچوب زمان آنها را اجرا و پیشرفت را تعقیب نمود. مقاصد باید SMART باشند یعنی اختصاصی، قابل سنجش، قابل دسترس، مبتنی بر نتیجه و زمان دار باشد. مقاصد نحوه نیل به نتایج را نمی گوید بلکه نتایج مطلوب را بیان می دارند.

مقاصد چگونه تنظیم می شوند؟
√ بازبینی رسالت و اهداف
√ تصمیم گیری در مورد نتایجی که می خواهید به آن برسیم
√ تعیین چارچوب زمانی
√ تعریف چارچوبی برای پاسخگویی (شاخص سنجش عملکرد)

در گام سوم استراتژی تدوین می­شود: استراتژی راه و روش رسیدن به هدف است. برای تهیه برنامه عملیاتی مدیران، سرپرستان و اعضای کلیدی دخالت دارند. هزینه­ها و مزایای احتمالی هر استراتژی ارزشیابی می­شود تا استراتژی کارا انتخاب گردد. استراتژی نشان می­دهد نتایج چگونه حاصل شوند. استراتژی­ها در قالب روش، نگرش و پاسخ هایی می­باشند که برای رسیدن به هدف بکار می­روند. استراتژی منجر به تهیه برنامه اجرایی می­شود. تعیین استراتژی مستلزم ارزشیابی هزینه­ها، مزایا و پیامدهای هر روش است.
در گام چهارم گام­های عملیاتی برای انجام فعالیت­ها تعیین می­شود
در گام پنجم چارچوب زمانی برای انجام هر گام اجرایی تعیین می­شود
در گام ششم منابع ضروری و موردنیاز تعیین می­شود
در گام هفتم شاخص­های سنجش و پایش عملکرد تعیین می­گردد: مشکل­ترین و مهم­ترین بعد فرایند برنامه ریزی استراتژیک، انتخاب و برقراری شاخص سنجش عملکرد می­باشد. لزوم سنجش عملکرد آن است که کیفیت خدمات ارتقاء یافته و هزینه­ها کاهش یابند، همچنین بر ابعاد مهم کار توجه شود و میزان پیشرفت برنامه محاسبه گردد. سنجش عملکرد به سازمان­ها کمک می­کند تا اطمینان یابیم که منابع صرف فعالیت­هایی می­شود که ارزش آن را دارد. سنجش عملکرد فرایندها را روشن می­کند و ذی­نفعان را با نتایجی که از انجام امور بدست می­آید آگاه می­کند.
در گام هشتم پایش عملکرد انجام می­گیرد

تدوین اهداف عملیاتی:

در برنامه عملیاتی، خروجی برنامه مشخص می­شود، منابع تخصیص می­یابد و فرایند کار تحلیل می­گردد. هر فعالیت، هر رویه، هر فرایند بطور دقیق مشخص شده و بیان می­گردد که هر کار توسط چه کسی و چه زمانی انجام شود و چه کسی مدیر اجرا و پاسخگوی هریک از مراحل برنامه است. برای تحقق هرگام عملیاتی می­بایست جداول زمانی و هزینه­ای را مشخص نمود و به شش کلمه پرسشی زیر پاسخ داد:

چه کاری
چگونه
چه کسی
کجا
چه زمانی
چه منابع پولی و فیزیکی نیاز است؟

پس از آنکه مقدمات کار فراهم شد برنامه تدوین شده اجرا می شود و سپس پایش و کنترل انجام می گیرد.

انواع شاخص های سنجش و پایش عملکرد:

√ شاخص داده یا ورودی: سنجش مقدار منابع مورد نیاز برای ارائه خدمت مانند: نیروی انسانی، مواد و لوازم موردنیاز.

این شاخص همچنین شامل عوامل موثر بر تقاضا می شود. برای سنجش هزینه خدمات، ترکیب منابع مورد استفاده و مقدار منابع مورد استفاده بکار می رود.

√ شاخص ستانده یا خروجی: مقدار عرضه خدمات را می­سنجد. بر سطح فعالیت سازمان متمرکز است. رایج­ترین نتیجه این شاخص سنجش حجم کار است که همان زمان تخصیص داده شده پرسنل برای ارائه خدمت است. ستانده برای تعریف آنچه برنامه ها تولید می­کنند مفید است اما کاربرد این شاخص محدود است چون تحقق اهداف را نشان نداده و هیچ چیزی درباره کارایی و کیفیت خدمات نمی­گوید. شاخص ستانده به تنهایی نمی­تواند به مدیر بگوید که در اجرای برنامه چقدر موفق بوده است یا اینکه چه بخشی از کار با بقیه کار تفاوت دارد. شاخص ستانده مانند: تعداد بیماران ترخیص شده.

√ شاخص نتیجه: پیامد و آثار بلند مدت نیل برنامه­ به اهداف را می­سنجد. منعکس کننده نتایج تحقق یافته و مزایای بدست آمده است. شاخص نتیجه مانند درصد بیماران ترخیص شده­ای که بهبودی کامل یافته اند یا تعداد بیماری­های قابل کنترلی که به وسیله واکسن بروزشان کاسته شده است.

√ شاخص کارایی: منظور همان نسبت هزینه به ستاده، نسبت ستاده به داده، نسبت ستاده در واحد زمان است و همان بهره وری را نشان می دهد.

√ شاخص کیفیت: این شاخص اثربخشی فعالیت­هایی که در جهت تامین هدف صورت می­گیرد می­سنجد. این شاخص اعتبار، دقت، صحت و کفایت خدمات را می­سنجد. زیان فقدان شاخص کیفیت را می­توان با سنجش منابع اضافی که صرف تکرار کارهای اشتباه، اصلاح خطاها و شکایات مشتری می­شود جبران نمود. برای مثال درصد داده های درستی که بطور صحیح وارد کامپیوتر شده اند جزء شاخص کیفیت می باشند.

پایش:

علاوه بر پیگیری اجرای اهداف، مقاصد و برنامه­ ها بایستی پیشرفت عملکردها را نیز در فواصل زمانی معین پایش کرد. نتایج سنجش عملکرد بایستی به صورت جدول یا نمودار نشان داده شود. مقایسه عملکردهای حقیقی با برنامه ­ریزی شده مبنایی را برای ارزشیابی های دوره­ای را  فراهم می­کند. مدیر باید به این نتایج توجه و دلیل عدم تحقق نتایج مورد انتظار را تعیین کند و این اطلاعات را برای بازبینی و اصلاح سیاست­ها، رویه­ ها، اهداف و مقاصد بکار برد.

کنترل پیشرفت عملکرد یکی از مهم­ترین روش­های سنجش تحقق اهداف است.

پایش در واقع نظارت، سنجش و ثبت نحوه انجام فعالیت­ ها است تا از آن طریق برنامه کنترل شود.

موقع پایش برنامه عملیاتی بایستی به زمان، شکسته شدن برنامه به مراحل مختلف، تعیین مسئول برنامه، وجود منابع موردنیاز، جزئی نمودن برنامه اجرایی به میزان کافی، تناسب برنامه با اهداف و تسهیل رسیدن به مقصد توجه نمود.

بطور کلی می­توان گفت پایش، اطلاعاتی برای مقایسه فعالیت­ها با استانداردها فراهم می­کند که به دنبال آن برای رفع نواقص، کنترل انجام می­شود. از نشانه ­های یک پایش موفق، ارتباطات مناسب و گزارش ­دهی و گزارش­گیری بموقع و دقیق می­باشد.

پایش می­بایست جامع، پویا، گویا و موثر باشد و نتایج حاصل از آن به اعضای گروه بازخور شود.

لزوم طراحی و تدوین یک برنامه عملیاتی چیست؟

بطور کلی می­توان گفت لزوم طراحی یک برنامه عملیاتی شامل موارد زیر می­باشد:

√ اعتبار بخشیدن به سازمانتان

√ اطمینان از اینکه جزئیاتی را به دست فراموشی نسپرده­اید

√ درک اینکه چه کارهایی از عهده سازمانتان بر می­آید و چه اموری از عهده آن خارج است

√ به­ منظور رسیدن به کارایی، صرفه جویی در زمان، انرژی و سایر منابع

√ به­ منظور اطمینان از پاسخگویی و بهبود فرصت­های پیش روی افراد برای انجام آنچه نیاز است تا انجام شود

پس از تهیه برنامه عملیاتی به موارد زیر توجه نمایید:

۱-  برنامه عملیاتی می­بایست تمامی فعالیت­ها و اقدامات مقتضی را در برگیرد: برنامه عملیاتی باید کامل، شفاف و به روز باشد. همچنین این برنامه باید شامل اطلاعات و نظراتی باشد که شما از طریق طوفان فکری در ارتباط با اهداف و استراتژی­های سازمان از همکارانتان دریافت می­کنید. این افراد / اعضای کمیته برنامه ریزی عملیاتی می بایست در خصوص موارد زیر به توافق برسند:

√ چه اقدامات و فعالیت هایی باید انجام شود
√ چه کسی می بایست انجام آنها را بر عهده گیرد
√ چه زمانی این اقدامات می بایست انجام شود و تا چه زمانی بطول خواهد انجامید
√ چه منابعی لازم است که صرف این فعالیت ها شود
√ اطلاعات در اختیار چه کسانی باید قرار گیرد

۲-  انجام امور را پیگیری کنید: یک قسمت سخت را پشت سر گذاشتیم که آن تهیه برنامه عملیاتی است، حال این برنامه را اجرایی و عملیاتی نمایید.
۳-  تمامی ذینفعان را از آنچه در جریان است مطلع سازید: به تمامی ذینفعان بگویید که نقش آنها در تحقق اهداف چیست تا بدین ترتیب همگان اطمینان یابند که در تحقق اهداف مربوطه نقش موثری دارند.
۴-  پیگیری آنچه در حال انجام است را برعهده گیرید: همواره چگونگی انجام امور را پیگیری و دنبال کنید و زمانی که تغییری در سیاست، اهداف، زمان یا منابع صرف شده صورت گیرد ایده خوبی است که آنچه را به انجام رسانیده اید ارزیابی کنید چه این ارزیابی رسمی باشد و چه غیر رسمی.

همواره سوالات زیر را در ذهن داشته و به آنها پاسخ گویید:

√ آیا آنچه را که قرار بود انجام دهیم، انجام داده­ایم؟
√ آیا ما فعالیت های تعیین شده را به درستی انجام می­دهیم؟
√ آیا آنچه را انجام می­دهیم سبب تحقق رسالت می­شود؟

مراسمی ترتیب دهید که طی آن از اعضای گروهتان قدردانی کنید: این قدردانی سبب می شود تا افراد علاقمند شوند و در کاری که انجام می دهند انرژی کافی را مبذول دارند.
باید به یاد داشت که منظور از برنامه ریزی استراتژیک اتخاذ تصمیم های بنیادی و دست زدن به اقدامات اساسی در جهت تعریف ماهیت یک سازمان است. از این رو  اگر افراد در اقدام های مهم، دقیق، آشکار و قطعی درگیر شوند، تعهد آن ها افزایش خواهد یافت و به برنامه ریزی استراتژیک موفق به عنوان یک کار آفرینی جمعی کمک شایانی خواهد نمود.

ارسال نظر و نظرات ثبت شده